ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Ankieta Candidate Experience

Badanie Candidate Experience cieszy się coraz większą popularnością w polskich firmach. Dlaczego? Ponieważ krótka ankieta może przynieść wiele cennych informacji na temat procesu rekrutacyjnego i doświadczenia kandydatów aplikujących do pracy w organizacji.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo



Zobacz, co się stanie po wybraniu szablonu 👇

Czym jest Badanie Candidate Experience?

Zacznijmy od zwięzłej definicji. Przekładając z angielskiego na polski, badania candidate experience służą do pomiaru satysfakcji uczestników procesu rekrutacyjnego na każdym punkcie styku potencjalnych kandydatów z firmą, czyli na różnych etapach rekrutacji.

Doświadczenia rekrutacyjne mogą obejmować:

1. To, jak kandydaci oceniają ofertę pracy i jej zgodność ze słowami rekrutera

2. Pierwszy kontakt, mailowy lub telefoniczny, z przedstawicielem organizacji

3. Udział w spotkaniu rekrutacyjnym (punktualność, kultura osobista, merytoryka)

4. Jak długo trwa proces rekrutacji. Czy każdy etap jest uzasadniony?

5. Feedback (lub jego brak) na temat przyjęcia lub odrzucenia konkretnej kandydatury

Proces rekrutacyjny a employer branding

Procesy rekrutacyjne rzutują na to, jak kandydat postrzega firmę. Nieudolnie poprowadzony, wpływa negatywnie na opinie kandydatów. Ktoś, kto wcześniej był ambasadorem marki, np. korzystał z jej produktów lub usług, może zmienić do niej nastawienie, jeśli rekruter zachowa się niewłaściwie.

Z drugiej strony, nawet osoby odrzucone, ale z merytorycznych względów, które firma jasno im wytłumaczy, mogą nadal chcieć polecić aplikowanie do organizacji i korzystanie z jej asortymentu, jeśli ich candidate experience będzie na odpowiednio wysokim poziomie.

Według badań nawet 83% kandydatów deklaruje, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie – nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia.

Dla branży HR, badanie candidate experience nie służy zatem wyłącznie badaniu doświadczeń kandydatów, ale jest też cennym narzędziem i wskaźnikiem służącym do mierzenia ciepłoty employer brandingu.

Szablon Badania Candidate Experience

Planujesz przeprowadzić pierwsze badanie candidate experience w swojej organizacji? Świetnie! Przy współpracy z cenioną ekspertką HR, Zytą Machnicką, przygotowaliśmy gotowy szablon ankiety.

Kwestionariusz ten pozwoli Ci dowiedzieć się, co o procesie rekrutacji w firmie myślą osoby ubiegające się o pracę w niej. Analiza procesu rekrutacji pomaga usprawnić jego przebieg i przyciągnąć do organizacji najlepszych kandydatów. Jak już wspomnieliśmy, wrażenia z rekrutacji mają również ogromny wpływ na ogólny PR firmy. Warto mieć to na uwadze.

Doświadczenia kandydatów to nie wszystko. Zobacz inne szablony badań HR.

Ankiety w procesie rekrutacyjnym (charakterystyka):

1. Krótkie – procent osób, które wypełnia ankiety, spada wraz z liczbą zadawanych pytań. Przygotuj krótką ankietę, szanuj czas respondentów, żeby uzyskać jak najwięcej wartościowych odpowiedzi, które pomogą Ci w usprawnieniu procesu rekrutacji.

2. Anonimowe – dla części kandydatów wypełnienie ankiety pod nazwiskiem może być stresujące. Zadbaj o to, by czuli się komfortowo, zapewniając kandydatom anonimowość.

3. Wysyłane na e-mail – w procesach rekrutacyjnych zbierane są adresy mailowe kandydatów. To na nie wysyłamy badanie candidate experience. Dobrą praktyką jest uprzedzenie kandydatów o tej ankiecie, wraz z uzasadnieniem, dlaczego zwracamy się do nich po feedback i jak zdobyte w ten sposób informacje zwrotne zostaną wykorzystane przez firmę.

4. Dla wszystkich kandydatów – jeśli zależy Ci na obiektywnej ocenie procesu rekrutacyjnego, wyślij ankietę candidate experience do wszystkich uczestników rekrutacji. W innym wypadku wyniki badania mogą być zniekształcone przez optymizm przyjętych lub negatywne emocje osób, które nie dostały pracy w twojej firmie.

Ankieta Candidate Experience – wartości dla firmy

Pytanie o opinie kandydatów uczestniczących w procesach rekrutacyjnych może przynieść wiele korzyści każdej organizacji. Oto wybrane z nich:

1. Optymalizacja procesów rekrutacyjnych

2. Poprawa wizerunku pracodawcy

3. Stały monitoring oceny rekrutacji

4. Bardzo szybka informacja o incydentach

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, polecamy artykuł na naszym blogu pt. Ankieta rekrutacyjna – 10 największych korzyści badania procesu rekrutacji.

