Ankieta internetowa to dla większości firm najwygodniejsza i najszybsza metoda badania satysfakcji czy gromadzenia opinii. Pozwala nie tylko na szybkie dotarcie do dużej grupy respondentów, ale i gromadzenie wyników w jednym miejscu i ich zaawansowaną analizę. Jednak nie we wszystkich sytuacjach można sięgnąć po metodę CAWI w czystej postaci. Doskonale wiedzą o tym call center, biura obsługi klienta czy ośrodki badania opinii publicznej. Dla nich jedyna słuszną formą będzie metoda CATI, czyli ankieta telefoniczna. Nie oznacza to, że korzystając z tej firmy przeprowadzania badań trzeba zrezygnować ze wszystkich dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą badanie CAWI. Przeciwnie – CAWI oznacza badania przeprowadzane drogą telefoniczną, ale wspomagane komputerowo. Oznacza to, że badanie może połączyć swoje zalety rozmowy telefonicznej oraz ankiety internetowej. Wystarczy tylko mieć dostęp do odpowiednich narzędzi.

Na czym polega metoda CATI?

Pełna nazwa metody to Computer Assisted Telephone Interview. Jest to jeden ze sposobów zbierania informacji w badaniach ilościowych. CATI wykorzystuje się zarówno do badania rynku, jak i opinii publicznej.

CATI przeprowadzane jest przy pomocy specjalnego programu, który asystuje osobie dzwoniącej do klienta czy respondenta przez cały czas trwania rozmowy. Program taki działa w sposób automatyczny – pracownicy na bieżąco, podczas rozmowy telefonicznej nanoszą odpowiedzi respondentów na gotowy scenariusz wyświetlający się na ich ekranie. Zaawansowane programy do przeprowadzania ankiet CATI skonfigurowane są z systemami pocztowymi czy CRM firmy teleankietera, z których czerpią informacje, dlatego scenariusz rozmowy czy zadawane pytania dopasowywane są automatycznie do konkretnego respondenta. Oprócz możliwości dostosowywania kwestionariusza do konkretnej osoby czy rozmowy, programy potrafią także odrzucać nielogiczne czy błędne odpowiedzi, co oszczędza czas teleankietera.

Największe zalety metody CATI

Wśród zdecydowanych plusów badania telefonicznego wspieranego komputerowo można wymienić między innymi:

  • szeroką możliwość zastosowania – zarówno w badaniach B2B, jak i ankietach konsumenckich,
  • zapisywanie wyników badania w jednym miejscu, w formie elektronicznej, bez obawy o utratę danych lub dostanie się wyników w niepowołane ręce,
  • łatwość przeprowadzania wywiadu – bazowanie na gotowych szablonach pytań, ustalonej kolejności,
  • łatwe i szybkie wprowadzanie odpowiedzi do systemu przez teleankietera,
  • obniżenie kosztów badania w stosunku do tradycyjnych badań telefonicznych, które nie były wspierane komputerowym oprogramowaniem,
  • możliwość analizy wyników na każdym etapie badania, a nie tylko po jego zakończeniu.

Przeciwnicy badania CATI wśród wad metody wymieniają przede wszystkim dość długi czas realizacji ankiety telefonicznej oraz konieczność zaangażowania w to pracowników.

Przeprowadzaj badania CATI przy pomocy Webankiety

Webankieta to platforma, dzięki której można przeprowadzić kompleksowe badanie CATI. Narzędzie pozwala połączyć zalety bezpośredniej rozmowy telefonicznej z plusami badania z wykorzystaniem ankiety internetowej. W przypadku pracy call center czy badań opinii prowadzonych przy użyciu metody CATI szczególnie istotne są następujące funkcje Webankiety:

  • Możliwość tworzenia scenariusza rozmowy (w postaci pytań ankietowych) w dowolny sposób. Szczególnie przydatna będzie w tym przypadku warunkowe wyświetlanie stron, dzięki czemu po oznaczeniu przez teleankietera konkretnej odpowiedzi zostanie przeniesiony do określonej części badania (możliwość personalizacji kwestionariusza).
  • Łatwa integracja Webankiety z wewnętrznymi systemami czy programami wykorzystywanymi przez firmę (mailingiem, CRM, programem do tworzenia kampanii itp.). Przykładem może być integracja z Focus Telecom, dzięki której firma może szybciej i bardziej sprawnie stworzyć kampanię dzięki przeniesieniu do systemu potrzebnych danych, uzyskanych na podstawie odpowiedzi udzielanych w ankietach.
  • Bieżące gromadzenie danych wprowadzanych do systemu przez teleankietera w jednym miejscu. Możliwość dotarcia zarówno do wyników zbiorczych, jak i pojedynczych arkuszy 24 godziny na dobę.
  • Możliwość zaawansowanej analizy wyników, czyli m.in. filtrowania czy tworzenia tabeli krzyżowych.
  • Generowanie automatycznych raportów z badania, w tym możliwość tworzenia samoaktualizujących się raportów LIVE.

Pamiętaj, że metoda CATI to doskonały sposób na badanie satysfakcji, opinii oraz lojalności Twoich klientów. Dzięki uzyskanym informacjom możesz sporządzić profil  swojego klienta, poznać jego potrzeby i preferencje, a w konsekwencji zwiększyć lojalność i zaufanie do marki. Już teraz możesz rozpocząć badania metodą CATI przy użyciu narzędzia Webankieta.

Jeżeli masz jakieś pytania związane z przeprowadzeniem badania czy przebiegiem integracji skontaktuj się z naszym działem supportu. Z chęcią pomożemy Ci w wyborze najlepszego rozwiązania i odpowiemy na wszelkie pytania.

 

 

 

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.