Dziś chcemy Ci przedstawić jak wygląda dobra ankieta. Stosując się do naszych wskazówek zaoszczędzisz czas swój i czas Twoich respondentów, unikniesz efektu znużenia ankietą i zbierzesz najbardziej cenne informacje związane z Twoim problemem badawczym.

Krok 1  Wybierz jeden, ściśle określony cel

Poświęć chwilę czasu na wybranie jednego, konkretnego zagadnienia, które chcesz zbadać wśród respondentów. Podczas tworzenia ankiety trzymaj się ściśle wybranego badanego procesu (np. procesu zakupu produktu). Pozwoli to na wykreowanie zwięzłej ankiety i wyeliminowanie pytań niezwiązanych z tematem o charakterze „a nuż przyda mi się ta informacja”.

Krok 2 Postaraj się, aby dobra ankieta była jak najkrótsza

Wypełnienie idealnej ankiety powinno trwać nie dłużej niż 5 minut. Pozwala to na uzyskanie odpowiedzi od skupionego i nieznudzonego respondenta. Jeżeli na rozwiązanie Twojej ankiety potrzeba więcej niż 10 minut, postaraj się wyeliminować najmniej potrzebne pytania.

Tworzenie ankiety – podstawy

W tym ebooku krok po kroku wytłumaczymy jak stworzyć badanie w formie ankiety i jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet.

Pobierz ebook

W idealnej ankiecie nie znajdziemy także pytań z ponad dziesięcioma możliwościami odpowiedzi. Zdecydowanie spowalnia to tempo rozwiązywania, a także powoduje zniechęcenie u respondenta. W osobnym artykule podpowiadamy Ci jak stworzyć krótką, idealną ankietę.

Krok 3 Stwórz pytania z łatwo mierzalnymi odpowiedziami

Staraj się używać jak największej ilości pytań zamkniętych. Są one bardziej przyjazne respondentom, skracają czas wypełnienia ankiety, a także są łatwe do analizowania.

Krok 4 W jednym pytaniu pytaj tylko o jedno zagadnienie

Absolutnie niedopuszczalne są pytania które mają badać dwie zupełnie niepowiązane zagadnienia, jak np. „Czy lubisz lody i pizzę?”. Wprowadza to respondenta w zakłopotanie, na którą część pytania powinien odpowiedzieć.

Postaraj się także zapewnić pełny zakres odpowiedzi dla ankietowanych, umieszczając takie możliwości jak „Inne”, „Nie dotyczy”, czy „Wolałabym/Wolałbym nie odpowiadać”. W przypadku odpowiedzi „Inne”, pamiętaj o umożliwieniu respondentowi rozszerzenia jego wypowiedzi.

Krok 5 Unikaj sugerujących odpowiedzi

Redaguj pytania w taki sposób, aby nie sugerowały one respondentom konkretnych odpowiedzi. W pytaniach skalach unikaj słów „zawsze/nigdy”, a pomiędzy takimi odpowiedziami jak „bardzo ważne/nieważne” nie zapominaj o umieszczeniu innych opcji jak np. „ważne/neutralne/mało ważne”.

Krok 6 Ogranicz liczbę obowiązkowych pytań

Zbyt duża liczba obowiązkowych pytań może zaburzyć płynność Twojej ankiety oraz w pewnym stopniu umniejszyć wartość odpowiedzi. Jako obowiązkowe pytania wybierz te, które są Ci absolutnie niezbędne do zebrania wyników czy podjęcia kluczowych decyzji biznesowych.

O tym jak tworzyć pytania nieobowiązkowe, dowiesz się z naszego poradnika.

Krok 7 Kolejność pytań też jest ważna

Pierwsze pytania powinny być proste i przyjemne dla ankietowanego, aby zachęcić go do wypełnienia całego kwestionariusza i wprowadzenia go w pewien rytm badania. Pytania dotyczące danych osobowych czy demograficznych powinny znajdować się na końcu ankiety, aby nie przestraszyć respondenta już na samym początku. Ponadto jeżeli badany przebrnął przez całe badanie, to jest większe prawdopodobieństwo, że podzieli się swoimi danymi na końcu.

Analiza wyników ankiety

Przeczytaj eBooka i dowiedz się jak zacząć analizę, z jakich metod najlepiej skorzystać i jak wyciągać z badań konkretne wnioski, tak aby ograniczyć Twój cenny czas i wysiłek.

Pobierz ebook

Krok 8 Stwórz logiczny porządek

Podziel podobne do siebie pytania w grupy tematyczne i umieść je w swoim pobliżu. Każdą taką sekcję możesz poprzedzić krótkim wprowadzeniem lub umieścić na osobnej stronie. Zalecamy także dzielenie długiego kwestionariusza na podstrony, gdyż unikamy wtedy wrażenia „nigdy niekończącej się ankiety”.

Krok 9 Przeprowadź badanie pilotażowe

Kiedy już stworzysz całą ankietę, poproś parę zaufanych osób o je wypełnienie. Postaraj się aby sprawdziły ile czasu zajęło im uzupełnienie kwestionariusza. Ważne jest także, aby osoby te, wypowiedziały swoje zdanie na temat ankiety, np. czy pytania są zrozumiałe, czy zostały ujęte wszystkie możliwe odpowiedzi, itp.

Krok 10 Zredaguj tekst powitalny do ankiety

Na stronie powitalnej ankiety (lub w zaproszeniu mailowym) poinformuj respondentów o tematyce i celu badania, podaj przybliżony czas potrzebny na jego wypełnienie oraz wytłumacz co zamierzasz zrobić z zebranymi danymi. Warto zwracać się do ankietowanych per Ty, aby skrócić dystans i nieco rozluźnić atmosferę badania.

Krok 11 Wybierz odpowiednią grupę badawczą

Dobór odpowiednich respondentów jest tak naprawdę główną determinantą udanego badania. Najlepiej jeżeli będą to osoby, którym bliska jest tematyka ankiety i  których opinia pomoże nam w podjęciu konkretnych decyzji.

Krok 12 Podziel się wynikami z respondentami.

Kiedy ankieta zostanie zakończona, a dane zebrane i podsumowane, poinformuj swoich respondentów o zdobytych informacjach i podjętych w związku z tym działaniach. Podtrzymanie dobrych kontaktów z ankietowanym pozwoli Ci w przyszłości wykorzystać stare relacje i mniejszym nakładem sił i czasu zdobyć potrzebne Ci informacje. Respondent, który wie, że jego zdanie miało wpływ na podjęte decyzje, jest bardziej skłonny do dalszej współpracy.

Mamy nadzieję, że te 12 krótkich porad pozwoli Ci na ulepszenie Twojej ankiety i w związku z tym będziesz w stanie stworzyć idealny kwestionariusz. Jeżeli masz pytania związane z tworzeniem ankiety i analizą wyników skontaktuj się z naszym działem supportu – na pewno Ci pomożemy!

Możesz też przetestować możliwości naszego narzędzia do tworzenia ankiet online za darmo, przez 14 dni.

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.