Chyba nikogo z nas nie trzeba przekonywać, że pracownicy są sercem każdego przedsiębiorstwa i to właśnie od poziomu ich zaangażowania w wykonywaną pracę zależy dalszy rozwój firmy. Zaangażowany pracownik aktywnie stawia czoło coraz to nowym wyzwaniom, chętniej wkłada dodatkowy wysiłek w codzienną pracę i jest bardziej oddany firmie, wzmacniając tym samym jej wizerunek.

Ponadto, poczucie satysfakcji u pracowników bardzo pozytywnie wpływa na atmosferę w miejscu pracy, motywując resztę zespołu do bardziej efektywnej pracy. Dlatego jeśli pracujesz w dziale HR w praktyce zarządzasz najcenniejszym zasobem w firmie – ludźmi i dbanie o ich zadowolenie i satysfakcję z pracy jest konieczne, aby serce twojej firmy pracowało płynnie i stabilnie.

Zaangażowanie pracowników a konkurencyjność

W 2016 r. Instytut Gallupa (najstarszy instytut badania opinii społecznej na świecie) przeprowadził badania na temat globalnych trendów w zaangażowaniu pracowników. Ich wyniki są mocno zastanawiające – ponad 1/3 badanych otwarcie przyznała, że nie czuje się zmotywowana do wykonywania swojej codziennej pracy. Podczas gdy entuzjazm względem wykonywanej pracy poprawia atmosferę w miejscu pracy i ogólną produktywność, bierna postawa występująca nawet u pojedynczego pracownika potrafi być niezwykle „zaraźliwa” powodując spadek efektywności i samopoczucia całego zespołu.

Ponadto, brak zaangażowania może również negatywnie odbić się na wizerunku firmy względem klientów mających styczność z „nieobecnymi” mentalnie pracownikami obsługi. Dlatego też, aby upewnić się, że pracownicy w twojej firmie są odpowiednio zmotywowani do swojej pracy, poniżej przedstawiam 5 sposobów na trwałą poprawę ich zaangażowania.

1. Menadżerowie

Wyobraź sobie załogę statku, która wypływa w niebezpieczne morze bez kapitana albo zespół piłkarzy szykujący się do ważnego meczu bez wsparcia trenera. Co łączy oba te scenariusze? Brak przywódcy, który w zorganizowany sposób mógłby poprowadzić swoich podopiecznych prosto do celu. W firmie rolę podobną do trenera lub kapitana statku pełni kadra menadżerska.

Stosowne przeszkolenie, bieżące wsparcie i motywowanie do pracy oferowane przez menadżerów w ogromnym stopniu przekłada się na poziom zaangażowania podległych pracowników. Podczas gdy kompetentni menadżerowie urastają w oczach swoich podwładnych do rangi autorytetów, motywując ich do coraz to lepszej pracy, niewykwalifikowana kadra może skutecznie zniechęcić swoich podopiecznych do walki o lepsze jutro. Warto zatem w wolnej chwili bliżej przyjrzeć się kompetencjom merytorycznym kadry menadżerskiej w firmie.

Jeśli przypadkiem okaże się, że części z nich brakuje niektórych umiejętności przydatnych w procesie motywowania pracowników, ciekawym pomysłem może okazać się przeprowadzenie odrębnego szkolenia w tym zakresie.

2. Zakres obowiązków

Jeżeli kiedykolwiek przyszło ci kupić meble np. w IKEA pewnie zdajesz sobie sprawę, że ich złożenie bez instrukcji obsługi jest zadaniem niemalże niemożliwym do wykonania. Podobnie jak przy skręcaniu mebli, także w przypadku pracy zawodowej efektywne osiąganie założonych celów jest trudne do zrobienia jeśli nie wiemy czego dokładnie się od nas oczekuje.

W typowym przedsiębiorstwie rolę „instrukcji obsługi” pełni tzw. zakres obowiązków – lista oczekiwań pracodawcy względem swojego przyszłego pracownika. Warto zatem poświęcić dłuższą chwilę, aby upewnić się, że na takiej liście są wymienione szczegółowo wszystkie nasze wymagania względem podwładnego.

Pracownik, który dokładnie wie czego się od niego oczekuje czuje się bezpieczniej i pewniej w wykonywaniu swoich codziennych obowiązków, a jego spokój udziela się także kolegom i koleżankom z zespołu, poprawiając ogólną atmosferę w miejscu pracy .

 

„Dziękuję”, „dobra robota” oraz „tylko tak dalej” – te trzy proste wyrażenia powinny na stałe trafić do słownika każdego menadżera w firmie.

 

3. Poprawa relacji

„Nie taki diabeł straszny, jak go malują” – to staropolskie przysłowie powinni mocno wziąć sobie do serca wszyscy ci, którzy w stosunkach z pracownikami wyznają mantrę chłodnego, zdystansowanego profesjonalizmu. A może jednak od czasu do czasu warto dowiedzieć się czegoś więcej swoich podwładnych: co ich motywuje w życiu i w pracy? Jakie są ich pasje i zainteresowania? Jakie mają problemy i rozterki?

Czego oczekują od firmy i siebie samych? Zadanie tych kilku pytań dotyczących ogólnego samopoczucia i życia codziennego podopiecznych nie powinno zająć więcej niż kilka minut, a każdy z pracowników szczerze doceni tak miły gest. Budowanie głębokich, wartościowych relacji z podwładnymi bez wątpienia korzystnie wpłynie na poziom motywacji do pracy i lojalności pracownika względem firmy.

4. Gesty uznania

„Dziękuję”, „dobra robota” oraz „tylko tak dalej” – te trzy proste wyrażenia powinny na stałe trafić do słownika każdego menadżera w firmie. Gdyby nie grupa dociekliwych naukowców , aż trudno byłoby uwierzyć w to, że zaledwie kilka słów uznania ze strony przełożonego jest w stanie tak skutecznie zmotywować pracownika do dalszej efektywnej pracy i podnieść jego morale. Dodatkowo, taka forma aprobaty stanowi dla podopiecznego swoisty rodzaj kompasu, którego „odczyty” (pochwały) upewniają go w słuszności kursu obranego w swoim życiu zawodowym.

Dlatego nie bójmy się chwalić pracowników za dobrze wykonaną pracę. Każda taka pochwała stanowi pozytywny bodziec w trakcie dnia, poprawiając atmosferę w biurze, zadowolenie ze swojej pracy i postawę względem klienta.

5. Szkolenia i możliwość rozwoju zawodowego

Jeśli pamiętasz jeszcze czasy studenckie i okres intensywnej nauki do egzaminów pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę, że ilość zapamiętanego materiału, który regularnie wylatywał z twojej głowy tuż po opuszczeniu sali egzaminacyjnej był przynajmniej lekko niepokojący ;). Dlatego każdy pracownik z chęcią skorzysta z możliwości utrwalenia swojej dotychczasowej wiedzy i umiejętności zawodowych, którą oferują rozmaite szkolenia.

Dodatkowo, tego typu zajęcia mogą również rozwijać pracownika w odrębnym, pożądanym przez przełożonego kierunku, zwiększając zasób wiedzy fachowej i ekspertyzy pracownika w istotnych dla firmy zagadnieniach. Dlatego nie bój się inwestować w szkolenia zawodowe. Nieustanne podnoszenie kompetencji twardych oraz miękkich pracowników jest niezawodnym sposobem na utrzymanie zaangażowania pracowników oraz wysokiego poziomu konkurencyjności na rynku .

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.