dobry klimat w organizacji

Czy da się skutecznie zmierzyć klimat organizacyjny?

Jeśli w Twojej firmie źle się dzieje, a od przełożonych wciąż słyszysz hasło „sorry, taki mamy klimat w organizacji”, ten artykuł może Cię zainteresować i pomóc przekonać zarząd, że czas to zmienić. Przyjazna atmosfera w pracy wpływa w końcu na efektywność pracowników, buduje pozytywne relacje i poczucie bezpieczeństwa. Przygotowaliśmy zestaw sprawdzonych wskazówek, które pomogą Ci wzmocnić pozytywną kulturę w miejscu pracy i poprawić wyniki przedsiębiorstwa.

O ile katastrofalne skutki zmian klimatycznych mogą odbić się negatywnie na samopoczuciu i dalszych losach ludzkości, tak ocieplenie atmosfery w pracy sprawi, że środowisko, w którym spędzamy 40 godzin w tygodniu, stanie się zdecydowanie lepszym miejscem.

Zgodzisz się z nami, że gra warta jest świeczki?

Darmowy ebook: Ankiety dla HR od A do Z

W ebooku czekają na Ciebie gotowe szablony ankiet dla HR. Krok po kroku tłumaczymy też jak badać pracownikow przy użyciu ankiet online i jakie korzyści takie badania mogą przynieść zespołowi HR i całej firmie.

Pobierz ebook

Klimat organizacji – definicja:

Zacznijmy od odrobiny teorii.

Na atmosferę (klimat) danej organizacji składa się szereg czynników, takich jak postawy, wartości firmowe, system motywacyjny, zachowania i poziom zaangażowania pracowników, fizyczne i społeczne środowisko pracy, styl przywództwa menedżerów, stopień zaufania wśród współpracowników, wzorce komunikacji w firmie oraz ogólna kultura organizacyjna.

Skoro o kulturze mowa…

Czym różni się klimat od kultury organizacji?

„Trzeba dać napis, żeby wpuszczać tylko w krawatach. Klient w krawacie jest mniej awanturujący się” – radziła w „Misiu” jedna z pracownic baru mlecznego.

W wielu firmach, szczególnie tam, gdzie pracownicy mają bezpośredni kontakt z klientem, dress code jest elementem kultury organizacyjnej. Pojęcie to odnosi się do misji, wspólnych wartości, przekonań, postaw i zachowań, charakterystycznych dla danego miejsca zatrudnienia. Obejmuje ogólną osobowość miejsca pracy i określa sposób, w jaki pracownicy wchodzą w interakcje ze sobą, kierownictwem i klientami.

Natomiast klimat to aktualny nastrój panujący w miejscu pracy. Tworzą go pracownicy, kierownictwo oraz czynniki zewnętrzne, takie jak gospodarka, konkurencja i trendy branżowe („nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi? – pozostając przy „Misiu”). Atmosfera pracy jest odzwierciedleniem tego, jak pracownicy postrzegają jej środowisko i realizację obietnic zawartych w kulturze organizacji.

Kiedy na korytarzach unosi się mgiełka tajemnicy i niepewności, a w kuchni słychać szept, ustępujący z chwilą, gdy szef wejdzie po espresso, wiedz, że w firmie tworzy się toksyczna atmosfera.

Dobra atmosfera w pracy – jak ją zbudować?

Tyle teorii, przechodzimy do praktyki. Oto garść sprawdzonych wskazówek, które pomogą Ci stworzyć bardziej przyjazne środowisko pracy i przyczynią się do budowy dobrej atmosfery w organizacji.

Sprawiedliwe traktowanie

Biczowanie robotników po raz ostatni było modne w starożytnym Egipcie. Od powstania piramid sporo zmieniło się w praktykach HR. Dla higieny pracy większość specjalistów potrzebuje dziś innego stylu przywództwa, nie tylko pilnującego efektów, ale też budującego poczucie wspólnoty i satysfakcji z realizacji powierzonych zadań.

