Ankieta na stronie – jak zachęcić do wypełnienia i zebrać najwięcej wyników

Istnieje grupa ankiet, które nie są wysyłane do respondentów, ani w postaci e-maila, ani linku. Mowa tu o wszystkich badaniach opublikowanych bezpośrednio na stronie, wyświetlanych np. w postaci pop-upu – okienka, które pojawia się na środku ekranu lub jest na stałe “przyklejone” do rogu strony. W Webankiecie takie ankiety noszą nazwę widget i mogą wyglądać w ten sposób:





Tak jak w przypadku innych rodzajów badań, w przypadku ankiety na stronie jej treść, miejsce i czas publikacji ma ogromny wpływ na wskaźnik odpowiedzi, czyli to jak wiele osób weźmie udział w badaniu. 

Bazując na doświadczeniu w prowadzeniu badań w formie widgetu oraz historii sukcesów naszych klientów stworzyliśmy listę praktycznych porad, które pomogą Ci osiągnąć wysoki wskaźnik odpowiedzi, czyli zachęcić do kliknięcia w ankietę na stronie maksymalnej liczby osób. Z artykułu dowiesz się m.in.

  • jak ma wyglądać ankieta na stronie, aby zachęcała do wypełnienia,
  • jakie pytania zadawać w widgecie, a czego unikać,
  • w jakim momencie podróży użytkownika i miejscu strony wyświetlać ankietę, aby nie irytować respondenta, a tym samym zaniżać wskaźnika odpowiedzi,
  • jaki wpływ na frekwencję w badaniu ma gratyfikacja,
  • co należy przetestować przed opublikowaniem ankiety na stronie.

Ankieta na stronie – krok po kroku:

1. Zadbaj o odpowiedni kontekst

Zastanów się, do kogo chcesz kierować badanie i ustaw odpowiednie reguły wyświetlania. Prowadząc badanie w Webankiecie wystarczy jednorazowe pobranie i instalacja kodu, a wszelkie reguły, według których widget ma pojawiać się na witrynie możesz następnie ustawiać z poziomu interfejsu. W zależności od grupy docelowej i celu badania możesz zdecydować, że ankieta wyświetli się np. gdy użytkownik spędzi na stronie co najmniej X sekund, przewinie określony procent strony, odwiedził co najmniej X Twoich podstron, czy zamierza opuścić serwis.

Z poziomu konta użytkownika w Webankiecie w prosty sposób możesz ustawić również tzw. capping, czyli liczbę wyświetleń ankiety na użytkownika. Oznacza to, że samodzielnie decydujesz ile razy wyświetlić widget użytkownikowi na stronie, aby skutecznie zachęcić go do wypełnienia.

Wskazówka: warto zaplanować wyświetlanie ankiety w ten sposób, aby, pojawiała się na tych podstronach twojego serwisu, na które użytkownicy trafiają bezpośrednio z wyszukiwarki.

2. Pamiętaj, że wygląd ma znaczenie

To, jak wygląda widget może mieć ogromny wpływ na skłonność do wzięcia udziału w badaniu. Zadbaj o to, aby zachęcał do wypełnienia, zamiast irytować i skłaniać do zamknięcia strony. Planując wygląd ankiety umieszczanej na stronie, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • kolorystykę i czcionkę dopasowaną do wyglądu strony, na której jest wyświetlany kwestionariusz,
  • zachowanie tej samej czcionki we wszystkich pytaniach ankiety,
  • konsekwentne formatowanie (takie same odstępy, numeracja pytań itd.),
  • uporządkowaną i logiczną konstrukcję – jedno pytanie ma wynikać z drugiego, respondent nie jest zaskakiwany treścią kolejnego pytania (chyba, że taki był cel), a na końcu znajduje się podziękowanie za wypełnienie itd.

Wskazówka: dopasuj kolorystykę i wygląd ankiety do strony, jednak nie dopuść, aby była ona niewidoczna – zadbaj o to, aby wyróżniała się na tle tekstu czy oferty.

3. Wybierz dobre miejsce do umieszczenia ankiety na stronie

Umieść widget w miejscu najwygodniejszym dla użytkownika tak, żeby kliknięcie nie wymagało dodatkowych akcji, przechodzenia na osobne strony czy używania klawiatury. Koniecznie sprawdź też czy ankieta jest dobrze widoczna i nic jej nie zasłania, np. komunikat o cookies, chat lub inne akcje marketingowe.

Wskazówka: Pamiętaj, żeby sprawdzić poprawność wyświetlania ankiety również na urządzeniach mobilnych.

