Poradnik - Instrukcje

Formularz do bezpiecznego składania zamówień – ankieta dla biznesu w czasach koronawirusa

Webankieta daje ogromne możliwości komunikacji na odległość – także z Twoimi klientami. Szczególnie w dobie pandemii koronawirusa, gdzie Wasze kontakty – dotychczas częste i bezpośrednie, musiały całkowicie się zmienić.

Jak Twoja firma może wykorzystać ankiety online do prowadzenia biznesu w tych trudnych czasach? Korzystając z formularza zamówień online! Chcemy pokazać Wam to na przykładzie piekarni, na który natknęliśmy się w social mediach. Zobaczcie sami – na facebookowej stronie jednej z lokalnych piekarni. Musieli oni diametralnie zmienić sposób dotarcia do klienta i dobrze sobie z tym poradzili – korzystając z formularza google codziennie zbierają zamówienia na konkretne produkty. Wygląda to w ten sposób:

Pomysł był świetny, jednak już na pierwszy rzut oka widać kilka niedoskonałości. Po pierwsze – ochrona danych osobowych – takie postępowanie, czyli umieszczanie listy z nazwiskami klientów na publicznym profilu na pewno nie jest zgodne z RODO.

Po drugie, mogą pojawić się problemy z dostępem do narzędzia – tabelka może mieć inną postać na każdym urządzeniu, nie wyświetlać się w całości itd. 

A co jeśli dwie osoby złożą zamówienie w tym samym czasie? Lub jeśli ktoś usunie moje zamówienie z listy? Problemów, jak widać może pojawić się naprawdę wiele. 

Nie jestesmy po to, aby je wytykać! Przeciwnie, uważamy pomysł piekarni za trafiony w dziesiątkę. Jednak chcemy podpowiedzieć Wam jak w łatwy sposób możecie zachęcić klientów do składania zamówień drogą online, mając na uwadze:

  • łatwość w dostępie do narzędzia,
  • zgodność z RODO – ochronę danych osobowych,
  • możliwość ustawienia limitów dostępu do danych towarów,
  • możliwość ustawienia informacji zwrotnej kierowanej do klientów o tym że zamówienie będzie zrealizowane (lub nie),
  • czytelne, jasne wyniki do których masz dostęp 24/7. 

Aby maksymalnie ułatwić Wam pracę przygotowaliśmy dla Was wzór ankiety zbierającej zamówienia i krok po kroku wyjaśnimy Ci jak dostosować ją do potrzeb Twojego biznesu. 

Tworzenie ankiety – podstawy

W tym ebooku krok po kroku wytłumaczymy jak stworzyć badanie w formie ankiety i jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet.

Pobierz ebook

Ten artykuł będzie idealnym rozwiązaniem do kontaktu z klientami nie tylko dla piekarni! Skorzystać z niego mogą również m.in.:

  • cukiernie,
  • sklepy spożywcze,
  • producenci warzyw i owoców,
  • apteki,
  • kwiaciarnie,
  • sklepy ogrodnicze.

Zacznijmy więc naszą instrukcję! Obiecujemy – to nic trudnego 🙂

Krok 1: stworzenie ANKIETY – krótki formularz do składania zamówień

Przygotowaliśmy dla Was gotowy wzór: https://www.webankieta.pl/przyklady-ankiet/513763/zloz-zamowienie-z-piekarnii

Jak widzicie, kwestionariusz jest bardzo prosty. I powinien taki być, po im krótsza i prostsza ankieta tym mniej problemów przysporzy jej wypełnianie. A wiadomo, że kwestionariusz może trafić nie tylko do klientów zaawansowanych technologicznie, ale i np. do osób starszych. 

O tym jak stworzyć ankietę przyjemną w wypełnianiu przeczytasz na naszym blogu.

Przygotowaliśmy także poradnik, w którym omawiamy różne rodzaje pytań i podpowiadamy, których z nich najlepiej użyć w konkretnej sytuacji. Webankieta daje Ci szerokie możliwości wyboru rodzaju pytań – od prostych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, do specjalnych pytań o e-mail (widoczne w przykładzie), datę czy załącznik. To Ty zdecydujesz, które sprawdzą się w przypadku zamówień z Twojego biznesu

Przy tworzeniu ankiety pamiętaj o bardzo ważnej kwestii – bezpieczeństwie danych osobowych Twoich klientów! Więcej na temat RODO i tego jakie wymogi powinieneś spełnić, przeczytasz na naszej specjalnej stronie poświęconej tej tematyce.

Krok 2: USTAWIENIA, dzięki którym zamówienia będzie składało się w bardzo prosty sposób, a Ty otrzymasz jasne wyniki

O tym jak wyglądać ma Twoja ankieta decydujesz nie tylko podczas dodawania wstępu czy pytań. Ogromne znaczenia mają Ustawienia ankiety. To dzięki nim możesz sprawić m.in. że zbieranie wyników będzie bardzo łatwe, a Twoi respondenci dostaną po wypełnieniu kwestionariusza jakąś informację zwrotną. W ustawieniach możesz zdecydować np. o sposobie wyświetlania ankiety, jej wyglądzie (np. zamieścić w niej logo lub kolorystykę Twojej firmy), języku i wielu innych kwestiach. Zajrzyj do naszego poradnika, gdzie w zakładce Tworzenie kwestionariusza znajdziesz mnóstwo praktycznych wskazówek dotyczących podstawowych ustawień. 