Dobrzy menedżerowie patrzą nie tylko na wielkie cele, ale też pielęgnują drobne kroki, które prowadzą ich zespoły na metę. Docenianie sukcesów swoich ludzi, sprawiedliwy podział obowiązków zawodowych i codzienna troska o dobro pracowników mogą znacząco wpłynąć na realizację zadań zespołu i nadrzędnego celu całej organizacji.

Dobra komunikacja

Zła atmosfera w biurze i brak odpowiedniej komunikacji oczekiwań przełożonych chodzą parami. Szefowie powinni zwracać szczególną uwagę na dawanie wzmacniającego feedbacku, napędzającego pracownika do działania.

Warto otwarcie mówić o tym, czego oczekuje się zarówno od pracowników stacjonarnych, jak i zdalnych. Brak jasno określonych celów, strategii i oczekiwań wobec zespołu lub konkretnego specjalisty działa demotywująco i obniża morale zarówno jednostek, jak i grupy.

Stawianie na integrację zespołu

Równowaga między pracą a zabawą buduje pozytywną atmosferę pracy. Wspólne spędzanie czasu, wyjścia i wyjazdy integracyjne, oraz wspólne świętowanie sukcesów to drobne zabiegi, które mogą zdziałać cuda i poprawić efektywność pracowników.

Sytuacje konfliktowe, wynikające np. z podziału obowiązków, łatwiej rozwiązać, kiedy bliżej poznamy kolegę lub koleżankę z pracy. Kto wie, może poza miejscem zatrudnienia łączy nas wspólna pasja?

Nawiasem mówiąc, wspieranie pasji pracowników jest doskonałym narzędziem budowania kultury organizacji i pokazywania przyjaznego oblicza pracodawcy zarówno wewnątrz firmy, jak i na wymagającym rynku pracy.

Darmowy ebook: Ankiety w procesie rekrutacji

  • 12 stron praktycznej wiedzy o tym, jak zbierać ankiety od kandydatów
  • Wskazówki komu i kiedy wysłać zaproszenie do badania
  • Przykładowe pytania dla kandydatów i gotowy szablon Candidate Experience

Pobierz ebook

Brak niezdrowej rywalizacji

Podstawą silnych relacji jest szczerość i wszelkie działania promujące przejrzystość. Popraw kulturę firmy, pokazując odgórnie, że wszelkie opinie, zwłaszcza te negatywne, można przekuć w działania naprawcze. Wspieraj rozwój kultury feedbacku, aby podnieść morale zespołu i pomóc firmie się rozwijać. Piętnuj objawy niezdrowej rywalizacji. Przypominaj pracownikom, że jesteście zespołem. Wszyscy gracie do jednej bramki.

Dzielenie się opinią z pracownikami

Ostatnie badania (Unleash) wskazują, że potrzebujemy więcej informacji zwrotnych w swojej pracy. Niezależnie od tego, czy jest to przesłanie pozytywne, czy negatywne, 63% pracowników chciałoby częściej dowiadywać się, jak przełożeni oceniają ich produktywność.

Kiedy na korytarzach unosi się mgiełka tajemnicy i niepewności, a w kuchni słychać szept, ustępujący z chwilą, gdy szef wejdzie po espresso, wiedz, że tworzy się toksyczna atmosfera. Warto odwrócić ten proces, stawiając na szczerość i zachęcając przełożonych do tego, by regularnie dzielili się feedbackiem ze swoimi zespołami. Oczywiście, prawo do szczerego feedbacku musi być obustronne.

Dlaczego warto na nie postawić? Bo szczerość zawsze buduje najlepsze relacje.

Docenianie sukcesów swoich ludzi, sprawiedliwy podział obowiązków zawodowych i codzienna troska o dobro pracowników mogą znacząco wpłynąć na realizację zadań zespołu i nadrzędnego celu całej organizacji.

Lepsi pracownicy to lepsze wyniki

Dobra atmosfera w pracy oznacza nie tylko szczerość, ale też zaufanie i potrzebę rozwoju. Jeśli firma tylko może sobie na to pozwolić, powinna wspierać rozwój swoich pracowników. Im wyższe będą mieli kompetencje, tym lepiej będą wykonywać swoje obowiązki, prawda?