Pierwsze Badanie Candidate Experience – wskazówki

Zastanawiasz się, jak zacząć badać proces rekrutacyjny? Oprócz gotowego szablonu ankiety przygotowaliśmy kilka dodatkowych wytycznych, które mogą pomóc Ci w rozpoczęciu zbierania feedbacku.

1. Przygotuj kwestionariusz.

Możesz skorzystać z gotowego szablonu albo przygotować własny, dostosowany do specyfiki twojej organizacji. Pamiętaj o tym, by ankieta była zwięzła, a jednocześnie precyzyjnie pozwalała się wypowiedzieć na temat rekrutacji. Tam, gdzie nie możesz stosować pytań zamkniętych, postaw na pytania otwarte, żeby respondenci, bez sugestii, sami wpisali odpowiedź.

2. Wyślij ankietę do kandydatów.

Pamiętaj o tym, by uprzedzić respondentów o mailu z ankietą candidate experience. Wytłumacz, dlaczego zależy Ci na szczerych odpowiedziach i jak wykorzystasz zebrany feedback.

3. Analizuj wyniki i wyciągaj wnioski.

Podstawą dobrych badań HR jest ich ciągłość. Regularne badanie candidate experience pozwoli na monitorowanie trendów, identyfikację najsłabszych ogniw procesu rekrutacyjnego i szybkie wdrażanie działań naprawczych. 

Webankieta i eRecruiter – poznaj zalety integracji

Wzór ankiety to nie wszystko co dla Ciebie przygotowaliśmy – jeśli chcesz, żeby gotowa ankieta z oceną rekrutacji wysyłała się do kandydatów automatycznie, skorzystaj z integracji eRecruiter i Webankiety.

Dowiedz się więcej o integracji:
Zadzwoń: +48 505 782 372 lub napisz: [email protected]

  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo

Zaufali nam

Wszyscy chcielibyśmy odpowiadać na potrzeby naszych klientów i być dla nich firmami pierwszego wyboru. Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom jest nierozłącznie związane z ciągłym badaniem satysfakcji z oferty czy obsługi. W PZU mamy świadomość, jakie są oczekiwania klienta i wg nich tworzymy standardy. Szybka reakcja jest ważnym elementem całego procesu. Dlatego w wielu przypadkach zastąpiliśmy tradycyjne badania telefoniczne, badaniami online. Dzięki Webankiecie realizujemy je szybciej, taniej i na większej próbie. Tam, gdzie kiedyś realizowaliśmy kilkaset ankiet, dziś robimy ich kilka tysięcy. Tym samym możemy lepiej zarządzać doświadczeniami klientów i diagnozować punktowe działania, które powinniśmy podjąć, aby lepiej spełniać oczekiwania. Intuicyjność i użyteczność tego rozwiązania zachęciła nas do wykorzystania go w innych – poza CX – obszarach organizacji. Dzięki temu możemy zbierać informacje nie tylko od klientów, ale i pracowników.

Pracuję z różnymi narzędziami badawczymi i jestem przekonany, że Webankieta jest jednym z rozwiązań, które mogą zaspokoić ponadstandardowe potrzeby firm w zbieraniu informacji zwrotnej.

Mirosław Mikłos

Director of Customer Experience Management Bureau w PZU

Webankieta jest bardzo przydatnym narzędziem do realizacji naszych badań, w których chcemy dotrzeć do użytkowników z baz własnych – firm członkowskich, marketerów, pracowników branży cyfrowej itp. To zaawansowane narzędzie pomaga nam w kreowaniu kwestionariuszy oraz konfigurowaniu różnego rodzaju parametrów niezbędnych podczas realizacji badania. Platforma oferuje możliwości, które mogą zaspokoić potrzeby nawet wymagających badaczy, a serwis wsparcia zawsze szybko odpowiada na nasze pytania i potrzeby. Przydatny jest też moduł analityczny, który pozwala na szybką i łatwą interpretację wyników zarówno po zakończeniu badania, jak i w jego trakcie. Bardzo cieszy fakt, że na polskim rynku mamy rodzime narzędzie na światowym poziomie.

Ania Garwolińska

Dyrektor ds. Inicjatyw i Relacji Członkowskich IAB Polska

Dla mnie, jako tzw. „heavy usera” narzędzi IT, Webankieta pozwala osiągnąć prawie każdy cel biznesowy związany z prowadzeniem badań lub ankiet online. Robi to bezpiecznie, wygodnie i skutecznie.

Paweł Owczarek

Paweł Owczarek

Autor Produktu FRIS, Partner Zarządzający