Zbadaj kulturę organizacyjną firmy – zwiększ motywację i polepsz wizerunek

Kultura musi być! I to najlepiej tak wysoka jak żyrafa. W końcu musimy jakoś wyróżnić się w dżungli drapieżnej konkurencji, która atakuje nas ze wszystkich stron. Dbałość o wysoki poziom kultury organizacyjnej jest dziś tak samo ważna, jak staranie o pozytywny wizerunek w oczach klientów czy dobre stosunki z partnerami. A przynajmniej tak powinno być. Wielkie, międzynarodowe korporacje już dawno zdały sobie sprawę, że od jej poziomu zależy wiele – m.in. to czy firma wyróżnia się na tle konkurencji i jak chętnie polecana jest jako miejsce pracy. Mniejsze przedsiębiorstwa też zaczynają zwracać uwagę na ten czynnik, jednak często nie wiedzą od czego zacząć. Odpowiedź jest prosta – od zdobycia informacji, czyli… przeprowadzenia ankiety.

Kultura organizacyjna firmy – co przez to rozumieć?

Cała fraza brzmi dobrze, ale co konkretnie mamy badać? Na obszar, który nosi wspólną nazwę kultura organizacyjna składa się wiele czynników, do najważniejszych można zaliczyć:

  • normy postępowania i wartości, kluczowe dla danej organizacji,
  • reguły, według których postępują pracownicy,
  • sposoby motywacji i zwiększania efektywności pracowników,
  • cechy odróżniające firmę na tle konkurencji,
  • sposoby na budowanie wizerunku przedsiębiorstwa na zewnątrz,
  • metody realizowania celów biznesowych.

Kultura organizacyjna często określana jest mianem tego, co znajduje się pomiędzy formalnymi zasadami jej funkcjonowania, a rzeczywistością. Co ciekawe wpływ na nią mają zarówno zamierzone, zaplanowane działania, jak i te nieświadome – wynikające np. z panującej atmosfery, stosunków między pracownikami itd.

Co możesz zyskać przeprowadzając badanie?

Korzyści, jakie przyniesie Ci przeprowadzenie ankiety podzielić można na kilka obszarów działalności firmy:

  1. Relacja z pracownikami – dzięki uzyskanym informacjom możesz stworzyć wydajne systemy motywacji i wynagradzania. Poza tym łatwo zidentyfikujesz czynniki, które wpływają na zmniejszenie efektywności pracy i spadek motywacji.
  2. Rekrutacja i pozyskiwanie nowych pracowników – obok ankiety rekrutacyjnej, badającej tzw. Candidate Experience, czyli doświadczenie kandydata, badania kultury organizacyjnej pozwolą Ci wyeliminować z procesu rekrutacji działania zniechęcające kandydatów czy kreujące negatywny wizerunek firmy w ich oczach. Daje możliwość doboru osób najbardziej odpowiednich z punktu widzenia kultury organizacyjnej i sposobu funkcjonowania firmy.
  3. Styl zarządzania organizacją – rozpoznanie, jakie w ocenie pracowników wartości i cele są ważne dla firmy i skonfrontowanie ich z zakładanymi cechami. Wprowadzenie nowych sposobów optymalizacji czasu i trybu pracy.
  4. Wewnętrzne funkcjonowanie i podział obowiązków- np. przepływ informacji między poszczególnymi pracownikami i działami.
  5. Konkurencja – np. ustalenie kompetencji rynkowych i innych czynników, jakimi powinna odróżniać się firma na tle konkurentów z branży.
  6. Relacje z klientami i partnerami.

Nie tylko dla korpo!

Jak sam widzisz, badanie nie jest przeznaczone tylko dla wielkich, międzynarodowych firm – korzyści są tak szerokie, że wpłyną na rozwój wszystkich przedsiębiorstw – nawet takich średniej wielkości. Im wcześniej przeprowadzona zostanie ankieta, tym lepiej. Pamiętaj jednak, że w zależności czy kierujesz ją do pracowników małej firmy, czy do konkretnego działu w korporacji, warto, aby była ona spersonalizowana. W naszym poradniku dowiesz się, w jaki sposób stworzyć prawidłowy kwestionariusz – dobrać pytania, stworzyć wstęp itp. 

Im więcej wiesz, tym więcej zdziałasz

Ankieta dotycząca kultury organizacyjnej w firmie kierowana jest przede wszystkim do wewnątrz – jej pracowników, kadry zarządzającej itp. Nie jest to jednak jedyna grupa, która może dostarczyć nam wskazówek na temat jej poziomu. Warto skorzystać więc z badań przebiegu rekrutacji Candidate Experience – przepytać kandydatów o wrażenia z procesu rekrutacyjnego. Takie badanie oprócz wielu korzyści (o których możesz przeczytać na naszym blogupomoże Ci uzyskać obiektywny, zewnętrzny obraz firmy w oczach kandydata.

Doceń i wysłuchaj

Jeśli pracownicy wiedzą, że firma podejmuje decyzje zgodnie z ich najlepszym interesem czują się doceniani i wartościowi. A to właśnie ich zadowolenie ma największy wpływ na podtrzymywanie wysokiego poziomu zaufania do firmy – wbrew pozorom zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz (w końcu dzielimy się opiniami, prawda?). To podstawa, aby pracownicy mieli stałe poczucie, że kanały komunikacji z firmą są otwarte, a ich opinie brane pod uwagę. Jak utrzymać taki kontakt? Najprościej pytając ich o zdanie – przeprowadzając regularne ankiety, wyciągać wnioski w wdrażać w życie sygnalizowane zmiany.

Badania przeprowadzona przez Globoforce wykazały, że 86% pracowników mających poczucie kontaktu i wysłuchania twierdzi, że ufa swojemu szefowi. A zaufanie to podstawa budowania dobrej relacji.

Trendy na 2018 roku przewidują, że badanie kultury organizacyjnej, a następnie działania w celu jej polepszenia, mają być priorytetem dla największych, najbardziej obiecujących firm. Możesz wyprzedzić konkurencję – koniec roku to idealny czas na zaplanowanie nowych przedsięwzięć i wdrażanie strategii. Dlatego już teraz zaplanuj czas na przeprowadzenia badania kultury organizacyjnej. Dzięki szablonom dostępnym na platformie Webankieta szybko stworzysz gotowy formularz i roześlesz ankietę nawet do dużej ilości respondentów. Dzięki możliwości filtracji wyników w prosty sposób otrzymasz czytelne raporty, dzięki czemu wyciągniesz konkretne wnioski.

Źródła: decision-wise.comilustro.pl

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.