Proszę podać wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, dochody – pewnie mnóstwo razy spotkałeś się z takimi pytaniami podczas wypełniania ankiety internetowej czy uczestnictwa w badaniu online. Pytania o podstawowe dane, dotyczące osoby wypełniającej, noszą wspólną nazwę metryczka, która zazwyczaj umieszczana jest na końcu kwestionariusza. Mimo, że dla respondentów dodatkowe pytania wydawać się zbędne czy irytujące, odgrywają one podstawowe znaczenie przy zaawansowanej analizie wyników badania. Dlaczego? Właśnie o tym opowiemy w naszym artykule.

Co to jest i jak wygląda metryczka?

Zawarte w ankiecie pytania dotyczące danych socjodemograficznych, należą do puli pytań nazywanych ogólnie metryczką. Przykładowo, wśród pytań metryczkowych może znaleźć się pytanie o płeć, wiek, wykształcenie, stan cywilny czy miejsce zamieszkania. Nie jest to jednak reguła – to, jakich pytań metryczkowych użyjesz, zależy od rodzaju badania i Twoich celów. Przykładowo, jeżeli swoją ankietę kierujesz tylko do mężczyzn, nie ma potrzeby zadawania tego pytania metryczkowego.

Czy każda ankieta online musi mieć metryczkę?

 

Nie musi, ale… powinna. Jak wspomnieliśmy wyżej metryczka pozwala na wykorzystanie danych na temat respondentów do przeprowadzania jeszcze bardziej dokładnej i zaawansowanej analizy zgromadzonych danych. Metryczka do charakterystyczna część ankiet, takich jak:

  • Badania kierowane przez firmy do klientów – metryczka pozwala na lepszą segmentację respondentów i filtrowanie zgromadzonych informacji.
  • Badania pracowników – pytania metryczkowe, w tym m.in. o dział w jakim pracujesz czy o płeć pozwolą nie tylko na bardziej zaawansowaną analizę wyników, ale i raportowanie rezultatów tylko do osób odpowiedzialnych np. za dany oddział.
  • Badania Candidate Experience, czyli procesu rekrutacji w firmie. Tu metryczka pomoże odkryć wśród jakich kandydatów pojawiają się problemy czy jakich działów dotyczą. W przypadku tych i poprzednich badań ważne jest jednak, aby pytania metryczkowe nie pozwoliły na identyfikację respondenta, ponieważ z zasady badania kierowane do pracowników powinny być anonimowe. Nie można pytać więc o kwestie takie jak np. imię i nazwisko.
  • Badania demograficzne i naukowe, szczególnie z zakresu socjologii lub do prac dyplomowych – licencjackich, magisterskich.

Jak wykorzystane mogą zostać dane zgromadzone w metryczce?

 

Powyższe badania to jedynie przykłady użycia metryczki. Dzięki pytaniom dotyczącym respondenta możemy m.in.:

  • stosować filtry na podstawie odpowiedzi, czyli np. mieć dostęp do wyników tylko kobiet lub tylko osób po 30 roku życia i na podstawie takiego filtra tworzyć raporty. Korzystając z filtra można również tworzyć spersonalizowane alerty, czyli powiadomienia wysyłane na adres e-mail osoby czuwającej nad konkretną grupą respondentów (np. kierownikowi działu w dużej korporacji). W poradniku Webankiety przeczytasz o tym jak w prosty sposób tworzyć filtry oraz jak ustawiać alerty.
  • tworzyć tabele krzyżowe, czyli analizować zgromadzone dane w jeszcze bardziej zaawansowany sposób. Po co? Ponieważ czasami na pierwszy rzut oka odpowiedzi respondentów niewiele nam dają. Dopiero po zastosowaniu tabeli krzyżowej, zestawiającej pytanie z metryczki (np. wiek czy płeć) z wybranym pytaniem dotyczącym badania ostrzeżemy nowe zależności czy ukryte motywy odpowiedzi. O tym jak tworzyć tabele oraz jakie są najpopularniejsze przykłady zastosowania mówimy w naszym poradniku.
  • tworzyć rankingi, dzięki którym możliwe jest zestawienie wszystkich odpowiedzi pochodzących z różnych rodzajów pytań (w tym także pytań metryczkowych, np. stworzenie zestawienia ze względu na płeć). Funkcja tworzenia rankingu jest szczególnie przydatna w przypadku gdy musimy porównać dużą ilość danych.

Czego nie robić w metryczce – najczęstsze błędy

 

Tworzenie metryczki nie wydaje się skomplikowane. Jednak wbrew pozorom, w tej części ankiety łatwo o błędy, które mogą spowodować, że respondenci zniechęcą się do wzięcia udziału w badaniu lub uniemożliwią Ci analizę wyników w takim zakresie, jakie zakładałeś. Oto kilka typowych błędów których NIE możesz powtórzyć:

  • Zadawanie pytań, które nie przydadzą Ci się przy analizie danych. Jeszcze przed wprowadzeniem pytań do systemu zastanów się jakich informacji potrzebujesz od respondenta. Nikt nie lubi wypełniać długich kwestionariuszy, więc zanim zadasz jakieś pytanie zastanów się, czy jest ono niezbędne.
  • Pytania “metryczkowe” – dotyczące danych respondenta, umieszczone losowo w całej ankiecie. Metryczka powinna znajdować się na końcu, lub w niektórych przypadkach na początku ankiety online – nigdy w środku. Powinna stanowić jedną, spójną sekcję i nie może być wstawiana między pytania dotyczące tematu badania.
  • Źle zadane pytania. Respondenci nie lubią się wysilać, więc ogranicz konieczność samodzielnego wpisywania odpowiedzi do absolutnego minimum. Zamiast wpisania wieku zastosuj pytanie zamknięte z przedziałami wiekowymi, zamiast wpisywania zawodu – listę rozwijaną itp. Pamiętaj, że zawsze możesz dodać do pytania opcję: inne, w której respondent wpiszę odpowiedź spoza podanych przez Ciebie propozycji.

 

Stwórz ankietę online z metryczką i dowiedz się więcej na temat respondentów!

 

Przeprowadzając badanie przy pomocy narzędzia Webankieta nie musisz samodzielnie tworzyć metryczki, możesz skorzystać z gotowego szablonu, dzięki któremu zaoszczędzisz czas i zyskasz pewność, że zadałeś respondentom właściwe pytania, we właściwy sposób. Metryczka z reguły powinna zostać umieszczona na końcu Twojej ankiety (najlepiej na osobnej, ostatniej stronie). Nie jest to jednak reguła – niektóre badania wymagają zapytania np. o wiek czy płeć już na początku, tak aby dostęp do całej ankiety lub niektórych pytań uzyskały np. tylko osoby pełnoletnie lub tylko kobiety. Wyświetlanie konkretnych stron ankiety oraz pytań, tak jak i zakończenie wypełniania kwestionariusza w przypadku udzielenia konkretnej odpowiedzi w Webankiecie można ustawić w prosty sposób – korzystając z warunkowego wyświetlania stron.

Już teraz możesz założyć konto na platformie Webankieta i przez 14 dni za darmo poznawać możliwości i funkcje systemu. Jeżeli podczas tworzenia metryczki lub ankiety online natrafisz na jakieś trudności nasz dział supportu chętnie wyjaśni Ci dostępne funkcje i pomoże w wyborze najlepszego rozwiązania.

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.