ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Grupa docelowa – przykład

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zachowań i upodobań grupy odbiorców Twoich produktów lub usług? Badanie grupy docelowej to na to najprostszy sposób.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu kluczowe znaczenie ma zrozumienie odpowiednio dobranej grupy docelowej – grupy osób, które są potencjalnymi klientami produktów lub usług firmy.

Poznanie i zdefiniowanie tej grupy jest kluczowe dla skutecznego prowadzenia działań marketingowych. W poniższym artykule przyjrzymy się grupie docelowej, wytłumaczymy, dlaczego warto ją poznać, podpowiemy, jak skutecznie określić grupę docelową, a także przedstawimy pytania, które można zadać w ankiecie badającej potrzeby i klientów i ich lojalność wobec marki.

Czym jest grupa docelowa?

Grupa docelowa to segment rynku, który jest głównym celem działań marketingowych firmy. Obejmuje grupę ludzi, którzy mają wspólne cechy, potrzeby i preferencje, co sprawia, że są potencjalnymi odbiorcami produktów lub usług. Skuteczne zdefiniowanie grupy docelowej pozwala firmie dostosować swoje strategie marketingowe do konkretnych oczekiwań i preferencji swoich potencjalnych klientów.

Innymi słowy, pozwala zrozumieć motywacje stojące za chęcią nabycia produktu (zachowania zakupowe) członków Twojej grupy docelowej, a także podejmować odpowiednie działania marketingowe, skutecznie odpowiedzieć na potrzeby klientów i dostosować komunikację w kampanii reklamowej lub marketingu internetowym.

Dlaczego firma powinna poznać swoją grupę docelową?

Dokładne określenie grupy docelowej ma kluczowe znaczenie dla sukcesu każdej firmy. Oto kilka powodów, dlaczego warto poświęcić czas na dokładne zrozumienie swoich odbiorców. Analiza grupy docelowej pozwala na:

Lepsze dostosowanie produktów/usług

Znając potrzeby i preferencje grupy docelowej, firma może dostosować swoje produkty lub usługi, co zwiększa szanse na zadowolenie klienta.

Skuteczniejsze kampanie marketingowe

Precyzyjne określenie grupy docelowej pozwala na skierowanie kampanii i strategii marketingowej do konkretnego segmentu, co zwiększa skuteczność działań.

Przewagę konkurencyjną

Firma, która lepiej zna swoją grupę docelową, ma przewagę konkurencyjną, ponieważ może bardziej efektywnie spełniać oczekiwania klientów.

Jak określić grupę docelową?

Przy definiowaniu grupy docelowej kluczowe jest zebranie informacji z następujących obszarów.

Analiza danych demograficznych (kryteria demograficzne)

Zbieranie informacji takich jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, dochód, wielkość gospodarstwa domowego, stan cywilny itp. pozwala na stworzenie podstawowego profilu demograficznego grupy docelowej.

Badania psychograficzne:

Badanie wartości, przekonań, stylu życia, zainteresowań i preferencji pozwala na głębsze zrozumienie, co motywuje grupę docelową.

Badania behawioralne (kryteria behawioralne)

Analiza zwyczajów zakupowych, preferencji dotyczących marek, ich zainteresowania, lojalności klienta, a także korzystania z produktów czy usług.

Badania geograficzne (kryteria geograficzne)

Określenie lokalizacji geograficznej, gdzie grupa docelowa jest najbardziej skoncentrowana, co jest istotne szczególnie dla firm operujących lokalnie.

Przykłady pytań do ankiety badającej grupę docelową

Jak często korzystasz z produktów/usług w naszej kategorii?

  • Pytanie to pozwala zrozumieć stopień zaangażowania potencjalnych klientów w daną kategorię produktów czy usług.

Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze produktów/usług?

  • Odpowiedzi na to pytanie dostarczą informacji na temat kluczowych czynników decydujących o wyborze produktów czy usług.

Gdzie najczęściej dokonujesz zakupów?

  • Poznanie miejsc zakupów pomaga dostosować strategie dystrybucji do preferencji grupy docelowej.

Jakie są Twoje preferencje dotyczące marek?

  • Określenie preferencji marek pozwoli na dostosowanie strategii marketingowej do konkurencyjnego otoczenia.

Czy korzystasz z produktów/usług konkurencyjnych firm?

  • Zrozumienie, czy grupa docelowa korzysta już z produktów konkurencji, pozwala na dostosowanie oferty do istniejących rynkowych realiów.

Rozróżnij klientów w swojej grupie docelowej

Po zebraniu feedbacku, warto przystąpić do analizy grupy docelowej. To w tym momencie poznasz dobrze członków grupy docelowej, dowiesz się więcej na temat ich potrzeb i motywów, które sprawiają, że chętnie sięgają (lub mogą sięgnąć) po produkty lub usługi marki, intensywność użytkowania produktu lub przyczyny, dla których trudno firmie pozyskać nowych klientów.

Grup docelowych, ze względu na branże lub charakter produktu (usługi) może być więcej. W takim przypadku warto o ich odpowiednią segmentację, aby do każdej kategorii odbiorców skierować inny komunikat marketingowy i odmienną, lecz równie skuteczną, kampanię reklamową.

Bezpłatne badania potrzeb grupy docelowej

Chętnie pomożemy Ci w tworzeniu grupy docelowej. Wypróbuj nasze narzędzie bezpłatnie i przekonaj się, jak może Ci pomóc w zebraniu cennego feedbacku o swoich obecnych i potencjalnych klientach.

Załóż darmowe konto i badaj potrzeby klientów z Webankietą

  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo

Zaufali nam

Wykorzystujemy Webankietę nie tylko do candidate experience i onboardingu. Poszerzamy badania szkoleń i spotkań wewnętrznych, a także ocenę współpracy rekrutera z menedżerem. Narzędzie jest bardzo intuicyjnie. Bez wątpienia mocno usprawniliśmy w ostatnich miesiącach proces pozyskiwania feedbacku od pracowników.

Wiktoria Wolszczak

Specjalistka ds. Rekrutacji w OBI

Webankieta to proste narzędzie o dużych możliwościach przydatne podczas realizacji mniejszych i większych projektów. Najbardziej doceniam w narzędziu prostotę użycia, możliwość kopiowania pytań z innych ankiet i ułatwienie w konstrukcji kafeterii, polegające na możliwości przekopiowania całego pytania wraz z odpowiedziami do okna dialogowego.

Żabka logo

Błażej Borsuk

Insight Specialist w Żabka

Mam wrażenie, że w Webankiecie znalazłem to, do czego sam później dążyłem rozwijając moją firmę – z jednej strony dbanie o solidne i bezpieczne podstawy technologiczne, a z drugiej słuchanie potrzeb, angażowanie klientów w rozwój produktu i nastawienie na rozwiązywanie problemów.

Paweł Owczarek

Paweł Owczarek

Autor Produktu FRIS, Partner Zarządzający