Jeśli właśnie planujesz jednorazowe badanie skrojone na miarę kilkudziesięciu czy kilkuset respondentów, możesz przesłać wszystkim zaproszenie do ankiety w jednym „rzucie”. Jeśli jednak przeprowadzasz pomiar NPS stale wśród dużej grupy (np. prowadzisz cykliczne badania satysfakcji klienta), zastanów się, czy dobrym rozwiązaniem nie jest stopniowa wysyłka zaproszeń.
![](https://www.webankieta.pl/images/infographics/webankieta-infografika-kapiace-zaproszenia.png)
Kapiące zaproszenia są dobrym sposobem na optymalizację badania NPS
Klasyczne badania satysfakcji realizuje się zwykle raz na kwartał. To jednak często nie wystarcza – warto monitorować sytuację znacznie częściej, najlepiej stale. Nie możemy sobie przecież pozwolić na brak kontaktu z klientem przez trzy długie miesiące. Dlatego warto posłuchać jego głosu nie tylko po konkretnym kontakcie z marką czy produktem (np. kupnie), ale też zadać mu kilka pytań ot tak, bez okazji, badając w ten sposób całokształt wrażeń czy opinii na temat naszej firmy. Dzięki temu nie powstaje niemiłe wrażenie interesowności kontaktu („Aha, pamiętają o mnie nie tylko wtedy, kiedy u nich kupuję albo coś mi nie działa”). Wypróbowaną techniką jest tu wielokrotnie przez nas omawiany wskaźnik NPS, czyli Net Promoter Score.
Oczywiście, analiza zebranych danych i reakcja na każdy feedback w krótkim czasie nie jest możliwa. Bywa, że wysyłka ankiet kończy się istnym zalewem pytań, wniosków, a czasem pretensji. Mimo najszczerszych chęci nie jesteś w stanie zanalizować takiej ilości informacji i odpowiedzieć wszystkim zainteresowanym od razu. Co zrobić w takiej sytuacji? Zmierz siły na zamiary i zmniejsz liczbę jednorazowo wysyłanych zaproszeń do wypełnienia kwestionariusza – tak, aby respondenci nie musieli czekać na twoją reakcję. Nie ma nic gorszego niż brak odpowiedzi – już lepiej w ogóle nie zadawać pytań. Taka technika często jest określana mianem tzw. dripping survey („kapiąca” ankieta).
Jeśli twoje narzędzie do przeprowadzania badań relacyjnych z klientem umożliwia takie działanie (nasze umożliwia!), wysyłaj CODZIENNIE ankietę do wypełnienia do 1% osób obecnych w twojej bazie konsumentów.
Tak, codziennie! Dzięki temu:
• pytanie klientów o opinię stanie się twoim pozytywnym nawykiem
• utrzymasz bieżący kontakt z aktualną sytuacją rynkową i trendami wśród klientów
• dane z badań będą spływały regularnym strumieniem, zamiast falą powodziową
• możesz poświęcić więcej czasu i uwagi na reakcję w przypadku trudnych spraw, skarg, problemów
Rzecz jasna stopniowa wysyłka nie zawsze jest jednakowo efektywna – nie sprawdza się w przypadku badań transakcyjnych, gdzie wysyłki zaproszenia nie można przełożyć na późniejszy termin, bo ważne jest „tu i teraz”, stan tuż po rozmowie z klientem lub nabyciu przez niego usługi. W pozostałych przypadkach – serdecznie polecamy.
Zbieranie wyników ankiety
W tym ebooku pokazujemy jak najlepiej zebrać wyniki badania, a więc jak najskuteczniej dotrzeć do swoich respondentów we właściwym czasie.
Zobacz, jak możesz przeprowadzić stopniową wysyłkę zaproszeń do wypełnienia kwestionariusza, korzystając z możliwości webankiety: