Trendy i porównania. Jak szybko i łatwo wyciągać wnioski z badań?

Jeżeli analiza danych budzi w tobie lęk pierwotny, a na samą myśl o tabeli krzyżowej dostajesz gęsiej skórki, mamy coś, co przepędzi te obawy. Co powiesz na świat, w którym wyciąganie wniosków z badań, śledzenie trendów i porównanie wyników w czasie nie wymagają umiejętności technicznych? Wrota do tego świata stoją przed tobą otworem. 

Bez względu na branżę i charakter badań, autorzy ankiet internetowych dzielą się na dwie najważniejsze grupy: 

  • Wyjadaczy, przed którymi najbardziej zaawansowana logika kwestionariuszy nie ma tajemnic, a analizę wyników biorą na klatę z uśmiechem, jakby czekał ich właśnie wieczór z popcornem i nowym sezonem ulubionego serialu na Netfliksie.
  • Zwykłych śmiertelników, szukających na zapleczu halogenu przywołującego Batmana, kiedy tylko usłyszą od przełożonych w pracy: “Marzena/Damian, przygotuj proszę na poniedziałek dla zarządu raport z ostatniego badania satysfakcji i przedstaw wnioski”.

Znów ta gęsia skórka, co? Nie martw się. Wszyscy ją mamy. No, prawie wszyscy. Oprócz promila wyjadaczy, którzy, niczym Clark Kent, zdążyli już wskoczyć w błękitno-czerwony strój i zabrać się do roboty. Ale hej, głowa do góry, nie każdy nosi pelerynę. Ale każdy może dziś bez trudu przygotować dane w łatwej do przyswojenia i wnioskowania postaci.

Chcesz wiedzieć jak? Zaraz pokażę. 

Czym są trendy i tabele krzyżowe?

Zapanowaliśmy nad lękiem, uspokoiliśmy oddech. Pora na odrobinę teorii. 

Trend, podpowiada internetowy słownik PWN, to istniejący w danym momencie kierunek rozwoju w jakiejś dziedzinie. W realiach analizy ankiet online to przedstawienie wyniku określonego badania w czasie. 

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy. Po każdej transakcji wysyłasz klientom krótkie badanie satysfakcji. Przedstawiając na wykresie wyniki tej ankiety z ostatnich 3/6 miesięcy łatwo dostrzeżesz, czy w ostatnim kwartale/półroczu zadowolenie nabywców twoich produktów spadło, wzrosło lub pozostało na podobnym poziomie. 

Śledzenie trendu odpowiedzi w Webankiecie
Śledzenie trendu odpowiedzi w Webankiecie

Wywołująca zapewne więcej emocji i negatywnych skojarzeń z Excelem tabela krzyżowa umożliwia natomiast zestawienie dwóch analizowanych w danym okresie zbiorów danych na jednym wykresie. Trendy i tabele krzyżowe klienci Webankiety znajdą w zakładce porównania. Zaraz opowiem, jak z nich skorzystać. 

Tymczasem pora na przykład, który pomoże zilustrować tabelę krzyżową w analizie zebranych z pomocą ankiety danych. 

Załóżmy, że prowadzisz firmę cateringową i przygotowujesz ofertę gotowych dań. Z szeregu pytań, jakie zadasz internautom badając rynek, możesz wyłuskać pary odpowiedzi, które pozwolą opracować optymalną propozycję (liczba spożywanych posiłków/zapotrzebowanie kaloryczne albo aktywność fizyczna/rodzaj preferowanej diety, etc.). Poniżej przykład takiej ankiety stworzonej w Webankiecie. Kliknij, żeby zobaczyć inne gotowe szablony kwestionariuszy CX, HR i badania rynku.

Badanie preferencji żywieniowych

Chcesz wiedzieć, czego oczekują potencjalni klienci? Przeprowadź krótkie badanie preferencji i przygotuj ofertę dopasowaną do gustu respondentów.

ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Badanie preferencji żywieniowych

Chcesz wiedzieć, czego oczekują potencjalni klienci? Przeprowadź krótkie badanie preferencji i przygotuj ofertę dopasowaną do gustu respondentów.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo


– W analizie danych trendy pokazują nam zmiany w czasie. Można na ich podstawie wywnioskować, jakie są tendencje odpowiedzi oraz wytypować kierunek, w jakim będzie zmierzać analizowane zjawisko. Natomiast tabela krzyżowa stwarza okazję do pogłębienia danej odpowiedzi, ponieważ pozwala na zestawienie odpowiedzi na konkretne pytanie np. z działem w firmie lub miejscem zamieszkania respondenta – wyjaśnia Laura Dołęgowska, Product Marketing Manager platformy Webankieta.

Analiza wyników bez specjalistycznej wiedzy

Nie jest tak strasznie, prawda?

