ankiety marketingowe do badania rynku

Metody badania rynku z wykorzystaniem ankiet

Trafne rozpoznanie potrzeb zakupowych potencjalnych klientów i zaoferowanie rozwiązania idealnie odpowiadającego na ich bolączki to podstawa zdrowego biznesu. Chcąc zrozumieć motywację przyszłych nabywców, należy przeprowadzić badanie rynku. Skuteczną i często wykorzystywaną metodą są badania ankietowe. W tym artykule wyjaśniamy, jak mogą pomóc marce w zrozumieniu potrzeb klientów, oszczędzając czas i pieniądze.

Przygotowaliśmy nie tylko soczystą porcję teorii na temat badań rynku, ale przede wszystkim sporą dawką wiedzy praktycznej i gotowych szablonów do wykorzystania w badaniach. 

Ankieta internetowa a badanie rynku

Zacznijmy od definicji badania rynku. Najprościej rzecz ujmując, jest to ogół czynności podejmowanych przez firmę w celu rozpoznania potrzeb konsumentów. Zebrany feedback i analiza danych mogą dotyczyć:

  • Rozeznania pozycji konkurencji, kto najlepiej radzi sobie na danym rynku
  • Wizerunku marki – czy klienci znają nasz brand, produkty i usługi?
  • Opinii nt. nowego produktu/pomysłu. Czy będzie chętnie kupowany?
  • Wielkości rynku, zmierzenia popytu i podaży na nasze dobra i usługi
  • Sprawdzenia, czy dany produkt/usługa spełnia oczekiwania nabywców

Wyniki badania rynku pomagają w podjęciu optymalnych decyzji biznesowych przed wprowadzeniem nowych produktów lub usług, rozpoczęciem działalności w konkretnym miejscu lub formie (sklep stacjonarny czy w internecie?), czy przygotowaniu lub aktualizacji planu marketingowego.

Kliknij w wybrany bloczek, żeby zobaczyć gotowy szablon ankiety:

Metody badania rynku – ankieta online

Nie będziemy nikogo przekonywać, że ankiety internetowe to najlepszy możliwy sposób na zdobycie wiedzy o rynku, bo metodę badawczą zawsze warto dobrać do aktualnych potrzeb i możliwości organizacji. Przybliżymy natomiast krótko zalety takiego podejścia do tematu.

Wyobraźmy sobie panel konsumentów debatujący nad nowym produktem. Grupa jest liczna i wpływowa, wnioski, do jakich dojdą uczestnicy spotkania, nie tylko pomogą w dopracowaniu najlepszej oferty, ale też przełożą się wprost na pożądane decyzje zakupowe klientów. Wyobraźnia pracuje łatwo, ale realizacja takiego scenariusza jest mało realna.

Z pomocą w dotarciu do konsumentów (obecnych i potencjalnych) przychodzą techniki obserwacyjne i metody badania rynku, takie jak grupy fokusowe, wywiady indywidualne, czy ankiety internetowe. Te ostatnie nie tylko są wyborem przyjaznym dla budżetu, ale też – korzystając z profesjonalnego programu – pozwalają na automatyzację wysyłki, zebranie feedbacku, sprawną analizę danych, generowanie raportów i śledzenie trendów.

Zbieraj feedback użytkowników twoich produktów

Rodzaje badań rynkowych

Najpierw masa potem rzeźba. To jeden z popularnych mitów unoszących się nad każdą siłownią i klubem fitness w Polsce. Co ten slogan ma wspólnego z badaniami rynku? Absolutnie nic. Może jednak pomóc w rozróżnieniu i zapamiętaniu najczęściej wykorzystywanych metod. Oto one:

Badania ilościowe

Zacznijmy od masy. Badania ilościowe służą nadaniu badanym zjawiskom określonych miar. Stosujemy je wtedy, kiedy chcemy poznać wielkość potencjalnego rynku, wzorzec zachowań ogółu społeczeństwa lub większej grupy konsumentów. Najczęściej zbieramy feedback, zadając pytanie „Ile”, np.: Ile osób w gminie X robi zakupy online?. Badania ilościowe realizujemy na dużej liczbie respondentów, aby zobaczyć trendy i tendencje w grupie.

