Koronawirus spowodował, że nasza rzeczywistość zmieniła się o 180 stopni – często też ta firmowa. Jak na te zmiany reagują twoi pracownicy? Czy twoja firma dostarcza im odpowiednie wsparcie?

Zrozumienie, jakie emocje towarzyszą członkom Twojego zespołu, jeszcze nigdy nie było ani ważniejsze, ani… trudniejsze. Dlatego pozwól nam sobie pomóc!

Webankieta to narzędzia, dzięki któremu w prosty i szybki sposób przeprowadzisz badania kierowane do pracowników. Przygotowaliśmy gotowe wzory ankiet,  które pomogą Ci pozostać w kontakcie ze swoimi zespołami i dostosować swoje działania do ich wymagań i potrzeb. 

W ramach pomocy przygotowaliśmy dla Ciebie kilka rodzajów badań:

  1. Badanie nastroju pracowników

Możesz spytać – jakie znaczenie dla rozwoju mojej firmy ma to, czy pracownicy są w dobrym czy złym humorze? Odpowiadamy: ogromne! Od samopoczucia pracowników zależy nie tylko ich kontakt z klientami, ale i całym zespołem. Tym bardziej w czasie gwałtownych zmian wywołanych pandemią koronawirusa.

Wysyłana regularnie ankieta pozwoli Ci poznać potrzeby pracowników i zadbać o ich dobre samopoczucie. Dzięki badaniu będziesz mógł dostosować warunki pracy nie tylko do procedur bezpieczeństwa, ale i potrzeb psychicznych członków Twojego zespołu.Oto przykład tego, jak może wyglądać ankieta badająca nastroje:

2. Badanie gotowości zespołu do pracy zdalnej

Ze względu na epidemię koronawirusa większość Twoich pracowników musi pracować zdalnie? Pewnie tak. Przygotowana przez nas ankieta pozwoli Ci zdobyć pewność, że Twoja firma jest na to gotowa. Badanie może być kierowane do wszystkich pracowników, a odpowiedzi pomogą Ci wykryć luki i podjąć konkretne działania w kluczowych obszarach dotyczących pracy zdalnej, do których należą:

  • morale: co firma może zrobić, aby wesprzeć dobre samopoczucie pracowników i jak obecna sytuacja wpłynęła na morale zespołu?
  • komunikacja: czy zmiany związane z pracą zdalną, zakresem obowiązków czy BHP zostały pracownikom jasno zakomunikowane? Czy się do nich stosują i je rozumieją?
  • współpraca: czy pracownicy są w stanie nadal współpracować ze swoimi kolegami, menedżerami i innymi zespołami, gdy bezpośrednia interakcja nie jest możliwa?
  • technika: czy zespół ma dostęp do odpowiedniej technologii lub narzędzi, aby wykonywać swoje zadania tak, jak dotychczas?
  • potrzeby klientów: jaki wpływ ma nowy tryb pracy na zdolność pracowników tzw. pierwszej linii do obsługi klientów? Jakie są odczucia pracowników w związku ze zmianą kanałów komunikacji z klientami?

3. Raport z pracy zdalnej 

To badanie ma trochę inny cel niż dwa poprzednie. Dzięki niemu pracodawca otrzymuje proste narzędzie do kontroli tego, jak pracownicy wykonują swoje obowiązki pracując z domu. Raport pracy zdalnej również ma na celu poznanie emocji i samopoczucia pracowników, jednak nacisk położony jest tutaj za poznanie szczegółów dotyczących pracy zdalnej. Dzięki badaniu pracodawca uzyska lepszy obraz tego, jak zespół pracuje z domu, a jego członkowie możliwość wypowiedzenia się na temat warunków takiej pracy. 

Niezależnie od tego, na które badanie się zdecydujesz, korzystając z gotowych wzorów możesz dostosować je do specyfiki działania Twojego biznesu już w kilka minut! O tym, jak tworzyć ankiety lub dostosowywać gotowe szablony do Twoich potrzeb przeczytasz w naszym poradniku lub specjalnie przygotowanym przez nas eBooku:

Tworzenie ankiety – podstawy

W tym ebooku krok po kroku wytłumaczymy jak stworzyć badanie w formie ankiety i jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet.

Pobierz ebook

 Pamiętaj jednak, że stworzenie ankiety to pierwszy krok. Co zrobić dalej? Już wyjaśniamy.