Warto wobec tego zachęcać pracowników do korzystania z kursów i szkoleń, podnoszących kwalifikacje zawodowe. Przygotować budżet, który każdy specjalista przeznaczy na rozwój umiejętności, odpowiednich dla swojego stanowiska. Inwestowanie w pracowników przyczynia się do tworzenia pozytywnej atmosfery pracy, podnoszenia morale i wzmacniania relacji pracownik-firma.

Wspólne świętowanie sukcesów

Sukcesy wzmacniają dobrą atmosferę. A kiedy pracownicy czują się docenieni w organizacji, stają się jej najlepszymi ambasadorami.

Oprócz zbijania piątek i chwalenia zespołu lub jednostek za realizację konkretnego zadania dobrym pomysłem jest opracowanie jasnych zasad premiowych lub systemu motywacyjnego. Taki system może przynieść wiele korzyści całej organizacji.

Zmotywowani pracownicy oznaczają wyższe morale, wzrost zaangażowania, utrzymanie najlepszych talentów w firmie i kolejną cegiełkę, budującą monolit marki.

Ankieta satysfakcji pracowników

Masz wrażenie, że w Twoim zespole panuje zła atmosfera?

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Ankieta satysfakcji pracowników

Masz wrażenie, że w Twoim zespole panuje zła atmosfera?

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo

Jak zmierzyć i poprawić satysfakcję pracowników?

Rozwiązań i narzędzi do realizacji tego zadania jest przynajmniej kilka. Rekomendujemy ankiety online, ponieważ udoskonalamy je dla naszych klientów od lat.

Webankieta jest platformą do prowadzenia kompleksowych badań pracowników. Nasze narzędzie nie wymaga znajomości kodowania, pozwala natomiast specjalistom HR na szybkie przygotowanie i wysyłkę badań, automatyczne zebranie wypełnionych kwestionariuszy i analizę uzyskanych wyników. Dobrze przygotowana ankieta HR umożliwia pomiar satysfakcji pracowników na kilku etapach ich relacji z pracodawcą.

Uzyskane w ten sposób dane pozwalają z kolei na zmierzenie klimatu organizacyjnego. Oto niektóre z rekomendowanych badań.

Ankieta onboardingowa zweryfikuje skuteczność wdrożenia nowej osoby; systematyczny pulse check pozwoli wyłapać trendy i niepokojące zjawiska wpływające na morale pracowników; a cykliczny pracowniczy Net Promoter Score sprawdzi natomiast lojalność pracowników.

Ciekawych danych z punktu widzenia kultury firmy i środowiska pracy dostarczą również coroczne badania satysfakcji, badania 360 stopni oraz exit interview. To ostatnie badanie jako jedno z nielicznych gwarantuje 100% szczerości respondentów.

Jeśli odchodzącym pracownikom leży coś na wątrobie, lepiej wsłuchaj się w ich głos.

Korzyści z badania klimatu organizacyjnego:

  • Wskazanie punktów zapalnych, które przekładają się na odejścia z pracy
  • Zaplanowanie działań naprawczych oraz poprawę satysfakcji personelu
  • Wprowadzenie korzystnych zmian w kulturze całej organizacji
  • Zbudowanie jawnego systemu premiowego i systemu motywacyjnego
  • Rozwój kultury feedbacku w firmie, relacji opartych na zaufaniu
  • Podniesienie zaangażowania pracowników, co przekłada się na ich wydajność

Klimat panujący w pracy oddziałuje na samopoczucie i zaangażowanie pracowników. Żadna firma nie może sobie pozwolić na to, by lekceważyć napiętą atmosferę w zespole, ponieważ skutki ignorowanego kryzysu mogą przełożyć się na wymierne straty finansowe.

Chcesz przepędzić hasła w stylu „sorry, taki mamy klimat” z Twojej firmy?

Zapisz się na bezpłatne demo i sprawdź, jak możemy Ci pomóc

Dariusz Jaroń
Specjalista content marketingu i autor książek non-fiction z wieloletnim doświadczeniem w pisaniu B2B, dziennikarstwie i tłumaczeniach. Początkujący maratończyk i średniozaawansowany turysta górski. Kiedy nie pisze ani nie biega, prawdopodobnie próbuje nauczyć się włoskiego.