Poradnik - Słownik pojęć

Badania jakościowe

Czasami odpowiedź na podstawowe pytania: ile? co? kiedy? nie wystarcza – konieczne jest wówczas sięgnięcie do bardziej rozbudowanych metod badawczych, wnikających w strukturę odpowiedzi respondentów i analizujących je nie pod kątem ilościowym, ale i jakościowym.

Kiedy zdecydować się na badania jakościowe?

Jeżeli nurtuje nas odpowiedź na pytania: dlaczego nasz klient zachował się w taki, a nie inny sposób lub jak zadziałać, aby odnieść określony efekt, pomocne okażą się badania jakościowe. Metodę stosuje się przede wszystkim wówczas, gdy:

  • chcemy poszerzyć naszą wiedzę na temat danego zagadnienia, problemu,
  • staramy się bliżej przyjrzeć problemowi,
  • dążymy do zrozumienia mechanizmów działania badanych zagadnień,
  • chcemy wypróbować nowe rozwiązania i szukamy pomysłów,
  • zależy nam na uzyskaniu dokładnych i pogłębionych opinii oraz informacji od respondentów.

Jakich metod możemy użyć przy badaniach jakościowych? W zależności od indywidualnych potrzeb możemy zdecydować się m.in. na wywiady- zarówno indywidualne jak i grupowe, studium przypadku czy obserwacje.

Należy pamiętać, że badania jakościowe z jednej strony pozwalają nam na głębszą analizę niż ilościowe, jednak są przy tym mniej usystematyzowane. Nie znajdują tu zastosowania typowe dla badań ilościowych (link do poprzedniego poradnika) metody statystyczne.

Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za udzielenie odpowiedzi