ikonka ekranu
ikonka tabletu
ikonka mobile

Dlaczego klienci odchodzą?

Czy wiesz, że taniej jest utrzymać obecnego klienta niż przyciągnąć uwagę nowego? Na odejście części z nich nie masz żadnego wpływu, ale możesz wykorzystać obecne rozstania do tego, by ograniczyć ich odsetek w przyszłości.

Użyj tego szablonu strzałka w prawo strzałka w prawo Wszystkie szablony strzałka w prawo strzałka w prawo

W jaki sposób zapobiec odejściu najlepszych klientów? Pytając za pomocą ankiet online, dlaczego odchodzą, a następnie, na podstawie uzyskanych odpowiedzi, wyciągając wnioski na przyszłość.

Co sprawia, że klienci odchodzą? 

Przyczyny rozstań klienta z twoją firmą mogą być rozmaite. Na decyzję części z nich wpływ będzie miała atrakcyjna oferta konkurencji. Inni odejdą rozczarowani podwyżką cen, zmianą pakietu, mniej intuicyjną stronę internetową czy też rezygnacją z funkcji, która decydowała o ich lojalności wobec marki. Rozstanie wynikać może również ze złego doświadczenia z działem obsługi klienta lub – co też się zdarza – z rezygnacji klienta z korzystania z określonych produktów czy usług z przyczyn niezależnych od marki. Możemy zgadywać, ale najlepiej dowiedzieć się o przyczyny u źródła.

Badanie przyczyn odejść klientów – szablon:

W przypadku ankiety online badającej przyczyny odejść klientów interesuje nas konkretny powód. Coś, co możemy szybko zidentyfikować i wprowadzić działania naprawcze. W tym celu warto:

  1. Przygotować pytanie jednokrotnego wyboru z kilkoma możliwymi odpowiedziami, np. takie: Przykro nam, że odchodzisz! Jaki jest główny powód Twojej rezygnacji? 
  2. Następnie dać respondentowi paletę możliwych odpowiedzi, adekwatnych do rodzaju prowadzonej działalności, takich jak za wysoka cena, brak odpowiedniej funkcji, lepsza oferta konkurencji, niespełnione oczekiwania, etc. 
  3. W zależności od odpowiedzi klienta warto dopytać, co sprawiłoby, żeby chciał z nami zostać. 
  4. Następnie, jeśli klient zbyt wysoką cenę, zapytajmy, jaka kwota abonamentu byłaby dla klienta odpowiednia. W ten sposób zyskamy materiał do analizy, który pozwoli nam lepiej zaplanować politykę cenową.

Zainspiruj się gotowymi przykładami badań UX

  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo

Zaufali nam

Wykorzystujemy Webankietę nie tylko do candidate experience i onboardingu. Poszerzamy badania szkoleń i spotkań wewnętrznych, a także ocenę współpracy rekrutera z menedżerem. Narzędzie jest bardzo intuicyjnie. Bez wątpienia mocno usprawniliśmy w ostatnich miesiącach proces pozyskiwania feedbacku od pracowników.

Wiktoria Wolszczak

Specjalistka ds. Rekrutacji w OBI

Webankieta to proste narzędzie o dużych możliwościach przydatne podczas realizacji mniejszych i większych projektów. Najbardziej doceniam w narzędziu prostotę użycia, możliwość kopiowania pytań z innych ankiet i ułatwienie w konstrukcji kafeterii, polegające na możliwości przekopiowania całego pytania wraz z odpowiedziami do okna dialogowego.

Żabka logo

Błażej Borsuk

Insight Specialist w Żabka

Mam wrażenie, że w Webankiecie znalazłem to, do czego sam później dążyłem rozwijając moją firmę – z jednej strony dbanie o solidne i bezpieczne podstawy technologiczne, a z drugiej słuchanie potrzeb, angażowanie klientów w rozwój produktu i nastawienie na rozwiązywanie problemów.

Paweł Owczarek

Paweł Owczarek

Autor Produktu FRIS, Partner Zarządzający