Badania jakościowe

Czas na rzeźbę. O ile badania ilościowe to statystyka spodziewanych potrzeb i reakcji na naszą markę/ofertę sporej grupy potencjalnych klientów, tak analiza jakościowa pozwala dogłębniej zrozumieć badane zjawisko i motywacje stojące za wyborami zakupowymi jednostek. To indywidualne wywiady, które bez problemu można zrealizować również z pomocą ankiet online. Odpowiednio dopracowany kwestionariusz pozwoli połączyć ze sobą metody ilościowe i jakościowe, jeśli oczywiście zajdzie taka potrzeba.

Analiza wyników badania rynku pomaga podjąć optymalne decyzje biznesowe przed wprowadzeniem nowych produktów lub usług, czy rozpoczęciem działalności w konkretnym miejscu albo formie (np: sklep stacjonarny vs online). Jest też istotna w przygotowaniu lub aktualizacji planu marketingowego.

Badania konkurencji

Inną najczęściej wykorzystywaną metodą badań rynku jest analiza konkurencji. Szukamy informacji na temat głównych konkurentów po to, żeby poznać dobrze ofertę, profil klientów, strategię komunikacji, marketing i najsilniejsze strony rywali.

Wiedza ta pozwala odnaleźć swoją niszę lub argumenty, pomocne w wykrojeniu dla siebie jak największego kawałka tortu. Może również, jeśli dopiero planujemy założenie działalności, znacząco wpłynąć na nasze plany, przenosząc np. sklep stacjonarny ze świata rzeczywistego do wirtualnego, bo tam konkurencja jest słabsza.

Skutecznymi sposobami badania konkurencji są: wywiad gospodarczy, mystery shopping (tajemniczy klient), desk research (lektura raportów i prasy branżowej, analiza danych zastanych) i ankiety online. Te ostatnie idealnie sprawdzą się wtedy, kiedy dane o konkurencji będziemy chcieli uzyskać bezpośrednio od ich klientów.

Znamy już rodzaje badań rynku. Czas je przeprowadzić.

Jak przeprowadzić badanie rynku krok po kroku?

Skupimy się na przykładach badań rynkowych i analizie danych zebranych z pomocą ankiet internetowych. Zacznijmy od wylistowania zasad, które z pewnością przydadzą się w mierzeniu zaangażowania i badaniu zachowania obecnych i przyszłych klientów.

Zdefiniuj cel badania rynku

Każda dobra ankieta internetowa ma jeden jasno sprecyzowany cel. To pozwala działać w ramach określonego klucza i jest pomocne w określeniu grupy respondentów, metody dystrybucji kwestionariusza i zbierania feedbacku. W przypadku badania rynku interesować nas będzie temat zachowań konsumentów.

rodzaje pytań w ankiecie
Wybierz optymalny rodzaj pytań w ankiecie

Przygotuj kwestionariusz ankiety

Wiedząc kogo i o co chcemy zapytać, czas stworzyć formularz. W zależności od tematyki badania, w ankiecie marketingowej możemy zapytać m.in. o: czynniki wpływające na zakup, istotne dla klienta/użytkownika cechy produktu, czy kierunek, w jakim powinien rozwijać się konkretny produkt lub usługa. Więcej pytań do badań rynku znajdziesz tutaj.

Zbierz feedback od respondentów

Dostosuj sposób dystrybucji ankiety do grupy docelowej. Czasem trafnym pomysłem będzie ankieta na email (ale ta sprawdzi się tylko w przypadku obecnych klientów lub osób np. zapisanych na newsletter), innym razem pop-up na stronie internetowej albo kod QR prowadzący do kwestionariusza. Taki kod można wydrukować i nakleić w miejscu, gdzie spodziewamy się kontaktu z wymarzonym respondentem. Jeśli interesuje Cię ten temat, przeczytaj artykuł pt. Jak wysłać ankietę używając kodu QR?

Zinterpretuj wyniki badania rynku

Realizacja badań to dopiero pierwszy krok w stronę sukcesu. Kolejne są znacznie ważniejsze, bo to one decydują o tym, jakie korzyści przyniesie cały trud włożony w przeprowadzenie ankiety, wywiadów lub innego sposobu zebrania wiedzy o rynku. Selekcja, pogrupowanie i interpretacja dostępnych danych to podstawa. W oparciu o nie możemy wprowadzić zmiany, które pozwolą firmie wyprzedzić starania konkurencji albo lepiej zrozumieć konsumentów.

Wyciągnij wnioski i podejmij decyzje

Ostatni etap to analiza wyników. O ile punkt wyżej można zostawić profesjonalnemu oprogramowaniu (kompleksowe programy do badania konsumentów jak Webankieta pozwalają na automatyczne zbieranie danych i generowanie raportów), tak wnioski dotyczące zebranego feedbacku warto przedyskutować w firmowym gronie.