Przy tworzeniu formularza do składania zamówień chcielibyśmy szczególnie polecić Ci dwa proste ustawienia – ich wprowadzenie w systemie Webankieta zajmie Ci nie więcej niż 2 minuty. Naprawdę!

  • Email do respondenta z potwierdzeniem zamówienia

Nie bez powodu w przykładowym kwestionariuszu zadaliśmy pytanie o e-mail. Wiadomo, że nie wszyscy podzielą się z Tobą swoim adresem, jednak do tych którzy to zrobią możesz wysłać spersonalizowaną wiadomość potwierdzającą zamówienie.

Zrobisz to w bardzo łatwy sposób przechodząc do zakładki Ustawienia, a następnie E-mail po wypełnieniu. Sam decydujesz o treści e-maila, a korzystając z tzw. dynamicznej zawartości możesz wstawić tam np. odpowiedź z pytania, czyli poinformować respondenta co dokładnie zamówił. 

Dlaczego warto ustawić taką wiadomość?

  • dzięki niej Twój klient będzie miał pewność, że zaznaczył w zamówieniu dokładnie to, co chce kupić (jeśli wkradł się błąd może szybko skontaktować się z Tobą i go poprawić),
  • w wiadomości możesz zawrzeć dodatkowe informacje, typu: jutro spodziewaj się nowego towaru w promocji czy: odbiór zamówienia od godz. 8 do 14. 
  • a poza tym: to świetny moment, aby podziękować Twojemu klientowi za to, że wybiera Twoją firmę!

  • automatyczne zakończenie zbierania wyników o wybranej godzinie 

To, jak przydatna jest ta funkcja świetnie obrazuje właśnie przykład piekarni. Aby być pewnym, że wszystkie złożone przez klientów zamówienia będą mogły być zrealizowane właściciel musi mieć te informacje co najmniej wieczorem dnia poprzedniego. Musi przecież kupić określone składniki, rozplanować czas i podział obowiązków itd. 

Dlatego możesz zdecydować o tym, że wyniki danej ankiety będą zakończone np. o godzinie 20:00. Wchodząc w Ustawienia ankiety łatwo ustalisz nie tylko dzień zakończenia zbierania wyników, ale i konkretną godzinę. 

Krok 3: sposób WYSYŁKI – jak stworzyć link i gdzie udostępnić go klientom

Zakładamy, że chcesz, aby link do ankiety był dostępny dla jak największej liczby osób – potencjalnych klientów, do których nie posiadasz adresów e-mail. W takim przypadku najlepszym sposobem dystrybucji będzie link do ankiety.

Link tworzy się automatycznie dla każdego kwestionariusza. Możesz jednak sprawić, żeby wyglądał bardziej przyjaźnie, był krótszy czy zawierał nazwę Twojej firmy. Wszystko to zrobisz z poziomu zakładki Zbieranie -> Link do ankiety.

Przygotowaliśmy dla Ciebie wskazówki na temat tego jak stworzyć link do kwestionariusza – przeczytasz o tym w artykule z naszego poradnika

Krok 4: WYNIKI ANKIETY, czyli jak najprościej dowiadywać się o złożonych zamówieniach

Razem z nami dotarłeś do ostatniego etapu – analizy wyników Twojej ankiety. W przypadku formularza zamówień nie jest to nic skomplikowanego!

Analiza wyników ankiety

Przeczytaj eBooka i dowiedz się jak zacząć analizę, z jakich metod najlepiej skorzystać i jak wyciągać z badań konkretne wnioski, tak aby ograniczyć Twój cenny czas i wysiłek.

Pobierz ebook

Ankieta wysyłana codziennie pozwoli Ci otrzymać jasne informacje na temat liczby zamówień, tego kto zamawia i jakie produkty są najbardziej popularne. Dzięki temu nie tylko przygotujesz swój biznes do sprawnego działania z dnia na dzień, ale będziesz w stanie przewidzieć zapotrzebowanie na konkretne towary w przyszłości.

Webankieta daje Ci dostęp do wyników 24 godziny na dobę, każdego dnia. Wystarczy zalogować się na swoje konto i przejść do zakładki Wyniki. 

Mamy dla Ciebie jednak pomysł, który jeszcze bardziej ułatwi dostęp do codziennych wyników ankiety. Możesz raz ustawić wysyłkę raportu cyklicznego, który trafi na Twoją skrzynkę każdego dnia, o wybranej godzinie. Na poniższym obrazku możesz zobaczyć, jak wygląda proces ustawiania treści raportu, bo to Ty decydujesz co ma się w niej znaleźć czy na jaki adres powinna być wysłana.

Tworzenie treści raportu zbiorczego oraz organizacja jego wysyłki jest bardzo prosta – tłumaczymy jak to zrobić w osobnym artykule.

To już wszystko! Mamy nadzieję, że dzięki tej krótkiej instrukcji Twoja firma będzie w stanie działać jeszcze sprawniej, nawet w tych trudnych czasach.

Trzymamy kciuki i pamiętaj – jeśli pojawią się jakieś pytania dotyczące tworzenia ankiety czy jej ustawień, zachęcamy Cię do kontaktu z naszym wsparciem technicznym.

Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za udzielenie odpowiedzi