Badania pracowników Candidate experience
Candidate Experience.Nowoczesna rekrutacja
Dowiedz się o korzyściach, jakie mogą przynieść Twojej firmie badania kandydatów w procesie rekrutacyjnym.
Dowiedz się o korzyściach, jakie mogą przynieść Twojej firmie badania kandydatów w procesie rekrutacyjnym.
Proces rekrutacji to dla firmy szansa nie tylko na poszerzenie zespołu o wartościowego pracownika. To doskonała okazja do zdobycia informacji potrzebnych przy kreowaniu jej pozytywnego wizerunku. Standardem jest już przeprowadzanie badań satysfakcji klientów czy pracowników. Warto jednak pójść o krok dalej – wykorzystać proces rekrutacyjny do zdobycia dodatkowych informacji.
Badania Candidate Experience to proste narzędzie pozwalające nie tylko na poznanie opinii na temat przebiegu procesu rekrutacji. Dzięki ich wynikom firma dowie się jak przyciągnąć najbardziej wykwalifikowanych kandydatów, jak usprawnić jej przebieg i które z poszczególnych etapów oceniane są negatywnie lub pozytywnie.
Odpowiedź jest prosta - kandydatów starających się o zatrudnienie w naszej firmie. Aby badanie było wiarygodne należy je skierować do wszystkich osób, zarówno zatrudnionych, jak i odrzuconych na różnych etapach rekrutacji.
Im więcej przebadanych tym lepiej – skutecznym sposobem na otrzymanie wyników od dużej liczby respondentów jest załączenie linku do ankiety do wiadomości zwrotnej o wynikach rekrutacji.
Moment przeprowadzenia badania Candidate Experience ma kluczowe znaczenie. Należy wziąć pod uwagę fakt, że odpowiedzi udzielane jeszcze przed uzyskaniem wyników rekrutacji mogą być nie do końca szczere.
Jako najlepszy moment ocenia się czas po upływie kilku dni od zapoznania się respondenta z wynikami rekrutacji. Opinia jest wtedy bardziej wyważona, pozbawiona emocji wynikających z odrzucenia bądź przyjęcia na stanowisko.
Nie pierwszy raz najbardziej odpowiednim narzędziem badawczym okazuje się Net Promoter Score — czyli metoda stworzona przez Fredericka Reichhelda, która początkowo wykorzystywana była przy badaniu lojalności klientów wobec poszczególnych marek. Siła tej techniki polega na zastosowaniu jednego prostego, lecz kluczowego pytania:
Net Promoter Score wykorzystuje skalę ocen od 0 do 10, gdzie 0 — zdecydowanie nie polecę a 10 — zdecydowanie polecę. Na podstawie udzielonych odpowiedzi kandydaci zostaną przydzieleni do trzech grup: krytyków (ocena od 0 do 6), grupy neutralnej (od 7 do 8) oraz promotorów (oceny 9 i 10).
Wiedza na temat tego, kto zaliczany jest do grupy krytyków, a kto do promotorów jest kluczowa. Pomaga ona w opracowaniu skutecznej strategii dalszego postępowania, a w konsekwencji zmiany negatywnej postawy krytyków i utrzymania wysokiego poziomu satysfakcji promotorów. I to właśnie jest siłą NPS.
Musisz to wiedzieć:
Wykorzystując naszą platformę, nie musisz martwić się tworzeniem pytania Net Promoter i obliczeniami. Wystarczy wybrać pytanie NPS z listy pytań lub skorzystać z gotowego szablonu badania. Wynik ankiety z tym pytaniem będzie aktualizował się na żywo w wynikach zbiorczych i raportach.
NPS to bardzo skuteczne, lecz nie jedyne narzędzie. Jego funkcją jest wyjaśnienie podstaw oceny kandydata - Co się dzieje?W zależności od tego, jakie jeszcze informacje chcemy uzyskać możemy sięgnąć po:
które pomogą zrozumieć Dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej?
określające skalę odczuć do danego zjawiska, np. 1- nie podobało mi się, 5- bardzo mi się podobało. Pozwalają uzyskać informację: Co ma wpływ na taką, a nie inną odpowiedź?
która mówi o tym Gdzie szukać problemów? (pomocna w analizie).
