Ankieta w firmie – przykłady kreatywnych badań biznesowych

Wysłuchiwaniu głosu pracowników i pozyskiwanie ich szczerej opinii jest niezbędne do poprawy i pielęgnowania zdrowej kultury w miejscu pracy. Istnieje wiele sposobów na zbieranie takiego feedbacku – można organizować grupowe i osobiste spotkania, zachęcać do wypowiedzi na forum albo… zdecydować się na ankiety online.

Ta ostatnia metoda zyskała sporą popularność nie tylko ze względu na niskie koszty prowadzenia badań czy duży zasięg. To najprostsza w przeprowadzeniu firma zbierania feedbacku, która jako jedna z nielicznych może zagwarantować wypowiadającym się pracownikom pełną anonimowość

Case Study Santander Bank Polska

Szukasz inspiracji do badań biznesowych? Sprawdź przed jakim wyzwaniem stanęła firma w badaniu satysfakcji klientów i jak Webankieta pomogła firmie wdrożyć system do badań ankietowych.

Pobierz Case Study

Wiemy już jak,  pytanie brzmi: CO badać?

Ankiety kierowane do pracowników to już żadna nowość – obecnie każda licząca się firma zbiera ich opinie i co więcej – na ich podstawie wprowadza konkretne zmiany. Wśród najbardziej popularnych badań pracowników można wymienić ocenę wzajemną 360 stopni, Stay Interview i Exit Interview, Candidate Experience oraz ankiety zaangażowania i satysfakcji pracowników

Ale wszystko to już dobrze znacie, prawda? Dlatego tym razem chcieliśmy podsunąć Wam pomysł na oryginalne, kreatywne ankiety online, idealne do przeprowadzenia wewnątrz organizacji: 

  • Podstawa funkcjonowania firmy – ankieta na temat… kawy

Wszyscy wiemy, że kawa w biurze to sprawa ważna (o ile nie najważniejsza). Ale czy masz pewność, że ekspres, który stoi w kuchni albo kawa, którą zamawiasz spełniają oczekiwania pracowników? To, że ją piją o niczym nie świadczy – każdy musi od czasu do czasu doładować się kofeiną. Ankietę na temat kawy możesz rozesłać przy okazji ankiety satysfakcji czy badania dotyczącego zadowolenia z benefitów. Świetnym pomysłem jest też ustawienie w kuchni pracowniczej tabletu lub komputera, na którym wyświetli się jedno, krótkie pytanie. 


  • Mała rzecz, a cieszy – ankieta o przekąskach

Wszyscy jesteśmy ludźmi, potrzebujemy jedzenia i co więcej – chcemy jeść! Przekąska w trakcie pracy pozwala nam na chwilę oderwać się od komputera i odstresować. Tylko, co właściwie oznacza: przekąska? Dla jednych to owoc, batonik, a dla innych – sałatka. Poza tym w  jednym biurze mogą pracować ludzie uczuleni na laktozę, weganie czy diabetycy. Dlatego przy wyborze przekąsek biurowych powinniśmy wziąć pod uwagę opinię każdego, a jeśli to niemożliwe – jak największej grupy osób. Doskonałym narzędziem do tego może być ankieta online wysyłana cyklicznie, np. na początku każdego miesiąca- wtedy, gdy do biura zamawiane są produkty spożywcze. 

  • Status szczęścia – codzienny pomiar zadowolenia pracownika

Kawa i przekąski na pewno nie zaszkodzą, ale jest wiele innych czynników, które w znacznie większym stopniu wpływają na poziom zadowolenia z pracy. Jakich? No właśnie – to dobre pytanie do zadania w ankiecie. 

Proponujemy stworzenie kwestionariusza, w którym codziennie (lub co kilka godzin) aktualizowane będzie samopoczucie wszystkich członków zespołu. Dzięki temu nie tylko można lepiej się poznać, ale i efektywniej współpracować. W razie pojawienia się uczucia frustracji czy problemu z rozwiązaniem jakiegoś zadania inni członkowie zespołu mogą szybko pomóc w rozwiązaniu problemu lub zorganizować “burzę mózgów”, aby odciążyć przepracowanego kolegę.  



Wyniki ankiety z oceną samopoczucia mogą być wyświetlane na dużym ekranie i aktualizowane na bieżąco, dzięki opcji raportu LIVE.

  • Głosowanie online na pracownika miesiąca

Docenienie pracownika przez przełożonego jest świetne – w końcu, kto nie lubi być chwalony? Dlatego w większości firm wymiana informacji na temat pracy na linii pracownik-przełożony są już standardem. Jednak niewiele organizacji zdaje sobie sprawę, że uznanie przez środowisko i współpracowników jest równie ważne.

Ankieta online jest doskonałym sposobem na zebranie głosu całego zespołu i przeprowadzenie plebiscytu na pracownika miesiąca/kwartału czy roku. Możesz regularnie wysyłać ją do poszczególnych działów i organizować spotkania, na których najlepsi pracownicy z poszczególnych działów będą publicznie otrzymywać nagrody np. bony podarunkowe, premię itd. 

  • Wybór wydarzenia lub imprezy firmowej

Niewiele rzeczy irytuje bardziej niż planowanie imprezy firmowej, w której… nikt nie bierze udziału. Każdy ma inne zainteresowania i lubi spędzać wolny czas w inny sposób, dlatego warto zadbać o to aby każdy miał możliwość wypowiedzenia się w kwestii planowanego eventu. Stworzenie ankiety na temat imprezy integracyjnej zajmie Ci nie więcej niż 10 minut. Możesz spytać w niej m.in.o:

  • datę spotkania,
  • miejsce,
  • preferowane rozrywki,
  • catering.