Skoro poznaliśmy teorię, przejdźmy do praktyki. Oto jak klienci Webankiety mogą skorzystać z narzędzi analizy danych z wprawą godną jednej z ikon Marvela, nawet jeśli pelerynę superbohatera ostatni raz mieli na sobie na szkolnym balu karnawałowym w 2006 roku.

Zacznijmy od początku, czyli gdzie szukać tej funkcji w panelu.

– Porównanie to kolejny krok w kierunku usprawnienia i wzbogacenia Wyników Beta. Znajdziemy je pod znanym wszystkim użytkownikom „plusem” przed lub po pytaniu. Zależało nam, aby dodawanie porównania było łatwe i intuicyjne. Po kliknięciu możemy zdecydować, czy chcemy dodać trend i sprawdzić odpowiedzi w wymiarze czasowym, czy skrzyżować ze sobą dwa pytania – tłumaczy Laura Dołęgowska.

Wnikliwa analiza danych może być łatwa i intuicyjna
Wnikliwa analiza danych może być łatwa i intuicyjna

Porównanie wyników ankiety – nowe trendy krok po kroku:

  • Klikamy dodaj porównanie
  • Wybieramy pytanie, które chcemy przeanalizować
  • Wskazujemy przedział czasowy do analizy
  • Otrzymujemy wykres z linią trendu

Na tym etapie możemy dostosować wygląd i kolor wykresu oraz zdecydować, czy wyświetlić wykres z tabelą, czy tylko sam wykres lub tabelę. W zależności od typu pytania, dostępne są różne sposoby prezentacji wyników. 

Ważne: powstały w ten sposób trend lub tabelę krzyżową musimy zapisać w postaci raportu, klikając polecenie zapisz jako.

Kompletną instrukcję (z grafikami) znajdziesz w dziale pomocy: Jak dodać porównanie?

Prezentacja wyników badania w Webankiecie
Prezentacja wyników badania w Webankiecie

Raport z wynikami badań dla zespołu/przełożonych

Poznaliśmy już teorię i praktykę związaną z analizą danych. 

Nadeszła pora na creme de la creme całego zamieszania, czyli pokazania światu wyników naszej pracy. Gdybyśmy raz jeszcze zanurzyli się w uniwersum superbohaterów, przed nami jest ten moment, kiedy Bruce Wayne rozprawił się już z lękiem przed nietoperzami, sprawił sobie kuloodporne lateksowe wdzianko i wszystkie te gadżety, przetestował na Alfredzie walkę wręcz i jest gotowy, by zetrzeć w pył każdego oprycha nękającego Gotham.

Naszym batmobilem, który wprawi w osłupienie nie tylko płeć przeciwną, ale też każdego, kto spotka nas na swojej drodze, będą raporty z wynikami badań.

Zaskocz audytorium prezentacją danych
Zaskocz audytorium prezentacją danych

Efekt wow w prezentacji dla zarządu

Kolorystyka dostosowana do wymogów twojej marki, czytelne grafy, przejrzyste wykresy umożliwiające szybkie wyłapywanie zależności, efektowny obraz przemawiający do wyobraźni wiecznie będącego w niedoczasie zarządu znacznie lepiej niż stosy zapisanych stron z wnioskami z ankiet – tak jest, nastała chwila na ciche wow w końcu sali. 

– Postawienie na porównania pomaga zabłysnąć przed audytorium przystępnym i ciekawym raportem. W łatwy do przyswojenia sposób możemy pokazać graficznie bardziej wnikliwe analizy i pogłębione wnioski – podkreśla Laura Dołęgowska.

Dodajmy do tego możliwość przygotowania raportu live, który w czasie rzeczywistym zapewnia podgląd do wyników badań (np. spływających ankiet satysfakcji lub głosowań na określone rozwiązanie) i świadomość, że wszystko to… można wygenerować kilkoma kliknięciami, bez czarnego pasa z ekonometrii ani wspomnianego zacięcia wyjadacza.

Brzmi kusząco? Tak sądzę. Z pewnością – nie tak strasznie, jak jeszcze przed paroma minutami malowała się w naszej wyobraźni wizja analizy i raportowania danych.

Ale to nie wszystko.

– Już wkrótce funkcja porównanie zostanie rozszerzona o grupę respondentów, czyli możliwość skrzyżowania pytania z określoną informacją dotyczącą respondentów, np. dział, w którym pracuje w przypadku badań HR, albo sklep, w którym dokonał zakupu, co może okazać się ważną informacją dla analizy ankiet CX – dodaje Laura Dołęgowska.  

Chcesz przenieść analizę wyników badań na level superbohatera?

Załóż konto i zacznij analizować feedback z Webankietą

Dariusz Jaroń
Specjalista content marketingu i autor książek non-fiction z wieloletnim doświadczeniem w pisaniu B2B, dziennikarstwie i tłumaczeniach. Początkujący maratończyk i średniozaawansowany turysta górski. Kiedy nie pisze ani nie biega, prawdopodobnie próbuje nauczyć się włoskiego.