Analiza ankiety – jak zacząć? Najlepsze narzędzia do ankiet online

Jeśli masz już wszystkie odpowiedzi i zbieranie wyników ankiety zostało zakończone, kolejnym krokiem będzie wyciągnięcie wniosków z tak zebranych danych. Etap ten określany jest jako analiza ankiety. To właśnie od niego zależy jak zinterpretowane zostaną zebrane wyniki, np. czy założone hipotezy badawcze zostaną udowodnione czy obalone. Analiza ankiety to zwykle żmudny i długotrwały proces, szczególnie jeżeli mamy do czynienia z długą ankietą, wypełnioną przed dużą liczbę respondentów.

Tu z pomocą przychodzą profesjonalne narzędzia do prowadzenia badań online. Tworząc kwestionariusz w specjalistycznym programie do ankiet możesz wykonać analizy danych… kilkoma kliknięciami myszki. Co więcej – narzędzia takie umożliwiają automatyczne wygenerowanie raportów – zarówno w popularnych i łatwych do prezentacji formatach, takich jak PDF czy DOCX, jak i w postaci surowych danych, które można samodzielnie analizować następnie w programach typu Excel.

Poniżej wytłumaczymy jak zacząć analizę i w pełni wykorzystać możliwości narzędzia Webankieta, a tym samym ograniczyć cenny czas i wysiłek.

Webankieta to program do tworzenia ankiet, analizy wyników i generowania raportów.

Za pomocą naszego programu możesz w prosty sposób przeprowadzać nawet zaawansowaną analizę wyników. Korzystaj z tabel krzyżowych, filtrów, trendów i wielu innych narzędzi o intuicyjnej obsłudze.

Przetestuj bezpłatnie

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Analiza ankiet na podstawie metryczki

Prawdopodobnie w Twoim badaniu zadałeś respondentom kilka pytań składających się na tzw. metryczkę. To część ankiety, w której zbiera podstawowe dane na temat wypełniającego, np. wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania itp. (przeczytaj więcej na temat tego czym jest metryczka).

Analizę ankiety warto rozpocząć od przefiltrowania wyników ankiety, pod względem tego jak odpowiadała określona grupa respondentów. Można stworzyć filtr na podstawie każdego zadanego w ankiecie pytania (zarówno jednokrotnego jak i wielokrotnego wyboru) np. dotyczącego płci. Uzyskamy wtedy informacje zbiorcze na temat tego, jak na wszystkie pytania odpowiadały kobiety. Oto przykład zastosowania filtru z pytaniem z metryczki:

Takie przefiltrowanie informacji pozwoli Ci uzyskać informacje i automatycznie stworzyć raporty dla określonej grupy. Dzięki temu możesz łatwo porównywać jak na poszczególne pytania odpowiadały np. osoby poniżej 20, a jak respondenci powyżej 20 roku życia i wstawiać takie zestawienia do raportu.

Do jakich ankiet online wykorzystać metodę analizy wyników, jaką są filtry? Oto kilka przykładów:

  • ankiety do pracy magisterskiej lub licencjackiej,
  • badania satysfakcji pracowników,
  • badania Candidate Experience (ocena rekrutacji)
  • Exit Interview
  • ankiety satysfakcji i lojalności klientów,
  • badania rynku,
  • badania opinii,
  • badania przed wprowadzeniem produktu na rynek,
  • kwestionariusze dla mieszkańców dla jednostek samorządu terytorialnego.

Analiza ankiety z użyciem tabeli krzyżowej

Tabele krzyżowe zostały stworzone w celu jeszcze bardziej zaawansowanego przyrównywania zebranych danych, a tym samym wyciągnięcia z wyników ankiety nowych, przydatnych wniosków.  Podczas tworzenia tabel krzyżowych zestawiane są w nich odpowiedzi z dwóch różnych pytań (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) lub segmentów danych (etykiet dotyczących respondenta), dzięki czemu łatwo zaobserwować można jak respondent odpowiadał nie tylko na to jedne pytanie, lecz także odnośnie innych kwestii.

Analiza danych na podstawie tabeli może doprowadzić do szeregu ciekawych wniosków, takich jak np. analiza ankiet zależności między tym jak odpowiadały na poszczególne pytania określone grupy (np. tylko kobiety) czy wyróżnienie cech charakterystycznych dla odpowiedzi określonych grup.

Należy pamiętać, że tabela krzyżowa to skuteczna metoda interpretacji wyników ankiety jedynie przy odpowiednim zestawieniu pytań i segmentów danych. Można np. postawić pytanie dotyczące płci, z pytaniem merytorycznym, dotyczącym tematu ankiet, tak jak ma to miejsce na poniższym przykładzie.

Po stworzeniu tabeli krzyżowej użytkownik uzyskuje dostęp do przefiltrowanych informacji – pojawia się tabela oraz wykres, które można zaimplementować do raportu czy pobrać w formie surowych danych.Przeczytaj o tym jak tworzyć tabele krzyżowe.

Nie wiesz kiedy wykorzystać tabele krzyżowe przy analizie? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów, którymi możesz się zainspirować w swoim badaniu online. Wykorzystaj tabele krzyżowe, jeśli:

  • chcesz w szybki sposób zaobserwować zależności między tym jak odpowiadały na poszczególne pytania określone grupy odbiorców (np. osoby z wyższym wykształceniem, kobiety, osoby poniżej 18 roku życia, pracownicy konkretnych działów, klienci kupujący online itd.),
  • chcesz podkreślić w wynikach badań pewne cechy charakterystyczne dla odpowiedzi danej grupy osób,
  • zależy Ci na zaobserwowaniu trendów i powtarzających się tendencji u określonych respondentów lub w całości ankiety.