4. Pytaj krótko i na temat

Zasada: dobra ankieta to krótka ankieta ma zastosowanie także w widgetach umieszczanych na stronie. Z badań respondentów wynika, że krótkie badanie ma zdecydowanie większe szansę na wysoką frekwencję – wskaźnik odpowiedzi jest średnio 17%-owy niższy, gdy wypełnienie zajmuje respondentowi więcej niż 5 minut.

Ankieta na stronie nie jest miejscem na pytanie o wszystko – powinna mieć od jednego do maksymalnie 3 pytań. Zasada ta jest szczególnie istotna, gdy ruch na stronie internetowej, na której umieszczona ma zostać ankieta jest niewielki. Wówczas warto rozważyć scenariusz, w którym najpierw zadajemy jedno pytanie z dość ogólnymi odpowiedziami, a dopiero później w kolejnych ankietach dopytujemy o szczegóły doświadczenia. Prowadząc badania na platformie Webankieta możesz łatwo zaplanować kolejne edycje badań, ponieważ raz zainstalowany kod może następnie posłużyć do stworzenia nieograniczonej liczby ankiet.

Zwięzłość dotyczy nie tylko całej ankiety, ale także konkretnych pytań – im są one krótsze i odpowiedzi jest mniej, tym lepiej. Należy pamiętać o tym, że widget na stronie prawdopodobnie będzie użytkownikom „przeszkadzał” – odrywał ich od czynności, które aktualnie robią. Dlatego warto zadbać o cenny czas respondentów i zadawać im proste pytania, tak by nie musieli się nad nimi długo zastanawiać.

Wskazówka: tworząc ankietę wykonaj proste ćwiczenie – napisz treść pytań i odpowiedzi, a następnie spróbuj skrócić je o połowę.

Warto też, aby już na etapie tworzenia mieć z tyłu głowy wyniki, które chcesz zebrać.  Zastanów się, jak je wykorzystać, do czego ta wiedza jest potrzebna i jakie kroki na jej podstawie podejmiesz. 

A co jeśli planowane jest przeprowadzenie dłuższego badania? Nie oznacza to, że należy zrezygnować z umieszczania ankiety na stronie. W takich sytuacjach rekomendujemy wykorzystanie widgeta nie do prowadzenia całości badania, a jako zaproszenie. Webankieta umożliwia zaimplementowanie na Twoją stronę www różnych typów zaproszeń umieszczanych – pop-up, iframe czy tzw. przyklejonego zaproszenia. Po kliknięciu w każdy z nich użytkownik może zostać automatycznie przekierowany do reszty ankiety.

5. Wykorzystaj siłę pierwszego pytania

Decyzja o wypełnieniu ankiety umieszczonej na stronie podejmowana jest w ułamku sekundy. Dlatego pytanie, które użytkownik widzi jako pierwsze ma decydujące znaczenie dla powodzenia badania. Powinno ono być skonstruowane w sposób zachęcający do dalszego wypełnienia, a więc:

  • proste w wypełnianiu,
  • starannie zaprojektowane graficznie,
  • interesujące lub ściśle związane z tematem dalszej części ankiety.

Oprócz właściwego pytania otwierającego ankietę warto zwrócić uwagę również na kolejność zadawania pytań. Należy zacząć od pytań, które są dla Ciebie najważniejsze z biznesowego punktu widzenia, ponieważ z praktyki badawczej wynika, że to w pierwszych pytaniach zbiera się najwięcej odpowiedzi, a im dalej, tym jest ich coraz mniej. Jeśli pytania nie są ze sobą powiązane, warto zastosować losową kolejność (opcja dostępna w ustawieniach widgeta na koncie Webankieta), dzięki czemu odpowiedzi będą spływały proporcjonalnie.

Wskazówka: Pamiętaj, żeby zadbać nie tylko o to, jak ankieta wyświetla się na komputerze, ale i na urządzeniach mobilnych.

6. Testuj, nie ryzykuj

Zanim ankieta pojawi się na stronie i będzie dostępna dla wszystkich odwiedzających należy przetestować jej wypełnianie. To bardzo ważne, ponieważ ankieta zawierająca błędy lub wyświetlana w niewłaściwy sposób może wpłynąć nie tylko na niepowodzenie tego, ale i przyszłych badań – użytkownik zniechęci się do udzielania tego typu feedbacku i będzie miał poczucie zmarnowanego czasu.