Odpowiedź na pytania ma paść w 5-cio stopniowej skali, np. w pytaniu pierwszym 1 — w ogóle się nie pokrywał, 5 — w pełni się pokrywał; w pytaniu piątym 1 — w całości, 5 — w ogóle nie wymaga poprawy/zmiany itp.
Informacji, o tym że kandydat zostanie poproszony o wypełnienie ankiety warto udzielić już podczas rekrutacji - w przeciwnym razie osoby odrzucone mogą uznać wiadomość od firmy za spam lub po prostu ją zignorować.
Warto umieścić informację o tym, jaki jest cel przeprowadzenia ankiety.
Raz przeprowadzone badanie nie wystarczy - najlepiej robić to regularnie, zwłaszcza po wprowadzeniu zmian w procesach rekrutacyjnych, dokonanych na podstawie uzyskanych w ankietach wyników.
Najważniejsze!
Informacja to największa broń firmy. Posiadając wiarygodne dane możemy wyeliminować błędy i rozwijać obszary, które przynoszą nam najwięcej pozytywnego feedbacku. A konkretnie?
Po pierwsze — nawet negatywne wyniki to ważna informacja. Dlaczego? Niezadowoleni kandydaci będą dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi. Przyczyni się to do kreowania złego wizerunku całej marki —brak polecania znajomym, zmniejszenie sprzedaży itp. Źle przeprowadzona rekrutacja zabiera też cenny czas i generuje niepotrzebne koszty.
Po drugie, pozytywne opinie to coś, czym możesz się pochwalić (publikuj je na stronie, informuj w newsletterach).
Po trzecie, kandydaci lubią być pytani o zdanie — doceniają, kiedy interesuje się ich opinią. Dzięki temu można w prosty sposób zdobyć przewagę nad konkurencją — tylko 16,7% przedsiębiorstw ma wiedzę na temat czynników, które motywują kandydatów do aplikowania.
Badania candidate experience wywiera duży wpływ na zachowanie kandydatów — wyraźnie widać to w danych statystycznych:
83% kandydatów twierdzi, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie — nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia.
Osoby, które otrzymały informację o wynikach rekrutacji są skłonne do ponownego aplikowania do tej samej firmy 3,5-krotnie częściej niż te, które pozostawiono bez feedbacku.
72% osób mających negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego deklaruje, że podzieli się nimi na stronach i portalach poświęconych poszukiwaniu pracy.
Nie otrzymując odzewu od potencjalnego pracodawcy aż 85% kandydatów zakłada, że to program komputerowy, a nie człowiek dokonywał selekcji aplikujących (co może przekładać się na spadek zaufania do firmy).
źródła: lever.co, careerarc.com
Jedynie 46% pracodawców regularnie usprawnia i ulepsza swój proces rekrutacyjny na podstawie informacji uzyskanych z ankiet kandydatów.
Nie musisz należeć do tego grona - wyprzedź konkurencję i rozpocznij badania Candidate Experience.
Nasza platforma jest niezwykle prosta w obsłudze. Proste tworzenie formularzy, wygodne ustawienia, czytelna analiza danych i rewolucyjny system raportów.
Nikt nie lubi wypełniać nudnych formularzy. Dbamy o to, by kwestionariusze były piękne i niezwykle interaktywne. Dzięki temu są częściej wypełniane.
Nasi specjaliści doradzą Ci w każdym aspekcie - od spraw technicznych po merytoryczne. A dla klientów VIP przygotowujemy badania od podstaw po ich realizację.
Traktujemy je bardzo poważnie więc spokojnie możesz zająć się swoim badaniem. To właśnie dlatego wybierają nas agencje rządowe, banki, placówki medyczne i wiele innych globalnych firm.
Nasza platforma stale rozwija swoje możliwości. Dbamy również o zdobywanie najnowszej wiedzy i certyfikatów w dziedzinach badań ankietowych.
Oczekujesz kompleksowej pomocy? Webankieta to nieograniczone możliwości, dedykowana umowa, integracja, opieka accounta, raporty i prezentacje.
Sprzedaż: +48 505 782 372
Zaufało nam wiele uznanych firm i instytucji państwowych