Skąd masz wiedzieć czy Twoja firma zmierza w dobrym kierunku? Oczywiście, możesz spojrzeć na przychody, śledzić liczbę klientów, sprawdzać jak mają się nowe produkty i jak popularne są kampanie. W tym wszystkim, nie możesz zapomnieć o jednej, najważniejszej kwestii – Twoich pracownikach. To właśnie od nich możesz usłyszeć najlepsze pomysły na usprawnienie i rozwój firmy. A w jaki sposób ich wysłuchiwać? Jak najłatwiej i najskuteczniej – a pomoże nam w tym ankieta dla pracowników.

Dlaczego warto pytać pracowników?

 

Ponieważ oni, w przeciwieństwie do klientów, mają wgląd do wnętrza firmy. To, że na zewnątrz firma prezentuje się dobrze, nie zawsze oznacza, że pracownicy odczuwają satysfakcję z pracy i są w nią prawdziwie zaangażowani.

Dlaczego opinie pracowników są tak ważne? Wyjaśnia to m.in. badanie opublikowane zaraz po szczycie kryzysu gospodarczego w 2010 roku, w czasopiśmie Fortune Europe. Badacze próbowali odkryć co w tych trudnych dla biznesu czasach było źródłem sukcesu firm takich jak np. McDonald czy UPS.

Okazało się, że większość firm z czołówki listy Fortune z tamtego roku łączy jedna kwestia – nacisk na politykę pro pracowniczą, co objawiało się m.in. w prowadzeniu badań postaw i opinii i wdrażania na ich podstawie realnych zmian w organizacjach. Na podstawie prowadzonych badań doszło do maksymalizacji potencjału firmy, a dzięki pozyskanym informacjom zaczęto podejmować działania w celu zwiększenia zaangażowania i satysfakcji z wykonywanej pracy.

Badania kierowane do pracowników, najogólniej rzecz ujmując, można potraktować jako test – wskaźnik tego, co dobrego, a co złego dzieje się w firmie. Dzięki nim można szybko zdiagnozować miejsca i obszary, które np. wymagają działania ze strony pracowników wyższego szczebla. Zaletą ankiet online przesyłanych do pracowników jest właśnie ich szybkość – większość z nich nie wymaga od respondenta poświęcenia więcej niż kilkunastu minut.

Dodatkowym, ogromnym atutem jest możliwość zagwarantowania anonimowości badania. Tylko dzięki temu firma może mieć pewność, że wypowiedzi pracowników będą szczere, a oni uzyskają gwarancję, że niezależnie od oceny nie spotkają ich żadne przykre konsekwencje.

Ankieta dla pracowników – jakie badania warto przeprowadzić

 

Najważniejsze jest to, żeby badać. Jednak tak jak w przypadku każdego projektu, do ankiet kierowanych do pracowników należy podejść w przemyślany sposób. Na początku firma musi zadać sobie pytanie: czego chce się dowiedzieć? Być może dotarły do Ciebie skargi na szefa konkretnego działu – przeprowadź badanie 360 stopni. Może na korytarzu usłyszałeś, że pracownicy narzekają na benefity? Przygotuj ankietę online na temat tego, co motywuje pracowników.

Możesz też skorzystać z kilku ogólnych ankiet, wybieranych przez większość organizacji decydujących się na badania pracowników. Oto 5 pomysłów na badania, które usprawnią działanie Twojej firmy:

  • Badania zaangażowania i zadowolenia.

To dzięki nim dowiesz się, czy Twoja firma jest przyjaznym miejscem pracy. Celem badań satysfakcji jest uzyskanie informacji dotyczących jak największego obszaru funkcjonowania pracowników w firmie. Ankieta dla pracowników powinna zawierać pytania dotyczące zarówno psychicznego, jak i fizycznego środowiska pracy. W tych badaniach można dowiedzieć się więcej na temat komunikacji pracowników z ich przełożonymi oraz relacji między współpracownikami.

Badanie satysfakcji pracowników w różnych firmach może przybrać naprawdę różną formę, jednak każde z nich ma podstawowy cel – uczynienie pracowników bardziej zaangażowanymi i szczęśliwymi.

Przykładowa ankieta satysfakcji kierowana pracownika, może zawierać następujące pytania:

  • Ocena wzajemna 360 stopni

Zdecydowanie najbardziej czasochłonne i wymagające badanie z całego zestawienia, które jednak da Ci najbardziej rzetelny i całościowy wgląd we wnętrze firmy. Dlaczego? Ponieważ Ocena 360 stopni polega na zebraniu informacji pochodzących od różnych pracowników na różnych szczeblach i porównanie ich z ocenami umiejętności przywódczych kierowników i managerów.

