Przykład ankiety do Mapy Podróży Klienta
Niniejszy szablon pomoże Ci przeprowadzić diagnozę Mapy Podróży Twoje Klienta. Znajdziesz w nim gotowe do użycia ankiety obejmujące 3 popularne rodzaje badań klientów: NPS (net Promoter Score), CSAT (badanie satysfakcji) i CES (Customer Effort Score).
Zobacz, co się stanie po wybraniu szablonu 👇
Poznaj inne przykłady ankiet dla klientów
Niniejszy szablon pomoże Ci przeprowadzić diagnozę Mapy Podróży Twojego Klienta. Przygotowując szablon eksperci założyli, że znasz już profil/personę swojego klienta oraz posiadasz do niego adres e-mail.
Pomogliśmy Ci w ustawieniach ankiety
Szablon ankiety, który skopiujesz na swoje konto będzie miał już skonfigurowany dostęp, w taki spospób, aby każdy klient otrzymał unikalny link dostępowy do ankiety. Twoja baza mailingowa może jednak zawierać dodatkowe informacje o kliencie, takie jak Persona czy data osiągnięcia celu ścieżki klienta. Takie dane pozwolą w przyszłości na głębszą analizę danych.
Jeżeli chcesz zmienić te ustawienia i udostępnić wszystkim klientom jeden link przejdź do Ustawienia – Dostęp – Taki sam link dla każdego z respondentów.
Pytania wykorzystane w szablonie ankiety
Jednym z pytań użytych w szablonie jest pytanie NPS (Net Promoter Score). Dzięki niemu poznasz poziom lojalności klientów do Twojej marki. NPS bada potencjał rynkowy Twojej marki poprzez to jakimi emocjami klienci darzą Twój brand.
Zadanie tego pytania pozwoli klientowi przywołać w pamięci jego ostatnie doświadczenia, a Ty dowiesz się przy okazji, czy klient jest krytykiem, pasywnym czy promotorem marki. Możesz dokonać edycji pytania, aby w miejsce [NAZWA_MARKI] wpisać nazwę swojego marki/produktu/usługi.
Nie tylko pytanie Net Promoter Score
Zadając pytanie NPS dowiesz się czy klienci są skłonni rekomendować produkty lub usługi, ale nie tego, dlaczego są skłonni to robić (lub nie). Dlatego po pytaniu NPS w szablonie zadaliśmy pytanie o powód takiej, a nie innej oceny. Dzięki temu dowiesz się nie tylko CO ale i DLACZEGO słuchać u Twoich klientów.
Komentarze – najważniejsza wiedza do wykorzystania w CJM
To, co na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę to komentarze. Z punktu widzenia zbierania danych do Mapy Podróży Klienta to właśnie w komentarzach pojawią się wskazówki na temat tego gdzie w trakcie podróży znajdują się Momenty Prawdy – to te miejsca, o których klienci piszą najczęściej. Jeżeli o Momencie Prawdy klienci piszą z negatywnymi emocjami, to znaczy, że musisz szybko coś z tym zrobić. Prawdopodobnie to właśnie ten Moment najbardziej szkodzi całościowym doświadczeniom klientów.
W treści tego pytania w naszym szablonie zastosowaliśmy specjalne makro [ANS_1]. W trakcie wypełniania ankiety to makro zostanie zmienione na odpowiedź udzieloną w pytaniu pierwszym. Jeżeli dodasz dodatkowe pytania na początku kwestionariusza, koniecznie zmień numer w makrze [ANS_1] na nowy numer pytania NPS.
Ocena każdego z etapu podróży klienta
W II części szablonu dodaliśmy serię pytań oceniających kolejne punkty styku na Twojej Mapie Podróży. Każdy punkt to jedno pytanie. Oczywiście, treść pytania musi być dostosowana do punktu widzenia klienta. Dopasuj treść pytań do swojej Mapy Podróży poprzez edycję pytań.
Każde pytanie zawiera dodatkowo instrukcję dla klienta. Warto wykorzystać je jako miejsce, w którym podpowiesz klientowi co właściwie ocenia. Jest to o tyle istotne, że klienci często nie zdają sobie sprawy z tego, gdzie się zaczyna, a gdzie się kończy dany punkt styku. Co więcej, klienci nie muszą wiedzieć na co zwracać uwagę w danym punkcie. Dlatego nie zaszkodzi mała podpowiedź, żeby klient nie czuł się zagubiony.
Jeżeli przykładowych pytań w naszym szablonie ankiety jest więcej niż na Twojej mapie usuń te nadmiarowe. Jeżeli jest ich za mało najlepiej skopiuj istniejące pytania – to najszybszy sposób tworzenia takiego kwestionariusza.
Pytania dotyczące Obsługi Klienta i reklamacji
W przypadku punktów styku z działem obsługi klienta, czy działem reklamacji, warto rozważyć inny typ pytania – Customer Effort Score (CES). Badania pokazują, że najważniejszym czynnikiem decydującym o pozytywnych doświadczeniach klientów w tych punktach styku jest subiektywny wysiłek klienta. Im mniej wysiłku włożonego w załatwienie sprawy, tym lepsze doświadczenia. Im większy wysiłek konieczny do załatwienia sprawy, tym większa irytacja klienta i powód do zaprzestania korzystania z usług lub kupowania produktów.
Dlatego poprawę doświadczeń w tym punkcie styku należy rozumieć przez minimalizowanie wysiłku.
Dowiedz się więcej o badaniach w Customer Journey Map
Zaufali nam
Ustal punkty styku, a potem dzięki Webankiecie zmierz w nich jakość doświadczeń. I poproś klientów o komentarz do odpowiedzi. To najprostszy i najszybszy sposób na zbudowanie ramowej podróży klienta. Dzięki komentarzom mamy sporo informacji o punktach bólu i zadowolenia, momentach prawdy, a czasem także oczekiwaniach! Do tego zmierzona jakość doświadczeń, czyli ustalony punkt odniesienia dla kolejnego pomiaru, już po wdrożeniu zmian.

Aleksandra Jagiełło-Bono
CEM Expert, Partner Zarządzający w CustomerMatters
Po otrzymanych rekomendacjach wypróbowaliśmy Webankietę, która okazała narzędziem łatwym i elastycznym w korzystaniu. Doceniamy profesjonalizm i szybką reakcję działu supportu, a także cierpliwość. Webankieta jest przydatna w wielu kontekstach i coraz więcej osób oraz całych działów aktywnie z niej korzysta.

Krzysztof Gabruk
Customer Experience Chapter Leader w Santander Bank Polska
Webankieta pozwoliła nam zagwarantować pracownikom anonimowość badania. W zbieraniu wyników pomogła nam możliwość automatycznej wysyłki przypomnień do wypełnienia ankiety – bez nich z pewnością nie osiągnęlibyśmy tak wysokiego wskaźnika odpowiedzi.

Sebastian Srebnicki
Kierownik Projektów w innogy