Poradnik - Słownik pojęć

Skala Likerta

Przeprowadzając badanie ankietowe na pewno zdarzy ci się zapytać respondentów o stopień akceptacji jakiegoś zjawiska lub poglądu (nie zgadzam się/zgadzam się, nie lubię/lubię, zdecydowanie nie/zdecydowanie tak itp.). W metodologii badań wykorzystuje się do tego celu skalę Likerta, która mierzy postawę respondenta.

Skala Likerta składa się z nieparzystej liczby odpowiedzi (najczęściej pięciu), tak, żeby środkowa odpowiedź była jak najbardziej neutralna.

Najprostszy przykład 5-stopniowej skali Likerta

  1. zdecydowanie nie zgadzam się
  2.  raczej się nie zgadzam
  3. nie mam zdania
  4. raczej się zgadzam
  5. zdecydowanie się zgadzam

7-stopniowa skala Likerta

Czasem stosuje się również wariant 7-stopniowy. Ma on na celu zwiększenie czułości skali. Dzięki temu respondenci mogą lepiej zróżnicować swoją odpowiedź. Należy jednak pamiętać, że 7-stopniowa skala najlepiej sprawdza się gdy pytamy respondenta o ustosunkowanie się do pojedynczego stwierdzenia. Jeśli planujesz zadać serię pytań z 7-stopniową skalą, respondent może poczuć się zmęczony ilością możliwych odpowiedzi co prawdpodobnie odbije się to na jakości wyników. W tym przypadku lepiej użyć 5-stopniowej skali.

  1. zdecydowanie nie zgadzam się
  2. nie zgadzam się
  3. raczej się nie zgadzam
  4. nie mam zdania
  5. raczej się zgadzam
  6. zgadzam się
  7. zdecydowanie się zgadzam

Skala Likerta – macierz jednokrotnego wyboru

Możesz również wykorzystać skalę Likerta w macierzy. Jest to jeden z typów pytań dostępnych na platformie Webankieta. Dzięki temu stworzysz zestaw stwierdzeń dla respondenta w jednym pytaniu.

Ankietę ze Skalą Likerta wygodnie stworzysz na platformie Webankieta.pl

Do wyboru masz także 18 popularnych typów pytań. Przygotowaną ankietę wygodnie roześlesz do respondentów i przeanalizujesz wyniki. Rozejrzyj się na naszym serwisie, w przypadku pytań chętnie odpowiemy – wystarczy napisać do nas klikając na ikonkę w prawym dolnym rogu ekranu.

Przykłady zastosowania skali Likerta

  • badania medyczne (m.in. diagnoza poziomu bólu),
  • badania pracy działu BOK, supportu (np. Customer Effort Score),
  • mierzenie postawy wobec problemów społecznych (np. Czy jesteś za zakazem handlu w niedziele),
  • badanie wrażeń i opinii (np. Czy podobał Ci się pobyt w naszym SPA?).

Zobacz przykładową ankietę ze skalą Likerta

Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za udzielenie odpowiedzi