Poradnik - Widget do stron www

Najpopularniejsze zastosowania widgeta

Widget pomimo swojej prostej konstrukcji jest bardzo uniwersalnym narzędziem w rękach sprawnego marketera online czy specjalisty ds. użyteczności. Poniżej przedstawiliśmy kilka najpopularniejszych przypadków jego użycia, natomiast zachęcamy do eksperymentowania i wykorzystywania widgeta do swoich potrzeb. Dzięki bardzo łatwej integracji i uruchamiania nowych projektów bez konieczności angażowania działu IT, mamy możliwość błyskawicznego zbierania danych o użytkownikach, ich opinii, problemów czy komentarzy. Możemy także zachęcać do wykonywania akcji na naszej stronie, takich jak odwiedzenie innej strony, pobranie pliku z ofertą czy zapis na newsletter.

Zaproszenie do pełnego badania użyteczności strony

Jeśli naszym celem jest przeprowadzenie pełnego badania użyteczności czy badania potrzeb użytkowników, widget będzie pełnił funkcję bardzo skutecznego zaproszenia do takiego badania. Wystarczy, że zadamy pytanie „Czy chcesz pomóc w udoskonaleniu naszej strony i wypełnić krótką ankietę?”, a w ustawieniach ustawimy przekierowanie do pełnej ankiety.

Dzięki zaawansowanym regułom targetowania, mamy możliwość wyświetlenia zaproszenia np. tylko osobom, które na stronie są co najmniej 10 minut, tak aby nie prosić o jej ocenę kogoś kto dopiero na nią wszedł.

Jeszcze bardziej skuteczną metodą zaproszenia jest zadanie w widgecie pierwszego pytania z ankiety, a po udzieleniu odpowiedzi przekierowanie do dalszej części kwestionariusza lub potraktowanie pierwszego pytania jako segmentującego i przekierowywania do ankiet dedykowanym różnym grupom klientów.

Pamiętaj, że ankietę możesz wyświetlić w nowej karcie (co rekomendujemy przy dłuższych badaniach) lub na warstwie w obrębie strony (zalecamy przy prostszych i krótszych badaniach). Odpowiedniej konfiguracji dokonasz w Ustawieniach widgeta.

Proste badanie

Jeśli badanie jest krótkie, nie ma sensu przekierowywania do zewnętrznej ankiety, a wszystkie pytania możesz zadać na widgecie. Dzięki opcji warunków i logiki wyświetlania pytań, każdy z respondentów dostanie tylko pytania odpowiadającego jego sytuacji. Takie badanie możesz wykorzystać np. do szybkiego zbierania opinii dotyczącej ostatniej kampanii reklamowej albo zmian w ofercie które niedawno weszły w życie.

Szybka opinia na temat obecnej strony.

Widget sprawdzi się rewelacyjnie w przypadku, gdy chcemy zebrać informację dotyczącą jednej, konkretnej podstrony. Np. czy oferta na stronie jest przedstawiona w zrozumiały sposób, czy użytkownik w sekcji FAQ znalazł odpowiedź na swoje pytanie lub jaki jest cel wizyty użytkownika na stronie. Pamiętaj, że każdą odpowiedź udzieloną w naszym widgecie możesz przesłać do swojego profilu w Google Analytics i wykorzystać te dane do lepszego zrozumienia zachowań swoich użytkowników.

Pomoc

Zatrzymanie uciekającego użytkownika

Jeśli doprowadziliśmy już naszego użytkownika do rozpoczęcia procesu zamówienia, chcielibyśmy by dokończył ten proces i złożył zamówienie. Niestety, zwykle konwersja w formularzach waha się od 5% do 20%. Warto dowiedzieć się dlaczego użytkownik opuszcza naszą stronę bez sfinalizowania transakcji, a nawet zaproponować mu dodatkowy rabat – niedostępny dla tych, którzy przejdą przez cały formularz bez dodatkowego wsparcia.

W tym celu w regułach wyświetlania definiujemy reguły: wyświetlaj tylko w formularzu zamówienia i wyświetlaj jeśli istnieje podejrzenie, że użytkownik chce opuścić stronę (funkcja wywoła się, jeśli użytkownik kursorem przekroczy pasek w górnej części przeglądarki). Ustawiamy też oba warunki jako konieczne do wyświetlenia widgetu.

W samej treści możemy tworzymy dwie strony. Na pierwszej pytanie o powody rezygnacji, a na drugiej (wyświetlanej tylko jeśli ktoś zaznaczy „zbyt wysoka cena”) wyświetlamy kod rabatowy.

 

Zapis na newsletter

Widget może pełnić rolę prostego, ale skutecznego formularza zapisu na newsletter z promocjami. Jeśli masz skonfigurowaną integrację np. z platformami do marketing automation jak choćby Sales Manago, możesz wyświetlać prośbę o zapis, tylko tym osobom, których zgody i adresu e-mail jeszcze nie masz.

Tworzymy widget z pytaniem o e-mail i zachętą do zostawienia adresu, a jako drugie pytanie (co jest prawnym wymogiem) ustawiamy prośbę o udzielenie zgody na wysyłanie komunikacji marketingowej na podany adres e-mail.

 

O czym warto pamiętać?

Możesz jednocześnie mieć na stronie aktywnych kilka widgetów i prowadzić projekty równolegle.

 

Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za udzielenie odpowiedzi