Wśród wielu metod i technik badawczych dużą popularność zyskały sobie badania CAWI, czyli Computer Assisted Web Interview. Nic dziwnego – z internetu korzysta obecnie prawie 24 miliony Polaków. Dlatego obecnie jest to dla wielu firm podstawowy kanał dotarcia i komunikacji z klientem. Przy pomocy ankiet internetowych możliwe jest przeprowadzanie badań praktycznie na każdy temat. Metoda CAWI ma więcej zalet – i właśnie temu poświęcony będzie ten artykuł.

Metodologia badawcza CAWI to nic innego jak wywiad przeprowadzony kanałem internetowym. Respondent zarówno otrzymuje, jak i wypełnia dostarczoną mu ankietę w tym samym kanale – online. Technika ta jest obecnie bez wątpienia jedną z bardziej popularnych, a zarazem dynamicznie rozwijających się metod badań marketingowych i nie tylko – wykorzystywana jest także w badaniach naukowych, rynku, biznesowych itd.

Metoda CAWI – największe zalety

Według badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Pollster rynek badań bazujących na metodologii CAWI rozwija się bardzo dynamicznie. W 2015 roku udział osób badanych przy pomocy tej techniki stanowił 36% wszystkich badań. CAWI uplasowało się tym samym przed metodami badawczymi, takimi jak F2F, CATI, CAPI czy badaniami jakościowymi.

Dlaczego twórcy ankiet tak często sięgają właśnie po CAWI? Oto trzy największe zalety tej metody:

Po pierwsze – niskie koszty realizacji

Decydując się na ankiety internetowe nie musisz wydawać pieniędzy na druk kwestionariuszy (co jest nie tylko tanie, ale i przyjazne środowisku, co dla wielu firm ma duże znaczenie). Nie musisz zatrudniać też osób, które przeprowadzą dla Ciebie badanie. Przy użyciu platformy, takie jak Webankieta możesz samodzielnie stworzyć dowolny kwestionariusz. W ramach jednego systemu wyślesz też zaproszenia do wypełnienia dla respondentów i przeanalizujesz wyniki (istnieje możliwość filtrowania informacji, tworzenia tabel krzyżowych itp.). System wygeneruje też automatycznie raporty. Sam widzisz – badanie internetowe ogranicza liczbę osób potrzebnych do jego stworzenia i przeprowadzenia i pozwala skupić całe przedsięwzięcie na jednym kanale komunikacji z respondentem. A to się firmie opłaca.

Po drugie – bardzo duży zasięg i szybkość przeprowadzenia badania

Prawie 70% Polaków ma dostęp i korzysta z internetu. Ciężko więc znaleźć drugi kanał, w którym jednocześnie zgromadzona zostałaby tak duża liczba potencjalnych odbiorców. Z badań CAWI, wbrew pozorom, mogą korzystać nie tylko wielkie korporacje – małe firmy posiadające adresy e-mail swoich klientów mogą uczynić z ankiety online główny kanał dotarcia  zarówno do nowych, jak i obecnych klientów – pytać o satysfakcję, sprawdzać lojalność czy przywiązanie do marki. Spektrum możliwości jest praktycznie nieograniczone. Oprócz tego metoda CAWI charakteryzuje się krótkim czasem realizacji. Brak konieczności osobistego kontaktu z respondentem, możliwość wysyłki zaproszeń do setek czy nawet tysięcy osób na raz czy umieszczenia linku do wypełnienia ankiety np. na stronie firmy powoduje, że cały proces jest zdecydowanie krótszy niż w przypadku ankiety CATI czy badań bezpośrednich.

Po trzecie – uniwersalność i łatwość dostosowania do indywidualnych wymogów

Ankieta internetowa może dotyczyć wszystkiego. Firmy mogą korzystać z niej przy ocenie lojalności klienta, zadowolenia z konkretnej transakcji czy kontaktu z biurem obsługi. Przykłady badań CAWI skierowanych do klientów można znaleźć w panelu zastosowania Webankiety. Przy pomocy ankiet online można badać też kandydatów aplikujących do pracy (Candidate Experience), czy przeprowadzić ocenę 360 stopni, dotyczącą kompleksowej oceny danego pracownika w organizacji.

Badania CAWI nie są oczywiście zarezerwowane tylko dla biznesu. Coraz częściej korzystają z nich uczelnie wyższe i inne placówki edukacyjne, instytuty czy ośrodki naukowe. To świetne narzędzie marketingowe, które można z łatwością dopasować do wszelkich indywidualnych wymogów, pod względem długości ankiety, rodzaju zadawanych pytań, sposobu zbierania wyników, a w końcu – ich analizy i raportowania. Ankietę online można swobodnie modyfikować w dowolnym czasie czy w zależności od udzielanych odpowiedzi. Nawet w trakcie jej trwania. Badania CAWI są też znacznie łatwiejsze do poprawienia, niż te przeprowadzane w formie papierowej czy telefonicznej. W przypadku gdy zauważy się błąd, można go skorygować nawet po rozpoczęciu rozsyłki zaproszeń do respondentów.  

Metoda CAWI a CATI i inne metody badawcze – na czym polega przewaga ankiet internetowych?

W porównaniu do innych popularnych metod, metoda CAWI dzięki możliwości zagwarantowania anonimowości i umożliwienia wzięcia udziału w badaniu w dogodnym dla respondenta terminie, pozwala zgromadzić bardziej rzetelne dane. Oto kilka metod badawczych, z którymi CAWI porównywane jest najczęściej:

  1. PAPI (Paper And Pen Personal Interview), czyli najbardziej klasyczna i najstarsza metoda. Polega ona na tym, że zatrudniony do tego celu ankieter posiada papierową wersję kwestionariusza, przeprowadza wywiady i zapisuje uzyskane odpowiedzi. Całość ankiety – od zbierania wypowiedzi, po analizę wyników – prowadzona jest na papierze.
  2. CAPI, tzw. Computer Assisted Personal Interview to wywiady wspomagane komputerowo, przy pomocy specjalnego, przygotowanym do tego celu oprogramowania. Odpowiedzi respondentów są automatycznie zapisywane w wersji cyfrowej.
  3. CATI, czyli Computer Assisted Telephone Interviews. To wywiad przeprowadzony z respondentem telefonicznie, a wspomagany komputerowo. Badania tą techniką wykorzystane są często w celu promocji wizerunku firmy, opracowania strategii produkcyjnej czy też działań związanych marketingowych.

Oczywiście – każda z wymienionych wyżej metoda ma swoje zalety i grono zwolenników. Bez wątpienia jednak to CAWI jest tą  obecnie przez większość firm, ze względu na wymienione wcześniej zalety: niskie koszty, duży zasięg czy uniwersalność zastosowania.

Przekonaj się jakie to proste

Webankieta to platforma umożliwiająca tworzenie szerokiego spektrum ankiet internetowych, czyli takich realizowanych przy użyciu metody CAWI. Przy jej pomocy możliwe jest stworzenie, a następnie rozpowszechnienie i zebranie wyników badań kierowanych do klientów czy partnerów biznesowych. Możliwe jest tworzenie badań marketingowych, Net Promoter Score – relacyjnych i transakcyjnych, Ocena 360 stopni czy Customer Effort Score – słowem: tworzenie tego, czego akurat potrzebuje Twoja firma.

Na stronie Webankiety możesz zapoznać się z kilkudziesięcioma przykładami ankiet internetowych i wykorzystać je jako gotowe szablony do prowadzenia własnych badań.

 

źródła: abmmedia.com, pollster.pl

 

 

 

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.