Wysyłka ankiety do pracowników

Kolejnym krokiem będzie wysyłka kwestionariusza. W tej sekcji odpowiemy Wam na trzy podstawowe pytania: KIEDY wysyłać ankietę JAKIM KANAŁEM i JAK CZĘSTO.

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest jasna: jak najszybciej. Koronawirus sprawił, że rzeczywistość zmienia się gwałtownie, a wraz z nią nie tylko nastroje, ale i obowiązki Twoich pracowników. 

Jakim kanałem? Najlepiej e-mailowym. Jako pracodawca lub pracownik HR masz dostęp do firmowych adres e-mail każdego pracownika. Taki sposób rozsyłki zaproszeń do badania ma kilka zalet:

  • masz pewność, że każdy otrzyma zaproszenie,
  • link do ankiety nie zginie w nadmiarze wiadomości, jak mogłoby się to stać przy wysyłce np. na Slacka,
  • wysyłając zaproszenie na e-mail możesz popracować nad jego treścią i wyglądem tak, aby zachęcało ono do wzięcia udziału w badaniu,
  • wysyłkę na e-mail ustawiasz tylko raz – zarówno późniejsze zaproszenia, jak i przypomnienia dla tych, którzy nie wzięli jeszcze udziału w badaniu wysyłane są później automatycznie przez system Webankieta. 

Oczywiście, w przypadkach niektórych firm komunikacja e-mailowa może być niemożliwa lub utrudniona. Wtedy najlepiej skorzystać z innego sposobu dystrybucji ankiety – przez link umieszczony na stronie, profilu w social mediach czy w prywatnej wiadomości wysyłanej do pracownika innym kanałem.

O tym, jak skonfigurować wysyłkę, stworzyć treść wiadomości czy ustawić przypomnienia przeczytasz w zakładce Dystrybucja ankiety w Poradniku Webankiety. 

Przejdźmy więc do informacji o tym, jak często wysyłać kwestionariusz. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – wszystko zależy od specyfiki Twojej firmy m.in. liczby pracowników, branży, kontaktu między pracownikami czy specyfiki samego badania. Najważniejsze, żeby ankiety były wysyłane REGULARNIE. O nastrój pracowników możesz pytać np. co tydzień, a raport z pracy zdalnej może być przesyłany do przełożonego nawet codziennie. Lecz ankiety takie jak np. badanie gotowości do pracy zdalnej nie wymagają już tak dużej częstotliwości. Wyślij je raz do wszystkich pracowników i ponawiaj dopiero po wprowadzeniu konkretnych zmian. 

Analiza wyników

Przed Tobą najważniejszy etap – interpretacja feedbacku otrzymanego od pracowników. Na początku warto zastanowić się jak podejść do zgromadzonych rezultatów. Możesz zdecydować się na analizę:

  • wyników zbiorczych – to dobre rozwiązanie, jeśli w badaniu wzięło udział wiele osób
  • indywidualnych wypełnień, kiedy chcesz wczytać się dokładnie w każdą wypowiedź, przeanalizować pytania otwarte lub masz do czynienia z niewielką liczbą wypełnień,
  • przefiltrowanych wyników, czyli odpowiedzi podzielonych na podstawie przyjętego kryterium. Może to być np. stanowisko pracownika, czas badania czy nawet odpowiedzi na konkretne pytania. 

Do analizy wyników możesz wykorzystać różne narzędzia. Oto najbardziej podstawowe funkcje, dostępne na platformie Webankieta:

Filtry 

Dzięki niej podzielisz wypowiedzi pracowników na grupy tematyczne i łatwiej wyciągniesz wnioski dotyczące satysfakcji, trybu czy warunków pracy określonej grupy pracowników. W celu lepszej analizy feedbacku proponujemy stworzenie filtrów na podstawie:

  • stażu pracy,
  • zajmowanego stanowiska,
  • działu, w którym jest zatrudniony,
  • miejsca pracy (oddział/filia).

Pamiętaj, że aby mieć możliwość przefiltrowania odpowiedzi musisz zadać respondentowi pytanie kategoryzujące w ankiecie lub samodzielnie stworzyć etykiety określające cechy respondenta, na podstawie których powstanie filtr. 

Tabele krzyżowe

Czasami analiza wypowiedzi na podstawie filtrów to za mało. Dzięki tabeli krzyżowej możesz szybko zestawić ze sobą odpowiedzi respondentów z dwóch pytań i zobaczyć czy występują między nimi zależności. Tabela pomoże Ci zaobserwować przykładowo, czy dla osób pracujących na stanowiskach menadżerskich praca w domu jest bardziej czy mniej satysfakcjonująca, niż dla osób zatrudnionych jako specjaliści. 

