Jak i po co mierzyć świadomość marki?

Może na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale więzi i relacje tworzymy nie tylko z przyjaciółmi, znajomymi czy rodziną. Okazuje się, istnieją i tacy, którzy mocniej niż z jakimkolwiek człowiekiem związani są…. z produktem lub marką. W jaki sposób budować świadomość marki, aby klienci oszaleli na jej punkcie? Przypomnij sobie kolejki tworzące się pod salonami Apple przed premierą nowego iPhone’a. Jak do tego doszło?

Cytując Johna Rampton, uważanego za guru online marketingu: Jeśli raz pozyskasz grupę klientów, która naprawdę ufa Twojej marce, będą oni gotowi kupić wszystko co postawisz przed ich nosem. Przykład – oczywiście Apple.

Jak jednak zdobyć to zaufanie? Właśnie poprzez zwiększenie świadomości marki. Daj szansę konsumentowi oszaleć na punkcie Twojego produktu czy usługi – w końcu nikt nie zaufa rzeczom których nie zna. Pierwszym krokiem będzie więc zbadanie tego, czy konsumenci są w ogóle świadomi istnienia Twojej marki na rynku, a jeśli tak – w jakim stopniu? Użyj do tego badania – eksperci z Webankiety przygotowali gotowy wzór ankiety świadomości marki, który możesz dostosować do swoich potrzeb.

Dlaczego warto mierzyć świadomość marki?

Dlaczego masz znowu poświęcać swój czas i pieniądze na kolejne badanie… przecież można się bez tego obyć. Jasne. Bez telefonu i ciepłej wody też można. A wiedza na temat świadomości marki w oczach klientów jest dla firmy po prostu KLUCZOWA. Dlaczego? Oto kilka powodów:

  • ankieta pomoże Ci poznać swojego klienta – jego zwyczaje zakupowe, odczucia na temat marki, emocje, stosunek do Twojego produktu itp.
  • identyfikacja świadomości istnienia marki w oczach konsumentów pomaga dobrać lepsze strategie promocyjne – czy postawić bardziej na promocję samej nazwy czy wejść głębiej – np. w produkt?
  • umożliwia zbadanie stopnia lojalności klienta względem marki,
  • dzięki badaniu dowiesz się czy Twoja marka jest odróżniana na tle konkurencji. Można powiedzieć, że firma ma poważny problem wtedy, kiedy klient nie umie jej odróżnić od innych podobnych produktów czy usług,
  • zdobędziesz wiedzę na temat kanałów komunikacji, które najlepiej trafią do konsumentów- gdzie promować markę: media społecznościowe, strona www czy może w bardziej tradycyjny sposób?

Jak stworzyć dobry kwestionariusz?

Wyżej pokazaliśmy Ci przykład wzorowej ankiety badającej świadomość marki. To jednak jedynie sugestia – im bardziej narzędzie będzie stworzone “pod Ciebie”, tym więcej informacji uzyskasz i będą one bardziej przydatne. Niemniej jednak, istnieje kilka podstawowych zasad, którymi powinieneś kierować się przy tworzeniu kwestionariusza badającego świadomość marki:

  1. Staraj się, aby ankieta była jak najbardziej osobista i spersonalizowana – respondenci są bardziej chętni do jej wypełnienia, kiedy mają poczucie, że dotyczy ich osobistych doświadczeń, a nie jest to jedna z setek wiadomości wysyłanych do wszystkich kontaktów (nawet jeżeli tak w istocie jest 🙂 )
  2. Pytaj nie tylko o kwestie związane ściśle z marką lub produktem – staraj się dowiedzieć jak najwięcej o samym kliencie – jego miejscu zamieszkania, dochodach itp. Możesz zrobić to dodając do ankiety metryczkę. Wiedza zdobyta w ten sposób pomoże Ci uzyskać informacje wśród jakich klientów cieszysz się popularnością, a do jakich musisz dotrzeć.
  3. Nie przeciągaj bania! To żelazna zasada wszystkich ankiet – staraj się, aby całe badanie było krótkie, a pytania konkretne. Inaczej sama długość może zniechęcić respondenta, zanim dowie się o co w ogóle chcesz zapytać.
  4. Wybierz odpowiedni moment na rozesłanie kwestionariusza – np. w wiadomości e-mail podsumowującej zakupy lub przy przesyłaniu nowej oferty.

Przy użyciu szablonów dostępnych na platformie Webankieta szybko stworzysz badania świadomości marki, które możesz rozesłać nawet do bardzo dużej grupy docelowej. Automatycznie generowany raport i możliwość filtrowania odpowiedzi pozwolą Ci wyciągnąć czytelne, jasne wnioski.

Pamiętaj!

Ankiety rozsyłaj systematycznie – coroczne badania świadomości marki to zdecydowanie za mało. Przepytaj konsumentów po każdej wprowadzonej zmianie – np. wypuszczeniu na rynek nowego produktu, kampanii reklamowej, zmianie strategii promocyjnej itp. Możesz dodatkowo zachęcić respondentów do wypełnienia – zaproponuj zniżkę na kolejne zakupy lub produkt promocyjny.

Badania świadomości marki możesz płynnie połączyć z przeprowadzeniem innych ankiet, które pomogą Ci zdobyć jeszcze więcej informacji i w rezultacie – rozwinąć biznes. Dzięki naszym narzędziom możliwe jest np. testowanie koncepcji nowego produktu, rozpoznanie potrzeb klienta czy pomoc w wyborze nazwy dla nowego produktu i usługi. Możliwości są nieograniczone! Na start, inspiracji możesz szukać w przykładach kwestionariuszy dostępnych w poradniku Webankiety.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.