Exit interview – ankieta, która pomoże Ci zatrzymać cennych pracowników


Badania kierowane do pracowników w większości firm stanowią już standard. W końcu od zaangażowania i satysfakcji zespołu zależy nie tylko atmosfera czy wydajność pracy, a także to, jak postrzegają firmę osoby z zewnątrz. Zadowolony pracownik = wydajniejsza praca + lepsza motywacja. A co, jeśli takiej motywacji zabraknie i… pracownik postanowi odejść. Lub odwrotnie – to firma zdecyduje się na zakończenie współpracy. Głosów pracowników odchodzących z firmy nie należy ignorować. Dlaczego? Właśnie to wyjaśnimy tłumacząc na czym polega badanie exit interview i co możesz zyskać wysłuchując tego głosu.

Tworzenie ankiety – podstawy

Stwórz swoją własną ankietę Exit Interview. W tym eBooku krok po kroku wytłumaczymy Ci jak stworzyć badanie i jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet online.

Pobierz ebook

Badanie exit interview – kogo pytać?

Odpowiedź jest prosta: wszystkich pracowników kończących współpracę z Twoją firmę. A właściwie – byłych pracowników, bo później wyjaśnimy, że ankieta powinna trafić do nich już po rozwiązaniu umowy. Ale od początku – uzyskanie grona respondentów do prowadzenia badania exit interview jest bardzo proste. Twoja firma lub dział HR z pewnością posiada dane kontaktowe – zarówno prywatne, jak i służbowe, więc wystarczy tylko zdobyć adres e-mail wybranej osoby. Dzięki możliwości wysyłki zaproszenia do wypełnienia ankiety exit interview na e-mail cały proces może odbywać się automatycznie – po uzyskaniu informacji o rozwiązaniu zatrudnienia kwestionariusz powinien trafić na skrzynkę byłego pracownika.

Co ważne – ankieta exit interview powinna trafić do WSZYSTKICH byłych zatrudnionych. Oznacza to, że w badaniu powinny wziąć udział zarówno osoby, które same zdecydowały się odejść z firmy, jak i te, które zostały zwolnione. Pamiętaj jednak, że jak każde inne badanie exit interview powinno być dobrowolne. Nie można zmusić byłego pracownika do wzięcia udziału w badaniu, a w szczególności do rozmowy przeprowadzanej obok ankiety przez dział HR w wielu firmach.

Darmowy ebook: Ankiety dla HR od A do Z

W ebooku czekają na Ciebie gotowe szablony ankiet dla HR. Krok po kroku tłumaczymy też jak badać pracownikow przy użyciu ankiet online i jakie korzyści takie badania mogą przynieść zespołowi HR i całej firmie.

Pobierz ebook

Rozmowa z pracownikiem czy ankieta exit interview?

Już od wielu lat w większych firmach panuje zwyczaj, że w ostatnich dniach pracy dział HR zaprasza odchodzącego pracownika na rozmowę. Podczas niej przeprowadza krótki wywiad, pytając o powody odejścia, ocenę współpracy z firmą, relacje z szefostwem i wiele innych kwestii. Coraz częściej firmy decydują się jednak obok (lub zamiast) rozmowy w formie wywiadu, na wysyłkę ankiety exit interview. Oto kilka najważniejszych zalet tego rozwiązania:

  • pewność, że kwestionariusz exit interview dotrze do wszystkich pracowników kończących współpracę (w czasie rozmowy wywiad może być przesuwany lub odwoływany ze względu na nieobecność pracownika lub inne przeszkody),
  • możliwość zadania większej liczny, bardziej szczegółowych pytań,
  • możliwość wysłania ankiety w dogodnym momencie, czyli już po zakończeniu stosunku pracy, co nie jest możliwe podczas wywiadu face to face,
  • i na koniec najważniejsze – zagwarantowanie pracownikowi (szczególnie jeśli chodzi o ankiety w dużych firmach) poczucia anonimowości, dzięki czemu odpowiedzi mogą być bardziej szczere i bezpośrednie.