Wyniki ankiety będą dla Ciebie – jako organizatora – przydatne z dwóch powodów. Po pierwsze zorganizujesz imprezę, która odpowiada oczekiwaniom większości zespołu, a po drugie – swoje decyzje możesz poprzeć wolą większości. Nie narazisz się wówczas na narzekania i oskarżenia – raport z badania możesz pokazać każdemu, kto jest niezadowolony z tego, że jego pomysł nie został wybrany. 

  • Zaproszenia i odpowiedzi w formie ankiet

Zaproszenia wysyłane prosto do elektronicznego kalendarza to świetny pomysł! Jednak ma jedną poważną wadę – czasami pracownicy zapominają odpowiadać na zaproszenia e-mailowe lub gubią je w morzu innych wiadomości. Poza tym, na takie zaproszenie można udzielić zwykle tylko odpowiedzi: wezmę udział lub nie mogę wziąć udziału. Nie pozostawia to miejsca np. na wyjaśnienie powodu nieobecności lub zaproponowanie innej daty.  

Dlatego zaproszenia na eventy, imprezy czy konferencje można wysłać za pośrednictwem ankiety online. Wówczas zdobędziesz pewność, że każda osoba je otrzymała, a oprócz tego możesz dać jej/jemu możliwość rozwinięcia odpowiedzi, poza zwykłe tak lub nie. 

  1. Wrażenia po spotkaniu / ocena szkoleń i warsztatów

Wydarzenie, które zaplanowałeś za pomocą ankiety zostało już zakończone. Teraz na pewno chcesz się dowiedzieć, co na jego temat sądzą uczestnicy. Doskonałym narzędziem do ewaluacji eventów jest ankieta online – wysyłana np. na adres e-mail lub wiadomością SMS do wszystkich uczestników, zaraz po zakończeniu wydarzenia. 

Dlaczego ankieta internetowa jest lepsza niż np. bezpośrednia prośba o opinię? Oto kilka najważniejszych powodów:

  • masz pewność, że kwestionariusz dotrze do wszystkich uczestników w tym sam czasie,
  • możesz poprosić o ocenę w każdej chwili – nawet zaraz po zakończeniu wydarzenia,
  • dajesz uczestnikom okazję do dłuższej wypowiedzi, a nie jedynie oceny w skali np. 1-5 lub pozytywnej bądź negatywnej,
  • wyniki gromadzisz w jednym miejscu,
  • możesz automatycznie generować raporty z wynikami i zaprezentować je przełożonym/ współorganizatorom/ wysłać do uczestników wydarzenia. 
  • Gry i rywalizacja zespołowa

Nie samą pracą człowiek żyje – nawet w biurze! Więc kto powiedział, że ankiety w miejscu pracy muszą być ściśle związane z biznesem? Równie dobrze sprawdzą się jako narzędzie integrujące zespół podczas wspólnych rozgrywek. W formie ankiet możesz przeprowadzić:  

  • firmowe kalambury,
  • konkursy wiedzy o sobie nawzajem, podczas których zbierzesz ciekawe fakty na temat współpracowników, a następnie zadasz w ankiecie pytania i sprawdzisz ile wiedzą o sobie nawzajem,
  • zakłady dotyczące np. ważnych imprez sportowych lub wydarzeń z życia firmy (zakład o to, kiedy naprawiona zostanie winda na Waszym piętrze),
  • głosowanie na najlepsze przebranie na balu kostiumowym.

Zbieranie wyników ankiety

W tym eBooku pokazujemy jak najlepiej zebrać wyniki badania w Twojej firmie, a więc jak najskuteczniej dotrzeć do swoich respondentów we właściwym czasie.

Pobierz ebook

Nie zapomnij o najważniejszym – zmieniaj się na podstawie feedbacku

Niezależnie od tego, czego dotyczy ankieta – czy są to sprawy poważne, takie jak satysfakcja z pracy czy mniej znaczące – ocena kawy, ważne żebyś z otrzymanym głosem zrobił coś konkretnego. Znajdź czas na analizę wyników i wyciąganie na tej podstawie wnioski. W szybkiej analizie i łatwym dostępie do wyników pomoże Ci m.in. tworzenie tabel krzyżowych oraz raportów LIVE

I jeszcze jedno – nie zapomnij poinformować pracowników, że ich zdanie zostało wzięte pod uwagę, a na podstawie opinii dokonały się konkretne zmiany. Uwierz, każdy w firmie – niezależnie od stanowiska – chce czuć się ważny oraz aby jego głos został wysłuchany

Chcesz wysyłać ankiety Candidate Experience… jednym kliknięciem?

To możliwe! Skorzystaj z integracji eRecruiter i Webankieta i zautomatyzuj wysyłkę ankiet, oszczędzając czas, wysiłek i koszty związane z badaniem rekrutacji.

Dowiedz się jak rozpocząć integrację

Ekspercki szablon ankiety · Wysyłka z poziomu eRecruiter · 2 narzędzia w 1· Gotowe raporty i wyniki na e-mail

Twórz ankiety na każdy temat korzystając z gotowych szablonów

Możesz już teraz rozpocząć tworzenie swoich pierwszych ankiet i wypróbować możliwości Webankiety korzystając z darmowego okresu próbnego. W szybkim przygotowaniu kwestionariuszy pomoże Ci wykorzystanie gotowych szablonów. Jeśli szukasz instrukcji tworzenia ankiet i użycia poszczególnych funkcji (np. wysyłki na adres e-mail, ustawienia wybranej kolorystyki czy wklejenia firmowego loga) zajrzyj do naszego poradnika.  Powodzenia!

źródło: QuickTapSurvey

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.