Analiza wyników ankiety

Przeczytaj eBooka i dowiedz się jak zacząć analizę, z jakich metod najlepiej skorzystać i jak wyciągać z badań konkretne wnioski, tak aby ograniczyć Twój cenny czas i wysiłek.

Pobierz ebook

Analiza za pomocą trendów i rankingów 

Filtry i tabele krzyżowe to nie wszystkie narzędzia, które możesz wykorzystać przy analizie rezultatów swojego badania. Webankieta proponuje dwie jeszcze bardziej zaawansowane i przydatne funkcje: trendy oraz rankingi.

Zacznijmy od trendów. Jak sama nazwa wskazuje trendy w ankiecie online umożliwiają uporządkowanie odpowiedzi udzielonych w badaniu w czasie, a ściślej mówiąc ich czytelną prezentację w trzech wymiarach: tygodniowym, miesięcznym i kwartalnym.

Trendy można wykorzystać, gdy w naszej ankiecie zadaliśmy pytanie NPS (Net Promoter Score), pytanie typu ocena oraz pytanie macierzowe jednokrotnego wyboru. Skorzystaj z trendów przy analizie wyników badania online, np. jeśli:

  • przeprowadzasz kilka edycji tego samego badania i chcesz zobaczyć rozkład i zmianę rezultatów w czasie,
  • wprowadzasz nowy produkt, usługę lub zmieniasz ofertę i chcesz zobaczyć czy spowodowało to zmianę np. w poziomie satysfakcji i lojalności klientów w prowadzonym przez Ciebie cyklicznie badaniu,
  • chcesz przygotować raport dla przełożonego lub współpracowników, w którym w czytelny sposób zaprezentujesz zmianę określonych parametrów w przeciągu miesięcy, kwartałów czy lat i wpływ tych zmian na KPI firmy.

Zaawansowana analiza -surowe dane w arkuszach Excel

Czasami informacje zawarte w generowanych automatycznie raportach nie wystarczą. Niektóre badania wymagają zestawienia dużej ilości danych pochodzących z już przefiltrowanych odpowiedzi, stworzenia bardziej skomplikowanych wykresów czy histogramów. W takich przypadkach warto skorzystać z opcji pobrania zgromadzonych danych do arkusza Excel.

W formacie xlsx możesz pobrać zarówno wyniki zbiorcze, jak i surowe dane z ankiety (pytania i odpowiedzi). Pobierając surowe dane w każdym wierszu znajduje się osobne wypełnienie. Dzięki temu można filtrować wyniki czy odszukać wypełnienia konkretnej osoby.

Są tam informacje gotowe do późniejszej dogłębnej analizy wyników i syntezy. W wynikach zbiorczych mamy już dane zsyntetyzowane – jeżeli nie potrzebujesz głębszej analizy, a chcesz znać jedynie np. rozkład procentowy odpowiedzi na dane pytanie, ta opcja będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednia.

Surowe dane i wyniki zbiorcze możesz pobrać zarówno dla całej ankiety, jak i stworzonego filtra i tabeli.

Jak przygotować raport z ankiety?

Gdy dokonasz już właściwej analizy danych, warto skupić się na ładnym, czytelnym raporcie z ankiety. Dlaczego? Ponieważ tylko wtedy jesteś w stanie przełożyć odpowiedzi respondentów na jasne wskazówki do zmian, gotowe do zaprezentowania osobom decyzyjnym w organizacji. Program Webankieta pomoże ci stworzyć taki raport dzięki wygodnemu kreatorowi raportów. Tak stworzony raport wyeksportujesz jako plik PDF lub link umieszczony na naszym serwerze.

Jeśli interesują cię kwestie merytoryczne, dotyczące tematów takich jak analiza badania czy tworzenie raportów – przede wszystkim jak napisać raport z ankiety – zapraszamy do lektury naszego artykułu. Znajdziesz tam odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące tego jakie są dostępne formaty raportów, jak je wygenerować i co powinno znaleźć się w ich treści.

Korzystaj z Webankiety i analizuj wyniki tak jak chcesz!

Powyżej przedstawione zostały tylko niektóre możliwości narzędzia. Tak naprawdę to, w jaki sposób będzie wyglądała analiza wyników twojej ankiety i jak zinterpretujesz wszystkie zgromadzone dane, zależy od twoich potrzeb i wyobraźni.

Dzięki funkcjom, jakie daje użytkownikom Webankieta, możesz sortować, filtrować, wyciągać, a więc ogólnie – analizować dane przy pomocy paru kliknięć. Dotyczy to wszystkich rodzajów badań online, np. badań do pracy magisterskiej, ankiet dla pracowników, badań klientów itd. Już dzisiaj możesz przetestować wszystkie z nich za darmo – załóż konto na Webankieta.pl i przez 14 dni wypróbuj możliwości naszej platformy.

Szukając najlepszych sposobów na interpretację wyników ankiety dopasowaną do wymogów konkretnego badania, zachęcamy do korzystania z naszego poradnika oraz kontaktu z naszym działem supportu na [email protected].

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.