Trendy

To narzędzie, które pozwoli Ci możesz analizować wyniki na przestrzeni czasu. Trendy są szczególnie przydatne, jeśli chcesz śledzić zmianę nastroju, trybu pracy czy wydajności pracowników wyników w ciągu tygodnia, miesiąca czy kwartału. Dzięki trendom możesz poznać przyczynę spadku czy wzrostu satysfakcji z pracy i odkryć moment, który spowodował takie zmiany. 

Przykłady trendów, które możesz śledzić w badaniach pracowników to:

  • jak na przestrzeni tych okresów się zmieniała się satysfakcja/zaangażowanie pracownika,
  • czy po wybuchu epidemii lub przejściu na tryb pracy zdalnej zmieniły się odpowiedzi respondentów,
  • jakie wydarzenia mają wpływ na funkcjonowanie Twojej firmy i Twój zespół. 

Analiza wyników ankiety

Przeczytaj eBooka i dowiedz się jak zacząć analizę, z jakich metod najlepiej skorzystać i jak wyciągać z badań konkretne wnioski, tak aby ograniczyć Twój cenny czas i wysiłek.

Pobierz ebook

Wprowadzanie zmian na podstawie wyników 

Zastanów się po co zadajesz swoim pracownikom te wszystkie pytania? Prawdopodobnie po to, aby zmieniać się na lepsze i zapewniać im dobre warunki pracy, także w czasie kryzysu. Dlatego po przeprowadzeniu ankiet i przeanalizowaniu wyników nadszedł czas na działanie. 

Wnioski zebrane z badań muszą zostać przedstawione organizacji. Możesz tego dokonać na kilka sposobów:

  • w postaci zbiorczych raportów wysyłanych regularnie do szefów działów, których dotyczą odpowiedzi,
  • podczas rozmów twarzą w twarz (lub telefonicznych) z osobami decyzyjnymi w organizacji lub odpowiedzialnymi za obszary, w których odkryto problemy,
  • podczas zebrań zespołów, które w dobie pandemii odbywają się z pewnością przez Skype, Google Hangouts czy inny komunikator. 

Specjalnie dla Was przygotowaliśmy osobny eBook, z którego dowiesz się, w jaki sposób możesz zaprezentować wyniki badań w organizacji i jak sprawić, aby na ich podstawie w firmie wprowadzane były zmiany. eBook możesz pobrać za darmo klikając tutaj.  

Dbaj o swoich pracowników – nie tylko w czasach kryzysu!

Wszystkie wymienione wyżej badania mają zapewnić Ci lepszy kontakt z twoim zespołem, a co za tym idzie – lepsze zrozumienie jego potrzeb w czasie kryzysu. Dzięki wysyłanym regularnie ankietom dowiesz się m.in.:

  • jak czują się Twoi pracownicy,
  • jakie zmieniają się ich potrzeby w czasie rzeczywistym, czyli tu i teraz,
  • w jaki sposób możesz pomóc zespołowi, aby pracownicy czuli się czuć się wspierani przez firmę,
  • jak być bardziej produktywnym pracodawcom w tym trudnym czasie.

Oprócz wzorów ankiet, które pokazaliśmy Ci wyżej mamy jeszcze jedną propozycję. Możemy pomóc Ci też w zapewnieniu ciągłości działania firmy w czasach covid-19. Skorzystaj z gotowego szablonu i dowiedz się, czy Twoja firma jest gotowa na niezakłócone działanie w dobie kryzysu. 

Regularne badania pozwolą Ci monitorować zmianę potrzeb i nastrojów w czasie. Do takiej analizy możesz wykorzystać np. trendy o których pisaliśmy w części poświęconej analizie ankiety. Dzięki którym szybko zauważysz nie tylko kiedy Twój zespół czuje się lepiej, a kiedy gorzej, ale też łatwo dojdziesz do wniosku, jakie mogą być przyczyny problemów. 

Istnieje wiele rodzajów badań, które pomogą Ci w budowaniu lojalnego i wydajnego zespołu. Są to m.in. badania zadowolenia i zaangażowania, Candidate Experience czy Ocena wzajemna 360 stopni. Przeczytaj więcej na ich temat, zarejestruj się na naszej platformie i zobacz, jak na podstawie feedbacku otrzymanego od swojego zespołu szybko zmienić swoją firmę na lepsze. 

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.