badania pracownikówcandidate experience

Candidate Experience.
Nowoczesna rekrutacja

Dowiedz się o korzyściach, jakie mogą przynieść Twojej firmie badania kandydatów w procesie rekrutacyjnym.

Z naszej platformy korzystają:
  • Ing
  • Itaka
  • Medicover
  • PKO
  • PZU
  • Żywiec
  • Danone
  • Jysk
  • Polska Press

Więcej informacji, więcej możliwości

Proces rekrutacji to dla firmy szansa nie tylko na poszerzenie zespołu o wartościowego pracownika. To doskonała okazja do zdobycia informacji potrzebnych przy kreowaniu jej pozytywnego wizerunku. Standardem jest już przeprowadzanie badań satysfakcji klientów czy pracowników. Warto jednak pójść o krok dalej – wykorzystać proces rekrutacyjny do zdobycia dodatkowych informacji.

Badania Candidate Experience to proste narzędzie pozwalające nie tylko na poznanie opinii na temat przebiegu procesu rekrutacji. Dzięki ich wynikom firma dowie się jak przyciągnąć najbardziej wykwalifikowanych kandydatów, jak usprawnić jej przebieg i które z poszczególnych etapów oceniane są negatywnie lub pozytywnie.

Kogo zaprosić do ankiety?

Odpowiedź jest prosta - kandydatów starających się o zatrudnienie w naszej firmie. Aby badanie było wiarygodne należy je skierowaćdo wszystkich osób, zarówno zatrudnionych, jak i odrzuconych na różnych etapach rekrutacji.

Im więcej przebadanych tym lepiej – skutecznym sposobem na otrzymanie wyników od dużej liczby respondentów jest załączenie linku do ankiety do wiadomości zwrotnej o wynikach rekrutacji.

Kiedy przeprowadzić ankietę?

Moment przeprowadzenia badania Candidate Experience ma kluczowe znaczenie. Należy wziąć pod uwagę fakt, że odpowiedzi udzielane jeszcze przed uzyskaniem wyników rekrutacji mogą być nie do końca szczere.

Jako najlepszy moment ocenia się czas po upływie kilku dni od zapoznania się respondenta z wynikami rekrutacji. Opinia jest wtedy bardziej wyważona, pozbawiona emocji wynikających z odrzucenia bądź przyjęcia na stanowisko.

Ocena kontaktu z rekruterem

Jak badać?

Nie pierwszy raz najbardziej odpowiednim narzędziem badawczym okazuje się Net Promoter Score — czyli metoda stworzona przez Fredericka Reichhelda, która początkowo wykorzystywana była przy badaniu lojalności klientów wobec poszczególnych marek. Siła tej techniki polega na zastosowaniu jednego prostego, lecz kluczowego pytania:

pytanie NPS

NPS w badaniu Candidate Experience

Net Promoter Score wykorzystuje skalę ocen od 0 do 10, gdzie 0 — zdecydowanie nie polecę a 10 — zdecydowanie polecę. Na podstawie udzielonych odpowiedzi kandydaci zostaną przydzieleni do trzech grup: krytyków (ocena od 0 do 6), grupy neutralnej (od 7 do 8) oraz promotorów (oceny 9 i 10).

Wiedza na temat tego, kto zaliczany jest do grupy krytyków, a kto do promotorów jest kluczowa. Pomaga ona w opracowaniu skutecznej strategii dalszego postępowania, a w konsekwencji zmiany negatywnej postawy krytyków i utrzymania wysokiego poziomu satysfakcji promotorów. I to właśnie jest siłą NPS.

pytanie NPS

Musisz to wiedzieć:

Wykorzystując naszą platformę, nie musisz martwić się tworzeniem pytania Net Promoter i obliczeniami. Wystarczy wybrać pytanie NPS z listy pytań lub skorzystać z gotowego szablonu badania. Wynik ankiety z tym pytaniem będzie aktualizował się na żywo w wynikach zbiorczych i raportach.

Jak jeszcze możemy badać kandydatów?

NPS to bardzo skuteczne, lecz nie jedyne narzędzie. Jego funkcją jest wyjaśnienie podstaw oceny kandydata - Co się dzieje?
W zależności od tego, jakie jeszcze informacje chcemy uzyskać możemy sięgnąć po:

Pytania otwarte

które pomogą zrozumieć Dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej?

Pytania macierzowe

określające skalę odczuć do danego zjawiska, np. 1- nie podobało mi się, 5- bardzo mi się podobało. Pozwalają uzyskać informację: Co ma wpływ na taką, a nie inną odpowiedź?

Pseudo metryczka

która mówi o tym Gdzie szukać problemów? (pomocna w analizie).

Dobre pytania — przykłady

  1. W jakim stopniu według Ciebie opis stanowiska zamieszczony w ofercie pracy pokrywał się z informacjami udzielonymi podczas spotkania rekrutacyjnego?
  2. Jak bardzo miłe/pomocne były osoby przeprowadzające rekrutację?
  3. W jakim stopniu zrozumiałe były wyjaśnienia zakresu obowiązków i zadań do wykonania podczas rekrutacji?
  4. Jak szybko był według Pani/Pana znany wynik rekrutacji?
  5. W jakim zakresie proces rekrutacyjny wymaga zmiany/poprawy?

