Zaproszenie do badania – gdzie opublikować i jak zachęcić do wypełnienia ankiety

Wpadłeś na genialny pomysł, opracowałeś badanie, przygotowałeś pytania, ba! nawet już stworzyłeś ankietę. Wydaje się, że teraz wystarczy tylko rozesłać ją do respondentów i z założonymi rękami czekać na wyniki. Taak, byłoby pięknie. Jednak nie jest to takie proste. Dlatego postanowiliśmy podzielić się z Wami sposobami na to, w jaki sposób można zdobyć tzw. próbę losową w badaniu. I to za darmo!

Webankieta to program który pomoże Ci stworzyć idealne zaproszenia do badania.

Korzystaj z gotowych szablonów i wysyłaj ankiety do wybranych respondentów przez e-mail, social media, link lub w inny, wybrany sposób.

Przetestuj bezpłatnie

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Musisz wiedzieć KOGO pytasz

Twoja ankieta powinna mieć dokładnie określoną grupę odbiorców. Przeprowadzasz badania satysfakcji z działu obsługi klienta – pytaj o opinię tych, którzy korzystali z infolinii czy czatu, przeprowadzasz badanie 360 stopni – zadbaj, aby ankieta dotarła do wszystkich pracowników w Twojej firmie. Itp., itd. O ile, jeśli chodzi o badania przeprowadzane wewnątrz firmy czy kontakt z klientami, sprawa nie jest skomplikowana (wiesz dokładnie kto musi wypełnić – próba reprezentatywna lub ściśle określona grupa docelowa jest z góry ustalone) to staje się ona nieco bardziej trudna w przypadku ankiet, w których zależy Ci na jak największej liczbie wypełnień.

Kiedy liczy się ilość

Niektóre badania, dla swojej wiarygodności, wymagają, aby wypełniła je jak największa liczba respondentów. I to najlepiej w zróżnicowanym wieku, o różnym statusie finansowym, różnym wykształceniu, miejscu zamieszkania itp. (potrzebna jest po prostu próba losowa). I tu pojawia się problem – gdzie umieścić link z zaproszeniem, aby uzyskać jak największy feedback? W tym miejscu podzielimy się z Wami naszym osobistym doświadczeniem. Niedawno zdecydowaliśmy się stworzyć i rozpowszechnić ankietę na temat tego, co Polacy sądzą o Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy(link). Oczywiście – chcieliśmy uzyskać jak najwięcej wyników tak, aby nasze badanie było kompleksowe i wiarygodne.

Na bazie naszego doświadczenia (jak i obserwacji działań klientów Webankiety) stworzyliśmy dla was mały poradnik na temat tego, gdzie warto umieszczać link i zaproszenia do wypełniania ankiet.

1. Na początku zadaj sobie pytanie – od kogo chcę zdobyć wyniki. Jak wspomnieliśmy wyżej – jeśli jest to ankieta wewnątrz firmy, szkoły, działu itp. wysyłaj ją bezpośrednio do respondentów. Przykłady dobrego zaproszenia, które prześlesz na e-maila znajdziesz tutaj

2. Skup się na temacie swojej ankiety. Owszem – możesz wrzucać linki do wypełniania na każde forum czy przy każdym poście, jednak jeżeli nie trafisz do osób zainteresowanych tematem nikt ankiety nie wypełni. Tracisz więc tylko swój czas. Przykładowo, jeżeli dotyczy ona Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy staraj się dotrzeć do osób zainteresowanych tematem. W tym celu odwiedź:

  • fora internetowe, a w nich konkretne wątki wiążące się z tematem – nawet pośrednio (dla WOŚP będą to np. WOŚP, Czy ufacie WOŚP, Jurek Owsiak, Woodstock, polityka, akcje charytatywne, pomoc itp.). Możesz umieszczać linki do ankiet nie tylko w zaproszeniu w autorskich postach. Znajdź odpowiedni wątek i umieść link w komentarzu do wypowiedzi innego użytkownika.
  • social media – szczególnie Facebook. Tutaj masz szeroki pole manewru. Możesz publikować posty z linkiem na swoim prywatnym koncie, wysyłać je w prywatnych wiadomościach do znajomych, publikować je na funpage’ach, dodawać w grupach. Możliwości jest naprawdę dużo.
  • LinkedIn – jeżeli twoja ankieta kierowana jest do szeroko pojętego sektora ‘biznesu’ to jedno z najlepszych rozwiązań. Jak to zrobić? Najlepiej napisz krótki artykuł, w którym wytłumaczysz cel badania i korzyści, jakie przyniesie jego wypełnienie. Zadbaj, aby tytuł zachęcał do kliknięcia.

3. Nie poprzestawaj na jednym temacie/poście. Możesz korzystać ze swojego prywatnego konta lub… stworzyć nowe profile, przeznaczone tylko do rozsyłania zaproszeń lub uczestniczenia w różnych grupach czy funpage’ach. Przygotuj kilka scenariuszy krótkiego zaproszenia czy treści posta i umieszczaj je w różnych wątkach na tym samym forum czy w tym samym medium społecznościowym.

4. Najważniejsza jest TREŚĆ. Ma ona przyciągać uwagę i zachęcać do kliknięcia w link i wypełnienia ankiety. Najlepiej odwołać się do emocji i uczuć lub zadać w zaproszeniu pytanie, które poruszy respondentów i wzbudzi emocje (nieważne jakie!). Wiadomo, że kontrowersyjne kwestie ‘klikają się’ najlepiej. Możesz też poinformować w zaproszeniu, że dzięki wzięciu udziału w badaniu respondent dowie się czegoś więcej, uzyska odpowiedź na nurtujące kwestie itp.

5. Skąd wiedzieć kiedy przestać? Zwykle nie mamy czasu na codzienne sprawdzanie spływających wyników ankiet. Dlatego korzystając z Webankiety masz praktyczna funkcję, tzw. alerty, czyli powiadomienia o wypełnieniu ankiety na e-mail. Możesz sam ustalić kiedy system wyśle do Ciebie powiadomienie – np. po przekroczeniu 100 wypełnień czy po uzyskaniu 20 odpowiedzi od kobiet w wieku do 20 lat. Możliwości jest wiele.

Przydatną funkcją, o której przeczytasz w osobnej instrukcji, może być też automatycznie ustawienie rozpoczęcia i zakończenia ankiety.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.