Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że prawdziwa kopalnia informacji na temat tego, co dobrego i złego dzieje się w firmie znajduje się… przy biurku obok? Tak, to właśnie pracownicy są doskonałym źródłem wiedzy nie tylko na temat warunków zatrudnienia w firmie, ale jej ogólnego funkcjonowania. Może Cię to zdziwi, ale od swojego zespołu możesz dowiedzieć się wiele na temat sposobu podejmowania decyzji, hierarchii wewnętrznej firmy, a nawet – klientów. Wystarczy tylko zadać odpowiednie pytania i właśnie w tym artykule, podpowiemy jakie z tych najbardziej popularnych HR-owych metod będą najbardziej skuteczne. 

Dobre pytania, czyli absolutne minimum dla każdego HR

Do pierwszej grupy badań, które powinniście zadać swoim pracownikom należą te, dotyczące ich satysfakcji, czyli zadowolenia z pracy. Wśród nich można wyróżnić, m.in.:

Drugą grupę stanowią badania dotyczące pracy innych członków zespołów oraz ich relacji z respondentem. Zaliczyć można do nich np.:

Inne rodzaje ankiet mogą dotyczyć np. zaangażowania w pracę i wykonywane obowiązki ewaluacji szkoleń czy wrażeń z przebiegu rekrutacji

Niezależnie od tego, do jakiej grupy zaliczane jest nasze badanie, ważna jest systematyczność jego prowadzenia. Jednorazowa ankieta odpowie Ci na pytanie co dzieje się w organizacji, jednak bez dogłębnej analizy wyników i powtórzenia ankiety w przyszłości, nie dowiesz się dlaczego tak się dzieje. 

A do tego: exit i stay interview

O ile w większości firm badania kierowane do pracowników stanowią już standard, o tyle exit i stay interview nadal nie cieszą się tak dużą popularnością. A powinny, ponieważ są to po prostu ankiety kierowane nie do obecnych, ale byłych pracowników (exit interview) lub tych, którzy zdecydowali się zostać w firmie i np. awansowali (stay interview).  Ankieta exit interview jest kierowana do wszystkich pracowników kończących współpracę z Twoją firmą – powinna trafić do nich już po rozwiązaniu umowy. 

Badanie osób, które odeszły lub zdecydowały się na dalszą współpracę, pozwoli Ci poznać powód ich decyzji, czyli m.in.odpowiedzieć na takie i podobne pytania:

  • czy struktura organizacji zapewnia awans w jej wnętrzu,
  • jak oceniane są zarobki/ system premiowania/ benefity,
  • czy w firmie nie mają miejsca niepokojące sytuacje związane np. z mobbingiem,
  • jakie są relacje między pracownikami.

W przypadku exit interview istnieje jeszcze jeden duży plus – pewność szczerego feedbakcu. W końcu pracownik, który nie kontynuuje współpracy z Twoją firmą nie ma już nic do stracenia – nie musi obawiać się konsekwencji wydania nieprzychylnych opinii. Dlatego właśnie ich głos jest tak ważny i potrzebny. 

Pytaj nie tylko PO, ale i PRZED – opinia ex ante

Okazuje się, że pracownicy mogą być nie tylko źródłem wiedzy, ale i opinii oraz inspiracji. Ich głosu warto wysłuchać podczas tzw. oceny ex ante, czyli badania przeprowadzonego jeszcze przed jakimś wydarzeniem czy wprowadzeniem zmian. Czasami ze względów finansowych czy oszczędności czasu ocena planowanych przez nas działań powinna nastąpić na samym początku – jeszcze przed ich wdrożeniem. Warto wówczas sięgnąć po tzw. ocenę ex ante kierowaną do pracowników, która pozwoli m.in. na określenie zapotrzebowania na dane działanie, zebranie opinii o projekcie czy oszacowaniu jego kosztów. 

Przykładem ankiet ex ante kierowanych do pracowników mogą być:

  • ankieta o wyjeździe integracyjnym,
  • głosowanie na najlepszy projekt/pomysł,
  • ankieta związana ze zmianą lokalizacji biura,
  • badanie preferencji żywieniowych, w firmach gdzie pracodawca funduje posiłki

Gotowe szablony + zaawansowana analiza = badania w Webankiecie

Wiesz już o co pytać pracowników? Świetnie! Już teraz Ty i cały dział HR możecie zacząć bezpłatny okres testowy i stworzyć badania, korzystając z gotowych szablonów i wiedzy zgromadzonej na naszym blogu. W tym ostatnim stworzyliśmy dla Was osobny dział – badania pracowników – w którym znajdziecie mnóstwo artykułów wyjaśniających sens i przebieg najbardziej popularnych badań, takich jak Candidate Experience czy Exit Interview.

Powodzenia!

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.