Employee Experience – skuteczne angażowanie pracownika

Na brak pomysłów na nowe badania dla działów HR nie możemy ostatnio narzekać. Ankiety satysfakcji, ocena 360 stopni, Candidate Experience – to tylko kilka przykładów. Czy więc kolejne badanie – Employee Experience – ma sens? Ma! I to duży. Zaraz pokażemy Ci dlaczego.

Po pierwsze – całościowe podejście do zarządzania kadrami

To pierwsza i chyba najważniejsza zaleta tego badania. Jednak zacznijmy od początku – czym w ogóle jest Employee Experience? Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do terminów Candidate czy Customer Experience, czyli badań doświadczeń kandydatów i klientów firmy. Żeby jednak dowiedzieć się więcej na jej temat warto zajrzeć za kulisy… czyli zapytać o zdanie pracownika. Employee Experience jest to więc nic innego jak spojrzenie na firmę oczami pracownika.

Jak wspomnieliśmy Employee Experience to badanie całościowe – dotyczy doświadczeń pracownika na wszystkich obszarach działalności firmy. Przez dobrze skonstruowaną ankietę można zdobyć od pracownika bardzo szczegółowe i przydatne informacje. Cytując Jacoba Morgana, eksperta z The Future Organization, na Employee Experience składają się trzy najważniejsze elementy: otoczenie, kultura organizacji technologia. W ich ramach można spytać się pracownika o doświadczenia związane z m.in.:

  • procesem rekrutacji obok samego Candidate Expercience, czyli ankiety skierowanej do kandydatów. Różnica polega tu na tym, że badamy pracownika, czyli osobę już przyjętą na stanowisko, która rozpoczęła pracę w firmie),
  • komunikacją i przepływem informacji w firmie,
  • relacjami z współpracownikami i przełożonymi,
  • satysfakcją z wykonaniem pracy,
  • ścieżką rozwoju, jaką daje firma, systemem motywacyjnym i premiowym,
  • oceną przydatności i nowoczesności narzędzi wykorzystywanych do wykonywania zadań,
  • przyczynami odejścia z przedsiębiorstwa.

Case Study Santander Bank Polska

Sprawdź przed jakim wyzwaniem stanęła firma w badaniu satysfakcji klientów i jak Webankieta pomogła firmie wdrożyć system do badań ankietowych.

Pobierz Case Study

To jedynie przykłady. Tworząc ankietę możesz spytać konkretnie o te kwestie, które Twoim zdaniem wymagają poprawy lub zdecydować się na bardziej ogólne badanie – sprawdzić doświadczenia pracownika na jak największej ilości obszarów działania firmy.

Dlaczego warto badać pracownika?

Pracownik to wizytówka Twojej firmy. I to najważniejsza – w końcu to on reprezentuje ją na zewnątrz, ma kontakt z klientem, pozyskuje nowych partnerów itp. Bardzo ważne jest zatem, żeby był zadowolony z pracy. Dlaczego? Ponieważ szczęśliwy pracownik będzie dobrze wypowiadał się o pracodawcy na zewnątrz. Wpływa to też na inne czynniki, takie jak wydajność pracy, motywację i zaangażowanie. Firmy często popełniają błąd dbając jedynie o opinię klientów, nie skupiając się na odczuciach pracowników. A przecież można to połączyć – dbając o pracownika, zadbamy tym samym o klienta.

Jak powinna wyglądać ankieta Employee Experience?

Przy przygotowaniu ankiety Employee Experience, tak jak przy każdym badaniu musisz trzymać się kilku żelaznych zasad. Nie twórz zbyt długiej, skomplikowanej ankiety, nie zadawaj pytań sugerujących odpowiedzi i nie popełniaj innych błędów. Z dobrymi praktykami przy tworzeniu ankiet online możesz zapoznać się w poradniku Webankiety.

Oczywiście, ankieta badająca Employee Experience powinna posiadać kilka cech, które są charakterystyczne tylko dla niej. Pamiętaj więc, aby:

  • była nakierunkowana na konkretnego pracownika, lub – jeśli to niemożliwe – do działu czy sektora firmy. Staraj się personalizować, choćby we wstępie lub zmieniając poszczególne pytania w zależności od miejsca pracy czy stanowiska respondenta,
  • zostawiała miejsce na wyrażenie opinii, rozwinięcie tematu,
  • gwarantowała anonimowość i neutralność – pracownik nie może obawiać się, że jego odpowiedzi mogą wpłynąć na jego pozycję w firmie czy awans.

Case Study Santander Bank Polska

Sprawdź przed jakim wyzwaniem stanęła firma w badaniu satysfakcji klientów i jak Webankieta pomogła firmie wdrożyć system do badań ankietowych.

Pobierz Case Study

Badanie to dobry start – ale co potem?

Musisz zrozumieć – Employee Experience to nie doraźna kampania, która ma na celu zwiększenie zadowolenia pracownika, ot tak – od razu. Przeprowadzenie ankiety to doskonały start, jednak należy pamiętać, że do mety droga jeszcze bardzo długa. Po stworzeniu odpowiedniego kwestionariusza, jego rozsyłce i zebraniu danych należy wyciągnąć wnioski. Ułatwią Ci to z pewnością raporty, które w Webankiecie tworzone są automatycznie. Możesz również przefiltrować wyniki zgodnie z tym, na jakich informacjach zależy Ci najbardziej.

Następnie musisz już ‘tylko’… działać. Podejmowanie wysiłków polegających tylko na doraźnym budowaniu zaangażowania (np. wprowadzanie oczekiwanych benefitów) co prawda da efekt, lecz krótkotrwały. To jedynie kosmetyczne poprawki. Aby tak naprawdę zmienić coś w strukturze organizacyjnej firmy należy myśleć długofalowo – dopiero wtedy koszty związane z przeprowadzeniem badania zwrócą się – i to z nawiązką!

Obecnie budowanie zaangażowania pracowników jest wymieniane jako główne wyzwanie stojące przed HR. Możesz wyjść przed szereg i zacząć działać już teraz. Postaw pracownika w centrum uwagi – bazując na wynikach przeorganizuj najsłabiej oceniane elementy. Oczywiście, nie da się wprowadzić wszystkich zmian od razu – ważne są jednak nawet małe kroki – pracownik będzie wtedy wiedział, że jego opinia została wzięta pod uwagę, a czas poświęcony na badanie nie był stracony.

Pamiętaj – Employee Experience to jedno z tych badań, które należy przeprowadzać regularnie. Coroczna, czy nawet półroczna ocena może okazać się niewystarczająca. Przy użyciu narzędzi dostępnych w platformie Webankieta możesz szybko stworzyć za darmo swój pierwszy kwestionariusz, który roześlesz nawet do setek osób w kilka minut – Inspirację do badań może stanowić gotowy przykład ankiety, dostępny na platformie. 

Źródła: hbrp.pl, decision-wise.com

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.