Jeśli badanie rynku dotyczyło wprowadzenia nowego produktu, zbierz w organizacji panel produktowy, składający się z przedstawicieli zespołów zaangażowanych w jego powstanie i rozwój i dokładnie przeanalizujcie informacje zwrotne spływające z rynku, aby podjąć najlepsze z punktu widzenia organizacji decyzje biznesowe.

Wykorzystanie ankiet w badaniach rynku

Badanie rynku pozwala zebrać informacje niezbędne do poznania rynku i opracowania optymalnej strategii. Oto przykłady siedmiu badań online, które mogą Ci się przydać. Każde z nich (po zalogowaniu się do platformy) możesz wykorzystać, klikając przycisk „użyj tego szablonu”.

  • Ankieta do testów produktu

Ankieta do testów produktu

Wprowadzanie nowych produktów na rynek wymaga od firmy kompleksowego przygotowania. Im więcej informacji na temat klientów – ich wymagań, preferencji będziesz posiadał, tym lepszą ofertę masz szansę przygotować.

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Ankieta do testów produktu

Wprowadzanie nowych produktów na rynek wymaga od firmy kompleksowego przygotowania. Im więcej informacji na temat klientów – ich wymagań, preferencji będziesz posiadał, tym lepszą ofertę masz szansę przygotować.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo
  • Badanie zwyczajów zakupowych online
ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Badanie zwyczajów zakupowych online

Ankieta dotycząca zakupów w internecie to doskonałe badanie dla wszystkich, którzy chcą rozpocząć prowadzenie sprzedaży online, poszerzyć swoją działalność lub po prostu przekonać się, jakie są oczekiwania klientów wobec sklepów internetowych.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo
  • Porównanie oferty z konkurencją
ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Porównanie oferty z konkurencją

Robisz co w twojej mocy, żeby przyciągnąć uwagę klientów, ale ci coraz częściej wybierają ofertę konkurencji? Nic nie dają zmiany cen, okresy darmowej subskrypcji czy wydłużenie godzin działu obsługi klienta? Czas na poważne badanie oferty konkurencji.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo
  • Badanie efektywności reklamy
ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Badanie efektywności reklamy

Dzięki ankiecie dowiesz się, jakie wrażenia wywołała ona na klientach czy partnerach firmy.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo
  • Ankieta dopasowania produktu do rynku (product market fit)
ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Ankieta dopasowania produktu do rynku

Ankieta dopasowania produktu ma celu zmierzyć, czy Twojej firmie lub produktowi udało się osiągnąć tzw. product market fit, czyli w jakim stopniu Twoja oferta spełnia oczekiwania klientów oraz rynku.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo
  • Pomysły na rozwój produktu
ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Pomysły na rozwój produktu (pop-up)

Pracując nad rozwojem swoich produktów, firmy kierują się satysfakcją użytkowników. Czasem jednak nawet najlepsze pomysły projektantów nie trafiają do przekonania klientów, a ich propozycje na usprawnienie działania produktu albo nigdy nie zostają przekazane firmie, albo giną w rozmowach z przedstawicielami supportu.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo
  • Badanie oczekiwań klienta
ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Badanie oczekiwań klienta

Badanie oczekiwań klienta to podstawa analiz customer experience (CX). Ankiety online umożliwiają szybkie zbieranie szczerego feedbacku, który można zamienić w konkretne wytyczne dla dalszego rozwoju produktu, obsługi klienta czy pracy zespołu marketingu.

 

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo

Więcej gotowych szablonów do badania rynku

Przygotowaliśmy znacznie więcej szablonów do badania użytkowników oraz obecnych i potencjalnych klientów. Gotowe wzory są dostępne tutaj. Jesteśmy przekonani, że każdy badacz rynku znajdzie wśród nich coś pomocnego dla siebie, a nasze narzędzie pozwoli wprowadzić badania rynkowe każdej organizacji na wyższy poziom.

Planujesz prowadzenie badań rynku?

Zacznij swój darmowy okres próbny już dziś!

Dariusz Jaroń
Specjalista content marketingu i autor książek non-fiction z wieloletnim doświadczeniem w pisaniu B2B, dziennikarstwie i tłumaczeniach. Początkujący maratończyk i średniozaawansowany turysta górski. Kiedy nie pisze ani nie biega, prawdopodobnie próbuje nauczyć się włoskiego.