O co i jak pytać, czyli jak wygląda ankieta exit interview

Najlepiej o wszystko, co da firmie informacje o powodach odejścia i relacjach panujących w firmie. Wszystko to po to, aby uniknąć błędów w przyszłości i nie tracić ze swoich szeregów najbardziej wartościowych pracowników.

Zanim powstanie kwestionariusz i zadamy pracownikom konkretne pytania warto przypomnieć jedną kwestię – badanie exit interview powinno być poufne. Jeżeli jesteśmy pewni, że nasi respondenci mają zagwarantowaną anonimowość możemy przejść do tworzenia treści kwestionariusza. Pierwszą rzeczą będzie przygotowanie treści wstępu do ankiety. Wbrew pozorom element kwestionariusza, o czym niestety często się zapomina. Wstęp może skutecznie zachęcić (lub zniechęcić) go do wzięcia udziału w badaniu, wyjaśnić uczestnikom jego zasady i co najważniejsze – przypomnieć, że mogą oni odpowiadać bez obaw o konsekwencje, ponieważ ankieta jest anonimowa. O tym, jak napisać dobry wstęp do ankiety można przeczytać w poradniku Webankiety.

Przechodząc do tworzenia treści i pytań ankiety należy zadbać, aby była ona czytelna i prosta w wypełnianiu. W tym celu warto podzielić ją na kilka części: dotyczącą byłego miejsca pracy (w tym wypadku Twojej firmy), nowego zatrudnienia oraz informacji personalnych (tzw. metryczki). Pierwsza część może zawierać wszystkie pytania, dzięki którym Twoja firma odkryje źródło problemów lub powody odejścia pracowników. Część druga nie jest obowiązkowa, jednak to dzięki niej zdobędziesz informacje na temat tego, jakie warunki oferuje konkurencja i jakie czynniki były dla Twojego pracownika decydujące przy zmianie stanowiska. Na końcu ankiety exit interview zadaj pytania metryczkowe, np. o wiek lub płeć, dzięki którym łatwo przefiltrujesz informacje i zdobędziesz precyzyjne dane. Pamiętaj jednak, że musisz być uważny – odpowiedzi na te pytania powinny być dobrowolne i nie powinny spowodować, że respondent straci poczucie bezpieczeństwa i anonimowości.

O tym, jak zadawać pytania w ankiecie skierowanej do odchodzących pracowników można przeczytać więcej na stronie eRecruitera. Instrukcję tego, jak krok po kroku przeprowadzić badanie Exit Interview w twojej firmie znajdziesz w naszym poradniku.

Korzystasz z eRecruitera i chcesz wysyłać ankiety… jednym kliknięciem?

To możliwe! Skorzystaj z integracji eRecruiter i Webankieta i zautomatyzuj wysyłkę ankiet, oszczędzając czas, wysiłek i koszty związane z badaniami kandydatów do pracy.

Dowiedz się jak rozpocząć integrację

Ekspercki szablon ankiety · Wysyłka z poziomu eRecruiter · 2 narzędzia w 1· Gotowe raporty i wyniki na e-mail

Nie pozwól, aby zdolni pracownicy odchodzili – zacznij badania exit interview

To bardzo proste! Korzystając z platformy Webankieta możesz rozpocząć badanie już teraz, korzystając z gotowego szablonu, który możesz swobodnie dopasować do potrzeb i specyfiki swojej firmy. Platforma umożliwia integrację z systemem CRM firmy, dlatego wysyłka zaproszeń do pracowników odchodzących z firmy może odbywać się automatycznie. Dzięki zaawansowanej analizie wyników – w tym możliwości filtrowania informacji i tworzenia tabel krzyżowych łatwo dowiesz się np. tego z jakiego działu odchodzi najwięcej ludzi lub jaki jest główny powód rozwiązania umowy. Na podstawie uzyskanych danych wygenerujesz także automatyczne raporty, które możesz przedstawić zarządowi lub przełożonym.

Sam przekonaj się jakie to proste – wypróbuj możliwości platformy Webankieta podczas 14-dniowego, darmowego okresu próbnego. I nie martw się – jeżeli masz wątpliwości lub pytania związane z ankietą exit interview na każdym etapie badania możesz skontaktować się z naszym działem supportu.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.