Najlepiej, aby w testy zaangażowane były również bezstronne osoby trzecie, np. Twoi współpracownicy. Podczas testu zwróćcie uwagę przede wszystkim na to czy:

  • pytania są napisane jasnym, zrozumiałym językiem i nie zawierają błędów,
  • nie ma problemu z przejściem do kolejnych pytań,
  • logo, grafiki lub wideo zawarte w badaniu wyświetlają się prawidłowo,
  • ankieta jest dobrze widoczna na stronie – nie zlewa się z tłem lub nie blokuje jej np. żadna reklama,
  • kwestionariusz wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych.

Nie przeprowadzaj testów na ostatnią chwilę. Ankietę warto opublikować na stronie wcześniej np. jeśli największy ruch odnotowujesz w weekend, to widget powinien pojawić się na stronie już w czwartek, żebyś miał okazję przetestować czy wszystko wyświetla się prawidłowo. Postępuj tak samo również jeśli planujesz np. przeprowadzenie konkursu na stronie – zaimplementuj ankietę wcześniej, w godzinach słabszego ruchu i sprawdź czy wyniki spływają prawidłowo.

Pamiętaj: Testując ankietę nie ryzykujesz. Widget można włączać i wyłączać z poziomu panelu użytkownika jednym kliknięciem. Możesz więc zainstalować kod na stronie odpowiednio wcześniej, przetestować wypełnianie i mieć pewność, że przy badaniu nie dojdzie do żadnej wpadki.  

7. Zaoferuj nagrodę za wypełnienie 

Z naszych obserwacji i wieloletniej praktyki w prowadzeniu badań wynika, że adresat, który za wypełnienie ankiety ma obiecaną nagrodę, zdecydowanie częściej decyduje się na udział w badaniu. Gratyfikacja wpływa pozytywnie nie tylko na wskaźnik odpowiedzi, ale i jakość uzyskanych informacji zwrotnych. Jeśli ktoś wie, że czeka go nagroda bardziej przykłada się do tego co i jak pisze w ankiecie.

Według badań Qualtrics, odpowiednio dobrana do grupy docelowej nagroda może zwiększyć wskaźnik odpowiedzi nawet o 48%. Nic w tym dziwnego – w końcu jest to pewnego rodzaju rekompensata za poświęcony przez respondentów czas.

Jakie nagrody można zaoferować za wypełnienie ankiety? Oto kilka przykładów:

  • zniżka na zakupy w sklepie online lub w znanej sieci np. Empik,
  • przedłużenie ważności konta w przypadku usług SaaS np. o miesiąc
  • praktyczny gadżet z logo firmy, jeśli jest to znana i ceniona marka.

W osobnym artykule możecie znaleźć więcej informacji o tym jaka powinna być gratyfikacja za wypełnienie ankiety i kiedy po nią sięgać.

8. Dobrze zaplanuj publikację ankiety w czasie

Czas wdrożenia ankiety na stronie ma ogromy wpływ na response rate, szczególnie w sytuacji gdy badaczowi zależy na szybkim zebraniu wyników. Wówczas przy planowaniu daty rozpoczęcia badania warto oprzeć się na posiadanych już, konkretnych danych, dotyczących ruchu na stronie – godzin w jakich można liczyć na największy traffic, dni tygodnia z najlepszą konwersją itd. Dzięki temu będziesz w stanie obliczyć ile czasu ankieta będzie musiała być wyświetlana na stronie, aby osiągnąć zadowalającą liczbę odpowiedzi.

Ważne: w swoich założeniach musisz wziąć pod uwagę to, że nie każdy odwiedzający kliknie w ankietę. Średni response rate dla badań online to w zależności od rodzaju i długości badania od 5 do 30%, przy czym badania umieszczane na stronie rzadko osiągają wskaźnik odpowiedzi powyżej 10%.

Twórz ankiety online, które chce się wypełniać

Chcesz stworzyć swoją pierwszą ankietę na stronę www (widget)? Możesz to zrobić za darmo – załóż konto na Webankiecie i przez 14 dni testuj możliwości naszego narzędzia. 

Jeśli nadal nie masz gotowej treści ankiety zachęcamy do skorzystania z gotowych przykładów ankiet. Dzięki nim ankiety dla klientów czy użytkowników mogą być gotowe do wysyłki już w kilka minut. Szablony możesz dowolnie modyfikować i tym samym w 100% dopasować je do swoich potrzeb, wyglądu strony na której mają zostać umieszczone i charakterystyki badania.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat publikacji ankiety na stronie www, w naszym poradniku poświęciliśmy całą sekcję temu jak tworzyć i publikować widgety.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.