Technika badawcza ocena ex ante

Ocena ex ante

Badania nie zawsze służą do podsumowania jakiegoś zjawiska lub projektu, w celu jego oceny. Czasami są częścią przygotowań i wdrażania zmian, dzięki którym zdobywa się pewność, że projekt w który inwestujemy czas i pieniądze się opłaci. Taka analiza mająca na celu określenie zapotrzebowania na konkretne działanie, przeprowadzana jeszcze przez jego wdrożeniem nosi nazwę ocena ex ante. Termin ex ante znaczy łaciny oznacza „z góry” lub „przed wydarzeniem się czegoś”.

Przykłady zastosowania oceny ex ante

Ankieta lub wywiad przeprowadzany przed wystąpieniem jakiegoś zdarzenia ma szerokie zastosowanie w biznesie.

Warto jednak pamiętać, że ocena ex ante nie sprawdzi się we wszystkich sytuacjach. Dlatego do analizy zgromadzonego w wyniku badania materiału czy wyciągnięcia wniosków końcowych bardziej trafna będzie ocena ex post danego zjawiska – ankieta przeprowadzona dopiero po jego realizacji.

Ocena ex ante – zalety badań z wyprzedzeniem

Już na wstępie wspomnieliśmy, że ocena ex ante pozwala lepiej zaplanować wdrażane projekty czy działania. To nie jedyna zaleta tej metody badawczej. Wdrażając ankiety przed wydarzeniem lub projektem zyskujesz także:

  • możliwość szybkiego zweryfikowania założonych tez (np. skonfrontowania ich z opinią innych w badaniu),
  • oszczędność pieniędzy, dzięki inwestycji w dokładnie takie działania, które dadzą nam spodziewane efekty,
  • oszczędność czasu przez lepszą organizację projektu na podstawie wyników badania,
  • zwiększenie pewności, że nasz projekt czy inwestycja ma szansę na powodzenie,
  • możliwość wycofania się z nieudanych projektów lub zmiany ich założeń już na samym początku.

Przeprowadź ocenę wykorzystując ankiety online

Załóż darmowe konto próbne i sprawdź możliwości badań z Webankietą

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.