
Ankieta „Nowe technologie w pracy nauczyciela akademickiego”
Trzecie badanie ankietowe „Nowe technologie w pracy nauczyciela akademickiego”, jest przeprowadzane w ramach projektu pod nazwą Digital Learning Solutions w szkolnictwie wyższym, realizowanego przez Fundację Rektorów Polskich (FRP) wspólnie z Wydawnictwem Naukowym PWN.
Celem badania jest zdobycie wiedzy na temat sposobów wykorzystywania zasobów edukacyjnych i naukowych przez pracowników polskich szkół wyższych – naukowców i wykładowców. Trzecia edycja badania, poza zagadnieniami poruszanymi w dwóch poprzednich, szerzej eksploruje obszar wykorzystania AI w działalności akademików. Tak skonstruowana ankieta pozwali nie tylko to na lepsze zrozumienie trendów potrzeb środowiska akademickiego w zakresie typów treści i narzędzi cyfrowych wykorzystywanych w dydaktyce oraz działalności naukowej, ale również rozpoznać nowe zagadnienia związane z wykorzystaniem tzw. sztucznej inteligencji.
Ankieta została podzielona na trzy obszary tematyczne, dotyczące: 1) działalności dydaktycznej, tj. zajęć realizowanych na uczelni, w szczególności z wykorzystaniem narzędzi kształcenia zdalnego, oraz przygotowywania się do nich przez wykładowców, 2) działalności naukowej, tj. narzędzi wykorzystywanych w trakcie pisania tekstów i ich upowszechniania, oraz 3) obciążeń finansowych, tj. dodatkowych kosztów, jakie ponoszą akademicy w związku z pracą dydaktyczną i naukową. Tak zdefiniowany zakres badania pozwala na wieloaspektowe przeanalizowanie kontekstu wykorzystania nowych technologii przez pracowników uczelni i pozwoli na wypracowanie rozwiązań wspierających te procesy.
Kwestionariusz składa się z 52 pytań o charakterze zamkniętym (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) oraz otwartym. Ankieta ma charakter anonimowy, jej wypełnienie powinno zająć ok. 20 minut.