Czekam na Twój feedback! Prosimy o zostawienie feedbacku czy Twój feedback ma dla nas znaczenie – każdy z nas z pewnością zetknął się z takimi czy podobnymi zwrotami. O informację zwrotną, czyli właśnie feedback proszeni jesteśmy niemal na każdym kroku – po dokonaniu zakupów, wizycie w sklepie, skorzystaniu z usługi itp. W ankietach internetowych słowo to ma szczególne znaczenie, bo to właśnie badania online uznawane są za jeden z najskuteczniejszych i najprostszych sposobów gromadzenia feedbacku.

Feedback (dajemy i otrzymujemy) na co dzień

Informacja zwrotna, czyli feedback nie jest związany tylko z tematem badań online. Nie dotyczy też jedynie firm czy organizacji. Możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, ale udzielamy go… każdego dnia i to wielokrotnie, nie zdając sobie z tego sprawy. Komentarze, odpowiedzi na pytania, dzielenie się opiniami – wszystko to to właśnie feedback.

W prawdopodobnie najbardziej znanej książce, autorstwa Rolanda i Francesa Bee, poruszającej właśnie temat feedbacku, dowiadujemy się, że informacja zwrotna to: „uświadomienie uczących się, które z ich dokonań osiągnęło odpowiedni poziom, dzięki czemu będą mogli w przyszłości to zachowanie powtórzyć, oraz wyjaśnienie im, co było poniżej wymaganego standardu, po to, by można było z nimi uzgodnić plan pozwalający uniknąć w przyszłości podobnych zachowań, a zamiast nich dążyć w kierunku pożądanego standardu ”.

Z definicji tej wynika nie tylko samo to, czym jest feedback, ale także jakie funkcje pełni. Eksperci podkreślają, że na podstawie uzyskanego feedbacku można zdobyć wiedzę na temat tego, jak nasze działania oceniane jest przez otoczenie. Na podstawie tych ocen możemy zmienić to, co funkcjonuje nieprawidłowo, a tym samym łatwiej osiągnąć zamierzone cele.

Dlaczego nie chcemy udzielać informacji zwrotnych?

Przede wszystkim dlatego, że boimy się… krytykować. Wychodzimy z założenia, że lepiej w ogóle nie wyrazić swojej opinii, niż przyznać, że jest ona negatywna. To oczywiste – nikt nie lubi słuchać krytyki, jednak z własnego doświadczenia wiemy, że bywa ona konstruktywna. To na jej podstawie dowiadujemy się co jest nie tak i możemy zacząć działać w kierunku zmiany na lepsze.

Tak samo o informacji zwrotnej można rozmawiać w kontekście firm. Feedback, który zbierany jest podczas badania metodą Net Promoter Score, Customer Effort Score czy przy pomocy wielu innych ankiet internetowych stanowi dla firmy podstawową wiedzę na temat klienta (lub pracownika) i jego opinii. Bez tej wiedzy niemożliwe byłoby uzyskanie wiadomości o tym, jakie obszary funkcjonują dobrze, a co warto zmienić. Czasami więc negatywny feedback może okazać się cenniejszy niż pozytywne oceny. Dlaczego? Ponieważ to dzięki niemu można wyeliminować drobne lub poważne błędy, przez które tracimy klientów, odchodzą od nas wartościowi pracownicy itd.

Ankieta online jako najlepszy sposób na gromadzenie feedbacku

Jak wspomnieliśmy wcześniej ankieta online będzie dla Twojej firmy czy instytucji najłatwiejszym sposobem pozyskania cennego feedbacku. Już wyjaśniamy dlaczego:

  • Badanie online pozwala dotrzeć w krótkim czasie do dużej liczny respondentów. Posiadając bazę adresów swoich pracowników czy klientów możesz zebrać feedback od szerokiego grona, korzystając z różnych sposobów dystrybucji ankiety (wysyłka zaproszeń na e-mail, widget na stronie firmy itp.).
  • W ankiecie tworzonej na platformie Webankieta.pl w prosty sposób możesz zagwarantować swoim respondentom anonimowość. Dzięki temu możesz mieć pewność, że opinie będą szczere, a klienci czy pracownicy nie będą musieli obawiać się o konsekwencje udzielenia negatywnego feedbacku.
  • Możesz łatwo sprawić, że Twoja ankieta będzie wyglądała estetycznie i samym designem zachęcała do wypełnienia. Poza tym do kwestionariusza możesz wstawić logo Twojej firmy, mając tym samym pewność, że osoba wypełniająca skojarzy je z Twoją organizacją. O tym jak zaprojektować grafikę ankiety online podpowiadamy w poradniku.
  • Ankieta online pozwala zgromadzić wszystkie wyniki w jednym miejscu. Stosując filtry i tabele krzyżowe możesz też przeprowadzać ich zaawansowaną analizę. Wszystko przy pomocy jednego narzędzia.
  • Wyniki zebrane przy pomocy ankiety internetowej możesz przedstawiać w formie atrakcyjnych graficznie raportów. Automatyczne generowanie pozwala na dostęp do najświeższych wyników o każdej porze i zapis raportów w różnych formatach.

 

Zbieraj feedback przy pomocy narzędzia Webankieta!

Już teraz możesz szybko i w prosty sposób zebrać opinie od swoich klientów, pracowników czy uczniów korzystając z ankiety internetowej stworzonej w platformie Webankieta. W naszym poradniku znajdziesz instrukcje i artykuły, które pomogą Ci w tworzeniu kwestionariusza, dystrybucji ankiety czy analizie wyników. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy też gotowe przykłady ankiet kierowanych do pracowników, klientów i innych grup respondentów, dzięki którym stworzenie kwestionariusza będzie jeszcze szybsze i łatwiejsze.

Źródła: poradnikpracownika.pl, biznes-firma.pl

 

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.