Odpowiedź na pytania ma paść w 5-cio stopniowej skali, np. w pytaniu pierwszym 1 — w ogóle się nie pokrywał, 5 — w pełni się pokrywał; w pytaniu piątym 1 — w całości, 5 — w ogóle nie wymaga poprawy/zmiany itp.

Pamiętaj, że:

Informacji, o tym że kandydat zostanie poproszony o wypełnienie ankiety warto udzielić już podczas rekrutacji - w przeciwnym razie osoby odrzucone mogą uznać wiadomość od firmy za spam lub po prostu ją zignorować.

Warto umieścić informację o tym, jaki jest cel przeprowadzenia ankiety.

Raz przeprowadzone badanie nie wystarczy - najlepiej robić to regularnie, zwłaszcza po wprowadzeniu zmian w procesach rekrutacyjnych, dokonanych na podstawie uzyskanych w ankietach wyników.

Najważniejsze!

Badanie Candidate Experience powinno zapewniać respondentom anonimowość.

Dlaczego badanie Candidate Experience się opłaca?

Informacja to największa broń firmy. Posiadając wiarygodne dane możemy wyeliminować błędy i rozwijać obszary, które przynoszą nam najwięcej pozytywnego feedbacku. A konkretnie?

Po pierwsze — nawet negatywne wyniki to ważna informacja. Dlaczego? Niezadowoleni kandydaci będą dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi. Przyczyni się to do kreowania złego wizerunku całej marki —brak polecania znajomym, zmniejszenie sprzedaży itp. Źle przeprowadzona rekrutacja zabiera też cenny czas i generuje niepotrzebne koszty.

Po drugie, pozytywne opinie to coś, czym możesz się pochwalić (publikuj je na stronie, informuj w newsletterach).

Po trzecie, kandydaci lubią być pytani o zdanie — doceniają, kiedy interesuje się ich opinią. Dzięki temu można w prosty sposób zdobyć przewagę nad konkurencją — tylko 16,7% przedsiębiorstw ma wiedzę na temat czynników, które motywują kandydatów do aplikowania.

Ocena kontaktu z rekruterem

Wyprzedź konkurencję – pytaj!

Badania candidate experience wywiera duży wpływ na zachowanie kandydatów — wyraźnie widać to w danych statystycznych:

83% kandydatów twierdzi, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie — nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia.

Osoby, które otrzymały informację o wynikach rekrutacji są skłonne do ponownego aplikowania do tej samej firmy 3,5-krotnie częściej niż te, które pozostawiono bez feedbacku.

72% osób mających negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego deklaruje, że podzieli się nimi na stronach i portalach poświęconych poszukiwaniu pracy.

Nie otrzymując odzewu od potencjalnego pracodawcy aż 85% kandydatów zakłada, że to program komputerowy, a nie człowiek dokonywał selekcji aplikujących (co może przekładać się to na spadek zaufania do firmy).

źródła: lever.co, careerarc.com

Co dalej?

Jedynie 46% pracodawców regularnie usprawnia i ulepsza swój proces rekrutacyjny na podstawie informacji uzyskanych z ankiet kandydatów.

Nie musisz należeć do tego grona - wyprzedź konkurencję i rozpocznij badania Candidate Experience.

urządzenia z widokiem NPS
Jedyna taka platforma. Ponad 3500 klientów.
  • Intuicyjność

    Nasza platforma jest niezwykle prosta w obsłudze. Proste tworzenie formularzy, wygodne ustawienia, czytelna analiza danych i rewolucjny system raportów.

  • Estetyka

    Nikt nie lubi wypełniać nudnych formularzy. Dbamy o to, by kwestionariusze były piękne i niezwykle interaktywne. Dzięki temu są częściej wypełniane.

  • Wsparcie

    Nasi specjaliści doradzą Ci w każdym aspekcie - od spraw technicznych po merytoryczne. A dla klientów VIP przygotowujemy badania od podstaw po ich realizację.

  • Bezpieczeństwo

    Traktujemy je bardzo poważnie więc spokojnie możesz zająć się swoim badaniem. To właśnie dlatego wybierają nas agencje rządowe, banki, placówki medyczne i wiele innych globalnych firm.

  • Innowacyjność

    Nasza platforma stale rozwija swoje możliwości. Dbamy również o zdobywanie najnowszej wiedzy i certyfikatów w dziedzinach badań ankietowych.

PAKIET VIP

Pracujemy dla wymagających

Oczekujesz kompleksowej pomocy? Pakiet VIP to nieograniczone możliwości, dedykowana umowa, integracja, opieka accounta, raporty i prezentacje.

Sprzedaż: +48 505 782 372‬

  • Ing
  • Medicover
  • Danone
  • DHL
  • PKP
  • PZU

Zaufało nam wiele uznanych firm i instytucji państwowych

Dołącz do 3500 naszych klientów. Rozpocznij za darmo!