Dzięki temu łatwo jest znaleźć podobieństwa i różnice w twoim zespole oraz odkryć na źródła problemów. Badanie pozwala poprawić umiejętności komunikacyjne i utwierdzić się w przekonaniu, że odpowiedni ludzie zatrudnieni są w Twojej organizacji na odpowiednich stanowiskach. Ankieta, która trafia do pracowników składa się z kilku części, które dotyczą: kompetencji w zlecanych zadaniach, zdolności do osiągania celów, rozumienia potrzeb pracowników i poziomu umiejętności komunikacyjnych.

W przykładach ankiet znajdziesz szablon badania ocena wzajemna 360 stopni, który możesz zastosować w swojej organizacji. Oto niektóre z zadawanych w nim pytań:

  • Ankieta dla pracowników po szkoleniu – ewaluacja i testy wiedzy

Dzięki ankiecie przeprowadzonej po szkoleniu w prosty i szybki sposób zmierzysz efektywność programów rozwoju pracowników i szkoleń organizowanych dla poszczególnych zespołów czy np. kadry menadżerskiej. Dla większości pracowników kwestia rozwoju kompetencji i zdobywania wiedzy jest bardzo ważna. Warto więc sprawdzić jak szkolenia, na które przeznaczane są środki firmy, oceniane są właśnie przez ich uczestników.

Dodatkowo, po zakończeniu spotkania, pracownicy mogą przejść przez test wiedzy, który potwierdzi przyswojone umiejętności. Webankieta przygotowała gotowy szablon badania, a przykładowe pytania w przygotowanej przez firmę ankiecie internetowej mogą wyglądać tak:

  • Ankieta dla pracowników o wpływie stresu

Bardzo wiele czynników ma wpływ na zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Jednym z nich z pewnością jest stres – a raczej to, czy pracownik nie jest na niego narażony w zbyt dużym stopniu. Oczywiście, stres może być motywujący, jednak istnieje granica pomiędzy jego normalnym, zdrowym poziomem stresu, a permanentnym stanem mającym negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Przeprowadzając badanie badające poziom stresu w zespole Twojej firmy możesz dowiedzieć się co lub kto jest powodem stresowych sytuacji i jakie zmiany należy wprowadzić.

W badaniu możesz zadać zarówno ogólne pytania, jak i takie odpowiadające specyfice pracy w Twojej firmie. Szablon badania znajdziesz w przykładach ankiet Webankiety.


 

  • Badanie Candidate Experience

Ankieta kierowana jest tym razem nie do pracowników, a do osób dopiero starających się o zatrudnienie w firmie. Okazuje się, że oni też mają wiele ciekawego do przekazania. Dzięki krótkiemu badaniu wysyłanego po zakończeniu rekrutacji możesz poznać nie tylko opinię na temat przebiegu tego procesu, ale też dowiedzieć się jak i czym przyciągnąć do organizacji najlepszych kandydatów.

Aż 83% kandydatów twierdzi, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie – nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia. Oznacza to, że kandydat niezadowolony z procesu rekrutacji może łatwo przerodzić się w… niezadowolonego klienta. I podzielić negatywną opinią z innymi, na czym Twoja firma traci na nie tylko wizerunkowo, ale i finansowo.

W przykładach ankiet Webankiety znajdziesz gotową ankietę Candidate Experience, którą możesz dopasować do Twojego procesu rekrutacji.

Gotowe szablony ankiet dla pracowników – zacznij badać na Webankieta.pl

 

Pokaż swoim pracownikom, że ich głos jest dla Ciebie ważny! Pierwszym i najważniejszym krokiem do tego jest rozpoczęcie badania. Korzystając z narzędzia Webankieta możesz zminimalizować czas i wysiłek potrzebny na ich przeprowadzenie, korzystając z gotowych szablonów, które możesz swobodnie dopasowywać do indywidualnych potrzeb, jak wiedzy zgromadzonej w poradniku.

Jeżeli nie wiesz, które badanie będzie dla Ciebie najlepsze lub masz pytania związane z funkcjonowaniem platformy skontaktuj się z nami. Nasz dział supportu chętnie Ci pomoże.

 

Źródła: BadaniaHR.pl

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.