Pracujesz dużo i ciężko – doskonale wywiązujesz się ze swoich zadań, ale… upragniony awans nie przychodzi? Wbrew pozorom to, jak dobrze wykonujesz swoją pracę nie przekłada się bezpośrednio na to jak duże sukcesy odnosisz w swojej karierze zawodowej. Co więcej – według autora wielu publikacji dotyczących rozwoju zawodowego – Harvey’a Colemana – to, jak dobrze wykonasz swoje obowiązki, może stanowić nie więcej niż 10% ogólnego sukcesu, co opisuje w książce Empowering Yourself, The Organizational Game Revealed.

I to właśnie na osobie Harvey’a Colemana, a dokładniej na jego koncepcji PIE skupimy się w tym artykule. PIE z angielskiego tłumaczyć można jako ciasto, które ekspert podzielił na 3 kawałki, które razem mają zagwarantować sukces zawodowy. Są to: Performance, Image and Exposure, a tłumacząc na język polski: wydajność wizerunek i ekspozycja.

Co oznaczają składniki PIE?

Wydajność (Performance) odnosi się do codziennej pracy związanej z realizacją obowiązków na danym stanowisku oraz z jakością dostarczanych przez pracownika wyników.

Wizerunek (Image) oznacza to, co o Tobie myślą inni ludzie w firmie. To swego rodzaju osobista marka pracownika.

Ekspozycja (Exposure) czyli to kto w firmie Cię zna i wie czym się zajmujesz. Czy twój szef wie dokładnie co robisz? Czy wiedzą o tym jego szefowie i Twoi współpracownicy?

Sumiennie wykonujesz swoje obowiązki? To dopiero pierwszy krok!

Oprócz wymienienia składowych sukcesu zawodowego Coleman przedstawił również koncepcję określającą wagę poszczególnych elementów PIE. Wydajność to zgodnie z jego koncepcją 10% sukcesu, wizerunek – 30%, a pozostałe 60% to ekspozycja. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że aby wspinać się po drabinie zawodowego sukcesu nie wystarczy ciężko pracować, wykonując powierzone zadania. Należy jeszcze dbać o swój wizerunek i dopilnować, aby wszyscy naokoło znali Twoją wartość.

źródło: mondofrank.com

Mimo tego, że książka Colemana została opublikowana w 1996 r., jego założenia nie straciły na aktualności. Autor podkreśla, że jeśli sumiennie wykonujesz swoje zadania owszem – otrzymasz jakąś formę podwyżki lub premii, co niektórym może w zupełności wystarczyć.

Jeżeli jednak chcesz czegoś więcej, musisz stale się rozwijać, w tym pielęgnować pozytywny wizerunek i aktywnie zdobywać uwagę tych osób które “liczą się” w firmie.  

Jak to wygląda w praktyce?

Zastanawiałeś się kiedyś jak wygląda proces udzielania awansów i promowania pracowników? A może sam brałeś w nim udział? Zazwyczaj wszystkie tego typu rozmowy zaczynają się od procesu aplikacyjnego – kandydat wysyła swoje nazwisko do rozważenia w procedurze awansu. I jakie są pierwsze refleksje osób decyzyjnych? Wbrew pozorom nie dotyczą one zwykle tego, czy kandydat jest dobry w tym co robi, bo przecież z góry założyć można, że tak jest, skoro pojawiła się jego kandydatura. Zamiast tego ludzie zadają sobie pytanie, co wiedzą na temat konkretnych kandydatów, a więc… ich ekspozycji.

Co składa się na personalną markę, którą Coleman nazwał ekspozycją? Przykładowo:

  • wiedza osób decyzyjnych na temat wykonywanych obowiązków i osiągnięć,
  • bezpośrednie kontakty kandydata z menadżerami i osobami decyzyjnymi,
  • pamięć o prezentacjach przygotowanych przez kandydata,
  • dostęp do rzeczy (raportów, wyników), których autorem jest kandydat,
  • popularność pracownika – czy osoba decyzyjna słyszała pochwały pod jego adresem?
  • widoczność kandydata – czy wyróżnia się na tle innych.

Jeśli osoba decyzyjna nie będzie nic wiedziała na temat kandydata z pewnością łatwiej przyjdzie jej odrzucenie. Dlaczego? Ponieważ dla kadry kierowniczej wydaje się nieodpowiedzialne budowanie następnej generacji liderów i wzorców do naśladowania na osobach zupełnie nieznanych. Ten sam kandydat, który za pierwszym razem nie został zauważony ma już znacznie większe szanse przy następnym awansie. Wszystko to dlatego, że jego nazwisko pojawiło się już wcześniej – zapadło w pamięci kierownictwa i jeśli dodatkowo się postara z pewnością zostanie zapamiętane.

Ściśle wiąże się to także z drugim składnikiem ciasta PIE – Image, czyli wizerunkiem. Jeżeli bowiem osoba jest już znana, a dodatkowo postrzegana jako zdolny, konsekwentny i pracownik o pozytywnym nastawieniu, a zarazem przodownik zmian, zazwyczaj wystarczy to do osiągnięcia awansu.

Podsumowując – dobrzy menedżerowie mogą pomóc Ci uzyskać pewną ekspozycję, czyli widoczność w firmie. Jednak… nikt nie osiągnie sukcesu za Ciebie. To samo dotyczy budowania i utrwalania pozytywnego wizerunku i w końcu podstawy, czyli wykonywania swoich obowiązków jak najlepiej się potrafi. Z pewnością nie każdy osiągnie sukces, ale posiadając taką wiedzę pierwszy krok masz już za sobą. Teraz wszystko w Twoich rękach – powodzenia!

Buduj swoją personalną markę (ekspozycję) z pomocą Webankiety!

Webankieta to nie tylko narzędzie do tworzenia badań online. Platforma pozwala również na zaawansowaną analizę wyników i ich czytelną prezentację – w formie atrakcyjnych graficznie raportów zawierających wykresy i tabele, generowanych automatycznie przez system. Z pomocą Webankiety:

  • wywiążesz się ze swoich obowiązków w zakresie tworzenia i prowadzenia badań kierowanych do klientów lub pracowników (dział marketingu, dział HR),
  • wykreujesz pozytywny wizerunek specjalisty z zakresu Customer Experience lub Candidate Experience,
  • spowodujesz, że kierownicy i menedżerowie zobaczą efekty Twojej pracy – dzięki czytelnym raportom lub dashboardom.

Podczas stawiania pierwszych kroków w badaniach online przyda Ci się pomoc poradnika Webankiety, w którym znajdziesz instrukcje korzystania z naszego narzędzia. Na każdym etapie badania możesz skorzystać również z pomocy naszych specjalistów z działu supportu.

Źródło: mondofrank.com/pie

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.